صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
کد خبر : 55742

در گفت وگو با شهر بورس؛

ابراهیم سماوی: احتمال افرایش تقاضا در بورس وجود دارد

ابراهیم سماوی: احتمال افرایش تقاضا در بورس وجود دارد
ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه از احتمال افزایش تقاضا با رسیدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و 440 هزار واحد خبر داد.

ابراهیم سماوی در گفت وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با نگاهی کلی به وضعیت اقتصاد ایران و بازارهای موازی در حالی که تورم نقطه به نقطه تیرماه رکورد 54 درصدی را ثبت کرده، حجم نقدینگی به بیش از 5 میلیون میلیارد تومان رسیده، عدم رشد محسوس تراز تجاری که به‌تبع آن قیمت¬های فعلی دلار می¬توان کف قیمتی آن باشد و مظنه میانگین مسکن تهران متری به بیش از 40 میلیون تومان رسیده اما در آن سوی صحنه بازار سرمایه همچنان کم¬جان و بی‌رمق است.
وی افزود: هم اکنون این سؤال پیش می¬آید که چرا بازار سرمایه در نقش پوشش‌دهنده تورم که در ادبیات مالی و اذهان سرمایه¬گذاران از آن یاد می¬شود فاصله گرفته است؟ در صورتی که با گزارش‌ها فصلی بهار بسیاری از شرکت¬ها نوید نسبت قیمت به سود (P/E) آینده‌نگر کمتر از 5 را دادند که نشان از ارزندگی کلیت بازار دارد. پاسخ این سؤال در وجود ریسک¬های سیستماتیکی است که بر سر بازار سرمایه سایه افکنده و بازار را از گزینه¬های اول سرمایه¬گذاری حذف کرده که ارزش و حجم معاملات هفته¬های اخیر گواه این ادعا است.


بیشتر بخوانید:آغاز طرح فروش فوق العاده سایپا از فردا


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین ریسک¬های فعلی عدم نهایی شدن نتایج برجام است که این بلاتکلیفی موجب ترس پول و فرار نقدینگی به سمت بازارهای موازی شده است که می¬تواند در کوتاه‌مدت بازار را همچنان در رکود باقی بگذارد. اخیرا فدرال رزرو ایالات متحده کمتر از انتظارات بازار نرخ بهره را افزایش داد که خود موجب تقویت کامودیتی¬ها شد و از طرفی دیگر رشد تولیدناخالص داخلی ایالات متحده برای دومین فصل متوالی منفی شد که منجر به تضعیف شاخص جهانی دلار و این عامل هم مزید بر علت بازیابی قیمت فلزات رنگین و برخی از محصولات پتروشیمی شد.
ابراهیم سماوی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به گزارش‌های فصلی که برخی از صنایع و تعداد قابل توجهی از سهام ارزنده هستند و همچنین رشد آهسته و پیوسته نرخ دلار نیمایی، می¬توان انتظار رشدی ملایم در صنایع دلاری محور به صورت ویژه فلزات اساسی، استخراج کانه¬های فلزی، پتروشیمی به ویژه اوره¬ای¬ها و تک سهم¬هایی با گزارش مناسب را داشت.
وی در پایان گفت: انتظار جهش شاخص در هفته اخیر با عنایت به حجم معاملات فعلی دور از انتظار است، اما حمایت قیمتی شاخص در محدوده یک میلیون و 430 هزار واحد می¬تواند کفه تقاضا را کمی نسبت به عرضه سنگین کند. تنها زمانی می¬توان رشد مجدد شاخص تا محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد را محتمل دانست که ارزش معاملات بورس اوراق بهادار حداقل در 5 جلسه معاملاتی متوالی بیش از 5 هزار میلیارد تومان شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان