صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر : 90665

آیا می‌توان با پول کم سرمایه‌گذاری کرد؟

آیا می‌توان با پول کم سرمایه‌گذاری کرد؟
یکی از باورهای رایج در ذهن افراد این است که شروع سرمایه‌گذاری، نیاز به مبلغ زیادی دارد اما آیا می‌توان با پول کم سرمایه‌گذاری کرد؟

به گزارش شهر بورس، یکی از باورهای رایج در ذهن افراد این است که شروع سرمایه‌گذاری، نیاز به مبلغ زیادی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا عده زیادی از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری، از انجام این فعالیت منصرف شده و از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بی‌بهره بمانند. در حالی که این باور صحیح نبوده و با سرمایه اندک نیز می‌توان در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد.

روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری مستقیم در املاک و مستغلات یا طلا، به سرمایه اولیه نسبتا بالایی نیاز دارند. همچنین محدودیت‌هایی مانند هزینه‌های نگهداری و حفاظت از دارایی، مشکلات متعددی را برای افراد به وجود می‌آورند.

با گسترش بازارهای مالی و ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری، امکان شروع سرمایه‌گذاری با مبالغ پایین نیز برای عموم فراهم شده است. با‌زار سرمایه به عنوان یکی از مهم‌ترین بستر‌های سرمایه‌گذاری، این فرصت را برای متقاضیان فراهم می‌کند تا بتوانند حتی با چند صد هزار تومان، در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. از مزایای دیگر سرمایه گذاری در بورس می‌توان به نظارت و شفافیت بالا، امکان تنوع‌بخشی به سبد دارایی، استفاده از برخی معافیت‌های مالیاتی و نقدشوندگی بالا اشاره کرد.

دیگر ویژگی مهم با‌زار سرمایه، امکان سرمایه‌گذاری به دو روش مستقیم و غیرمستقیم است. در سرمایه‌گذاری مستقیم، افراد با استفاده از دانش تخصصی خود در حوزه مالی، دارایی‌های مختلف را تحلیل و بررسی کرده و مناسب‌ترین موقعیت‌ها را برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند. این شیوه نیاز به آگاهی کامل از شرایط حاکم بر اقتصاد کلان و با‌زار سرمایه و همچنین اختصاص دادن زمان زیادی دارد.

اما در صورتی که یک شخص دانش لازم یا زمان کافی برای فعالیت مستقیم در بورس را نداشته باشد، این امکان برای او وجود دارد که با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از فرصت‌های با‌زار سرمایه استفاده کند. در روش غیرمستقیم، سرمایه‌گذاران دارایی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار داده یا آن را به یک شرکت سبدگردان اختصاصی می‌سپارند. با این اقدام، دارایی آن‌ها توسط گروهی از متخصصان سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شود.

راه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم

همان‌گونه که عنوان شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های با‌زار سرمایه، فراهم کردن بستری برای سرمایه گذاری با پول کم برای همه افراد است. سرمایه‌گذاران پس از دریافت کد بورسی و ثبت نام در یک شرکت کارگزاری، می‌توانند با حداقل ۵۰۰ هزار تومان، سهام شرکت‌های تحت نظارت ساز‌مان بورس را خریداری کنند. این افراد لازم است پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری، با روش‌های گوناگون، سهام مختلف را بررسی کرده و مناسب‌ترین موقعیت‌ها را انتخاب می‌کنند.

همچنین در صورتی که سرمایه‌گذاران از دانش لازم برای تحلیل سهام برخوردار نباشند، با انتخاب روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری، می‌توانند واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند. صندوق‌ها از جنبه نحوه خرید و فروش، به دو دسته «مبتنی بر صدور و ابطال» و «قابل معامله (ETF)»، تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، با مراجعه حضوری به شعب صندوق یا خرید اینترنتی از طریق سایت صندوق یا سایر روش‌های آنلاین تعیین شده توسط هر صندوق امکان‌پذیر است. واحدهای صندوق‌های قابل معامله نیز مانند سهام، از طریق ثبت سفارش در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها قابل خریداری هستند. با خرید صندوق‌ها، امکان استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس با مبالغ اندک فراهم است. افراد می‌توانند با حداقل ۱۰۰ هزار تومان، صندوق‌های قابل‌معامله را خریداری کنند. همچنین با همین مبلغ، سرمایه‌گذاری در برخی صندوق‌های صدور و ابطالی نیز امکان‌پذیر است.

روش دیگر برای سرمایه‌گذاری با پول کم در با‌زار سرمایه شرکت در فرآیند عرضه اولیه است. شرکتی که تمایل دارد سهام خود را برای اولین بار به صورت عمومی در با‌زار سرمایه عرضه کند، درخواست خود را به ساز‌مان بورس ارائه کرده و متعهد به پذیرش دستورالعمل‌های این سازمان می‌شود. سپس در تاریخی معین، امکان خرید سهام این شرکت برای همه افراد دارای کد بورسی فراهم می‌شود. پس از ثبت سفارش افراد، با توجه به حجم تقاضای سرمایه‌گذاران و شیوه عرضه، به هر کد بورسی تعدادی سهم تعلق می‌گیرد.

عرضه‌های اولیه فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند؛ چرا که می‌توان با مبالغ اندکی، قدم در مسیر سرمایه‌گذاری در سهام گذاشته و تجربه مطلوبی از فعالیت در این فضا کسب کرد.

بهترین اقدام برای شروع سرمایه‌گذاری

آغاز هر مسیری نیازمند آگاهی از قواعد و اصول اساسی آن است. سرمایه‌گذاری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و فعالیت حرفه‌ای در آن، نیاز به کسب دانش تخصصی و آموزش مستمر دارد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در شروع سرمایه‌گذاری انجام داد، تلاش برای مطالعه پیرامون مفاهیم بنیادین این حوزه است.

شروع با گام‌های کوچک و سرمایه‌گذاری با پول کم این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا علاوه بر یادگیری روش‌ها و نحوه فعالیت حرفه‌ای در با‌زار سرمایه، تجربه ارزشمندی از حضور در این فضا داشته باشند. همچنین در صورت تمایل به فعالیت غیرمستقیم در بورس، می‌توان از مشاوره افراد متخصص در زمینه سرمایه‌گذاری بهره برد.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان