شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
کد خبر : 65291

آیا خرید طلای دست دوم مورد تایید طلاسازان است؟

آیا خرید طلای دست دوم مورد تایید طلاسازان است؟

طی سال های اخیر، درصد قابل توجهی از جامعه برای حفظ ارزش پول خود دست به دامان خرید زیور آلات طلا شده اند که برخی از ایشان زیورآلات کم اجرت خریداری کرده و برخی دیگر، زیورآلات دست دوم خریداری می کنند. حال این که کدام روش بهتر است؟

به گزارش شهر بورس، در پی کاهش ارزش پول ملی، گاها پول‌های مردمی از حساب‌های بانکی خارج شده و صرف خرید طلا می‌شود. این طلا گاه سکه طلا، گاهی زیورآلات کم اجرت و گاهی زیورآلات دست دوم است. حال این که آیا خرید طلای دست دوم مورد تایید طلاسازان است؟

در سال‌های اخیر با افزایش میل مردم به خرید طلا برای سرمایه گذاری، مسئولان اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران و دیگر شهرستان‌ها که به نوعی نماینده طلاسازان کشور هستند، همواره به مصرف‌کنندگان پیشنهاد داده‌اند که به جای سکه، مصنوعات طلا (از جمله النگو، گوشواره، گردنبند و به طور کلی زیورآلات) بخرید.

چراکه علاوه بر امکان استفاده از زیورآلات به ویژه برای خانم‌ها، خرید زیورآلات حمایت از اشتغال و کسب و کارهای کوچک بوده و حمایت از تولیدی ارزش آفرین به حساب می‌آید.

قابل توجه است که برخی از افراد با گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای، در کارگاه‌های خانگی به تولید زیورآلات مشغولند. بنابراین تشویق مردم به خرید زیورآلات نه تنها حمایت از کارگاه های بزرگ بلکه حمایت از کسب و کارهای خانگی نیز محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:فروش گواهی سپرده شمش طلا طی روزهای آتی آغاز می شود


به هر تقدیر، طی سال های اخیر، درصد قابل توجهی از جامعه برای حفظ ارزش پول خود دست به دامان خرید زیور آلات طلا شده اند که برخی از ایشان زیورآلات کم اجرت خریداری کرده و برخی دیگر، زیورآلات دست دوم خریداری می کنند. حال این که کدام روش بهتر است؟

آیا خرید طلای دست دوم مورد تایید طلاسازان است؟

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در این باره گفته است که خرید طلای دست دوم، مشکلات مواد اوليه و کمبود ابزارآلات روز دنيا موجب افت و کاهش تولیدات مصنوعات طلا در ایران شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران، نادر بذرافشان، در پاسخ به اينکه چرا طلا فروشي‌ها علي رغم ممنوعيت خريد و فروش طلاي دست دوم از سوي اتحاديه اقدام به اين نوع معاملات مي‌کنند و چرا در مورد پايين بودن عيار آنها اطلاع‌رساني نمي‌شود، گفت: اين اقدام غيرقانوني است و لازم است مردم بنا به دلايل مختلف از خريد طلاي دست دوم خودداري کنند.

فروش مصنوعات طلای دست دوم به مردم غیر قانونی است

وي در خصوص دلايل اين مسئله بيان کرد: مردم و خانه‌دارها مي توانند طلاي دست دوم خود را بفروشند؛ اما بنا به دلايل مختلف از خريد طلاي دست دوم خودداري کنند. به هر حال اين اقدام مردم مي‌تواند چرخه توليد مصنوعات طلا را با مشکل مواجه کند.

بذرافشان با تاکيد بر اينکه همواره اتحاديه طلا از مردم خواسته است که به دنبال خريد طلاي دست دوم نروند و طلافروشان هم از فروش آن جلوگيري کنند، ادامه داد: اکثر مصنوعات طلا قديمي هستند و ممکن است مقداري از آنها عيار پاييني داشته باشند. البته بايد به اين موضوع مشکل نبود کد استاندارد را هم بايد اضافه کرد. قطعا خريد و فروش مصنوعات و طلاي دست دوم چرخه توليد مصنوعات را دچار مشکل مي‌کند.

مصنوعات قدیمی طلا، کد استاندارد ندارند

وي با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري چند سال است که به موضوع اشتغال عنايت ويژه اي دارد و صنف طلا مي تواند با توليدات خود فرصت شغلي خوبي ايجاد کند، اضافه کرد: حدود ۱۰ سال است که بر روي مصنوعات طلا کدهاي استاندارد درج مي شود بنابراين احتمال دارد برخي از اين طلاي دست دوم کد استاندارد نداشته باشند و حتي برخي از آنها از عيار مورد نظر هم کمتر باشند.

بذرافشان گفت: پس توصيه ما هم به مردم و هم به فروشندگان و جواهر فروشي ها اين است که وارد اين گونه معاملات نشوند تا مشکلي پيش نيايد. اين کار به لحاظ صنفي توصيه نشده و ممنوع است.

افت تولید مصنوعات طلا

بذرافشان در پاسخ به اين پرسش که آيا چرخه توليد مصنوعات طلا در اين چند سال دچار مشکل شده است گفت: در مورد توليد مصنوعات طلا نسبت به سال هاي گذشته شايد آمار دقيقي در دست نباشد اما به هر حال به دلايل عديده اي توليد مصنوعات نيز دچار مشکل شده است. همانطور که گفتم همين خريد و فروش طلاي دست دوم مي تواند يکي از دلايل کاهش توليد مصنوعات طلا و به هم خوردن چرخه توليد باشد. اما دليل اصلي افت توليد مصنوعات مي تواند به مشکلات مواد اوليه و ابزارآلات روز دنيا باز گردد. تقاضاي ما اين است که دولت و مجلس نسبت به کمک به صنف طلا و جواهر عنايت ويژه اي داشته باشند. چرا که هزينه هاي توليد در اين صنف بسيار افزايش يافته است و شايد همين موضوع يکي از دلايل رفتن مردم به سمت خريد طلاي دست دوم باشد.

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با تاکيد بر اينکه صنف طلا و جواهر پتانسيل بالايي در ايجاد اشتغال و صادرات وارزآوري دارد خاطر نشان کرد: صنف طلا و جواهر نقش مهمي در ارتقاي توليد و ارزآوري براي کشور دارد.

تولیدات داخلی و خارجی برابری می‌کنند

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا هنوز هم واردات مصنوعات طلا به کشور انجام مي شود يا خير؟ گفت: واردات مصنوعات طلا و جواهر بسيار پايين است و در حد ۵ درصد است. اما نکته حائز اهميت اين است که توليدات کارگاه هاي توليدي و کارخانه هاي توليدي در داخل کشور اين روزها با توليدات خارجي برابري مي کنند و اين نويد را مي دهيم که توليدات داخلي در برخي از بخش ها بسيار با کيفيت تر و مناسب تر از توليدات خارجي است. اما تقاضاي ما از دولت و مجلس اين است که از اين صنعت حمايت ويژه داشته باشند تا اين صنعت بتواند بخوبي در بخش اشتغال و صادرات به انجام وظيفه خود بپردازد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان