تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
کد خبر : 97268

آموزش گام به گام انجام پایان‌نامه

آموزش گام به گام انجام پایان‌نامه
شهر پلاس: پایان‌نامه، پروژه‌ای است که دانشجویان بعد از گذراندن واحدهای درسی باید نسبت به تهیه و نگارش آن اقدام کنند. در این مقاله به نحوه‌ی انجام پایان‌نامه اشاره شده است.

به گزارش شهر پلاس، انجام پایان‌نامه یک فرایند طولانی و زمان‌بر است و باید با حوصله و دقت بالایی صورت گیرد. برای داشتن یک شروع خوب و گرفتن نتیجه‌ی ایده‌آل، کافی است تمامی مراحل نگارش پایان‌نامه را به درستی رعایت کنید. فراموش نکنید که در این راه باید صبر و حوصله‌ی زیادی به خرج دهید. با آموزش گام به گام پایان‌نامه، دانشجویان می‌توانند مراحل انجام پروژه را با موفقیت پشت سر بگذارند و به هدف خود برسند. در این گفتار قصد داریم شما را با روش‌ها و مراحل تهیه‌ی پایان‌نامه آشنا کنیم.

مراحل انجام پایان‌نامه

انتخاب موضوع

برای انجام پایان‌نامه ابتدا باید یک موضوع خوب و مناسب انتخاب کنید. برای انتخاب موضوع می‌توانید از افراد با تجربه کمک بگیرید. حتماً موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقمند هستید تا بعد از مدتی برای شما کسالت‌آور نباشد و باعث دل‌زدگیتان نشود. انتخاب موضوع باید طبق یک سری دستورالعمل‌ها صورت بگیرد:

  • موضوعی انتخاب کنید که تکراری نباشد.
  • موضوعی که انتخاب می‌کنید باید با رشته‌ی تحصیلی شما و تخصص استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه مرتبط باشد.
  • موضوعی که می‌خواهید روی آن کار کنید باید در پروسه‌ی زمانی شش ماه تا یک سال به نتیجه برسد.
  • موضوعی انتخاب کنید که استخراج مقاله از آن ممکن باشد.
  • از موضوعاتی استفاده کنید که مراکز تحقیقاتی، آن را در زمره‌ی اولویت‌های پژوهشی خود قرار داده‌اند. در این صورت می‌توانید از سوی این مراکز کمک هزینه دریافت کنید.

انتخاب استاد راهنما

بعد از این‌که موضوع مناسبی یافتید، یکی از استادان را به عنوان استاد راهنما و یکی دیگر را به عنوان استاد مشاور انتخاب کنید. استاد راهنما و مشاور باید تخصص کافی در زمینه‌ی موضوع پایان‌نامه داشته باشند. هم‌چنین از این‌که استاد راهنما و مشاور ظرفیت اخذ دانشجو را داشته باشند، اطمینان حاصل کنید. در مرحله‌ی بعد باید عنوان پایان‌نامه را مشخص کرده و فرم تأیید موضوع را پر کنید و به مدیر گروه خود ارائه دهید. عنوان باید شفاف، جامع و رسا باشد و به خوبی موضوع پایان‌نامه را بیان کند. بعد از تأیید موضوع، شما دو هفته فرصت دارید زیر نظر اساتید راهنما و مشاور، به تألیف و انجام پروپوزال پایان‌نامه‌ی خود اقدام کنید.

روش‌های انجام پایان‌نامه

 

ارائه‌ی پروپوزال

پروپوزال، پیش‌نویسی است که شما باید قبل از انجام پایان‌نامه آن را پر کنید. پروپوزال یا طرح تحقیق، به مواردی مثل بیان مسأله، اهداف، روش انجام تحقیق، پیشینه‌ی تحقیق و… می‌پردازد. دانشجو باید با رعایت فرمت و اصول پروپوزال نویسی و زیر نظر اساتید راهنما و مشاور کلیه‌ی بندهای آن را تکمیل نماید. شما در این فرم باید به معرفی و اهمیت موضوع، تحقیقاتی که قبلاً درباره‌ی آن انجام شده و نتایج مورد انتظار اشاره کنید. پس از تصویب پروپوزال توسط اساتید راهنما و مشاور، فرم به مدیر گروه تحویل داده می‌شود. این فرم باید در جلسه‌ی کمیته‌ی تخصصی گروه‌ها تأیید شود و در نهایت به حوزه‌ی معاونت پژوهشی ارسال گردد.

مراحل نگارش پایان‌نامه

پس از این‌که پروپوزال در شورای پژوهشی دانشکده به تصویب رسید، دانشجویان می‌توانند بر اساس موازین و شیوه‌نامه‌ی دانشگاه، نوشتن پایان‌نامه را شروع کنند

  • سازماندهی اطلاعات: برای جمع‌آوری اطلاعات می‌توانید از کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنید. با کنار هم قرار دادن و سازمان‌دهی اطلاعات، هدف و ایده‌ی خود را معین نمایید.
  • نوشتن و تدوین مطالب: مطالب جمع‌آوری شده از منابع مختلف و مطالعات تکمیلی انجام گرفته باید در قالب پایان‌نامه درآید. برای این کار هر مطلب باید در بخش‌ها و فصول مربوط به خود قرار بگیرد. پایان‌نامه دارای پنج فصل است:
  • فصل اول: کلیات پژوهش
  • فصل دوم: ادبیات و پیشینه‌ی پژوهش
  • فصل سوم پایان نامه: روش‌شناسی تحقیق
  • فصل چهارم: یافته‌ها و اطلاعات کسب شده
  • فصل پنجم: نتیجه‌گیری

 

آموزش انجام پایان‌نامه

جمع‌آوری اطلاعات بیشتر مربوط به فصل‌های اول و دوم می‌باشد. روش انجام تحقیق به مطالعه‌ی خودتان منحصر می‌شود. در بخش نتیجه‌گیری باید یافته‌ها و نتایج به دست آمده از انجام پروژه را بنویسید. این قسمت از پایان‌نامه از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه داوران و اساتید بیشتر بر روی این بخش متمرکز می‌شود.

دفاع از پایان نامه

دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد، شش ماه بعد از تصویب پروپوزال در صورت آمادگی می‌توانند از پایان‌نامه‌ی خود دفاع کنند. لازم به یادآوری است که این موعد نمی‌تواند زودتر از شش ماه باشد. شما باید برای جلسه‌ی دفاع، اقداماتی را انجام دهید. پس از اصلاحات و تأیید نهایی پایان‌نامه، فرم دفاع از پایان‌نامه را از سایت دانشگاه خود دانلود و نسبت به تکمیل آن اقدام کنید. شما قبل از دفاع باید کلیه‌ی واحدهای درسی خود را گذرانده باشید. پس از این‌که فرم دفاع توسط استاد راهنما و مشاور تأیید شد، برای انتخاب داور بایستی به مدیر گروه مراجعه کنید. در پایان، ابلاغیه و فرم داوری را با مراجعه به کارشناس پژوهشی دانشکده می‌توانید دریافت کنید. تاریخ دفاع نیز با نظر داور و مدیر گروه تعیین و به دانشجو اعلام می‌شود.

نکات مهم برای جلسه دفاع

در جلسه‌ی دفاع شما بیست دقيقه فرصت دارید تا مطالب خود را عنوان کنید. شما می‌توانید چکیده‌ی مطالب خود را در قالب پاورپوینت ارائه دهید. در این فرصت محدود شما باید به نکات کلیدی و مهم پایان‌نامه اشاره کنید. در دو یا سه اسلاید به دلایل انجام تحقیق و سوابق تحقیق اشاره کنید. اسلایدهای بعدی را به روش انجام تحقیق، یافته‌ها، نتیجه‌گیری و بحث اختصاص دهید. توصیه می‌کنیم قبل از دفاع پایان‌نامه‌ی خود، با شرکت در جلسات دفاعیه‌ی سایر دانشجویان با جلسه‌ی دفاع آشنا شوید و از تجربیات آنان استفاده کنید.

 

شیوه‌ی انجام پایان‌نامه

سخن آخر

انجام پایان‌نامه تنها راهی است که دانشجو از طریق آن می‌تواند آموزه‌ها و یافته‌های خود را ارائه دهد و به عمل تبدیل کند. با تهیه‌ی پایان‌نامه، دانشجو مطالعات خود را عمیق‌تر کرده و نسبت به موضوع مورد نظر، نگرشی نقادانه پیدا می‌کند. شش واحد آموزشی به پایان‌نامه اختصاص یافته است. از این رو ارائه‌ی یک پایان‌نامه‌ی عالی می‌تواند بر آینده‌ی شغلی و تحصیلی فرد تأثیرگذار باشد. برای نگارش و ارائه‌ی پایان‌نامه‌ از افرادی که در این زمینه تجربیات زیادی اندوخته‌اند، کمک بخواهید. تعدادی از فارغ‌التحصیلان نخبه و خلاق در مجموعه‌ی همراه شریف، گرد هم آمده‌اند و با تهیه‌ی پژوهش‌هایی با سطح بالا به دانشجویان یاری می‌رسانند. در این مؤسسه خدماتی از قبیل انجام پایان‌نامه‌ی ارشد، تبدیل پایان‌نامه به کتاب، فرمت‌بندی پایان‌نامه و سایر خدمات انجام می‌گیرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان