شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۰۰
کد خبر : 54011

آموزش راهکار های تشخیص طلا از بدل

آموزش راهکار های تشخیص طلا از بدل
در این مقاله با راه های مختلف تشخیص طلای تقلبی و بدل آشنا می شوید.

به گزارش شهر بورس، با افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه طلا و سکه و وجود کلاهبرداری های بسیار ضروری است که با روش های تشخیص طلا از بدل آشنا شد.

به صورت کلی خرید طلا از مراکز معتبر می تواند احتمال فروش طلای تقلبی به جای اصل را تا حدود زیادی کاهش دهد، ولیکن در مواردی دیده شده است که این مراکز نیز از قوانین تخطی می کنند، لذا تصمیم گرفتم تا در خصوص این موضوع، یک محتوای آموزشی رایگان تهیه کنم تا عزیزان دیگری به این مشکل دچار نشوند و راهکار تشخیص طلا از بدل را به صورت کامل بلد باشند، پس اگر شما هم دوست دارید این مطلب مختصر و مفید را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

راهکار های تشخیص طلا از بدل

تعداد زیادی از خانم ها به خرید طلا و جواهرات علاقه زیادی دارند و بسیاری از اشخاص و خانواده ها هم برای سرمایه گذاری اقدام به خرید طلا می کنند، ولی در برخی از موارد فروشنده ها طلای تقلبی یا بدل را به مردم می فروشند، لذا خریدار باید در مورد تشخیص طلا و جواهر از انواع بدلیجات داشته باشد تا فریب نخورد. در ادامه این مطلب ۱۴ روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از نوع تقلبی آن را بیان کردیم که امیدواریم مورد استفاده قرارشان دهید. این که بتوان طلای اصل را از طلای تقلبی و فیک تشخیص داد خود هنری است که معمولا به وسیله افراد معمولی با خطا همراه می‌ شود، ولی همین کار به وسیله افراد با تجربه در بازار طلا، مثل آب خوردن است و به گفته‌ برخی طلافروشان از صد متری خود هم طلای تقلبی را از طلای اصل تشخیص می ‌دهند! خب البته از کسی که شبانه روز، خود با طلا سرکار دارد، توقعی جز این هم نمی ‌رود.

ولی آیا راه حلی وجود دارد که بدون تجهیزات پیشرفته بتوانیم خودمان طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟ جواب این سوال مثبت است و خیلی هم مثبت است؛ در واقع چندین روش گوناگون به منظور آزمودن اصالت و خلوص طلا وجود دارد که در این مطلب ۱۴ مورد از اصلی ترین آن ها را خواهیم گفت و شما من بعد به راحتی می‌ توانید در منزل خود از طریق هر کدام از روش ‌ها که برایتان مقدور است از طلا بودن زیورآلات خود اطمینان حاصل کنید، ولی پیش از آن به این نکته اشاره کنیم که در هنگام استفاده‌ هر یک از روش‌ ها، بهتر است از قطعه طلایی که مطمئن هستید، واقعا طلاست به عنوان طلای شاخص استفاده کنید، با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد طلای شاخص و همچنین روش ‌های آزمودن طلا صحبت کنیم.

۱) تشخیص طلای اصل با کد حک شده روی طلا

بر روی طلا و نقره و پلاتین کدهایی وجود دارد که بارزترین روش تشخیص اصل یا بدل بودن آن ها است. این اعداد گویای تمام اطلاعات این فلزات گرانبها هستند. عدد کد باید خوانا و واضح باشد. برای اطمینان از درست بودن کدی که روی طلا حک شده اطلاعات آن را در اینترنت جستجو کنید. برای دانستن قیمت و ارزش طلا ، یک ویرگول پس از رقم دوم عدد حک شده روی آن بگذارید تا بدانید چند درصد فلز در آن مورد استفاده قرار گرفته است، به عنوان مثال چنانچه روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد یعنی ۹۲٫۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

در نظر داشته باشید که کد مصنوعات طلا ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹ می باشد و حروف حک شده در کنار اعداد را نیز باید در نظر داشت که در حقیقت، حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری خواهد بود.


بیشتر بخوانید: جزئیاتی از قطع نامه شورای حکام/ خواسته ها از ایران چیست؟


۲) تشخیص طلای اصل از طریق خاصیت آهنربایی

بعضی اوقات با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری به فروش می رسانند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی چسبد، لذا چنانچه به زیورآلاتی که خریده اید آهنربا چسبید، متاسفانه شما فریب فروشنده را خورده اید، ولی با فاکتور معتبر می توانید درخواست خسارت کنید.

۳) تشخیص طلای اصل با آسیب دیدن

بعضی اوقات نقره را به جای طلای سفید به مشتری می فروشند، ولی نقره به مرور زمان تیره می شود و انعطاف پذیری زیادی دارد ولی طلای سفید دارای چنین ویژگی نیست. چنانچه طلای خالص را روی سرامیک بدون لعاب بکشید رد طلایی بر جا می گذارد ولی چنانچه نقره را بر روی سرامیک بکشید توسی یا سیاه خواهد بود.

۴) تشخیص طلا از بدل با سرکه

به منظور چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه قرار دهید. پس از ۵ دقیقه چنانچه سیاه شد، تقلبی و بدل است. در نظر داشته باشید که طلای اصل هیچگاه تغییر رنگ نخواهد داد و رنگ آن از ثبات بسیاری برخوردار است، ولی بدلیجات بعد از مدتی رنگ اولیه خود را از دست می ‌دهند و رنگ آن ‌ها سیاه می‌ شود.

چنانچه جواهری که خریده اید، پساز مدتی رنگش سیاه شد احتمالا برای ساخت آن از روکش طلا استفاده شده است و طلای اصل نیست.

۵) تشخیص طلای اصل با یُد

با ید می توان اصل بودن طلا را مورد بررسی قرار داد. روی سطح طلا کمی ید بکشید، چنانچه رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است، ولی چنانچه از بین رفت زیورآلات شما اصل است. اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر خواهد بود.

۶) تشخیص طلای اصل با یخ

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی نسبت به دیگر فلزات دارا هستند. چنانچه شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ افزایش خواهد یافت، به صورتی که فکر می کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید بعد برای تشخیص طلا و نقره اصل می توان از این روش استفاده کرد.

آموزش راهکار های تشخیص طلا از بدل

۷) راهکار تشخیص طلا از بدل از طریق صدای شمش

به منظور تشخیص شمش طلای اصل از تقلبی آن با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، چنانچه صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع کرد که انتشار آن یک تا دو ثانیه طول کشید، این شمش تقلبی است.

۸) تشخیص سریع طلا با وایتکس

جهت تشخیص طلا از بدلیجات می ‌توانید از اسید‌های قوی مثل وایتکس نیز کمک بگیرید. یک قطره کوچک وایتکس را روی زیورآلات خود بریزید، اگر طلا بود، با وایتکس واکنش می داد و رنگ آن بخش قرمز، قهوه‌ ای یا سبز می ‌شود، ولی بدلیجات در اثر واکنش با وایتکس رنگشان سیاه خواهد شد. استفاده از این روش موجب خوردگی طلا خواهد شد و به آن صدمه می زند، لذا استفاده از وایتکس برای تشخیص اصل بودن طلا پیشنهاد نمی شود. با این حال تحت شرایطی که همچنان می خواهید این روش را امتحان کنید، از مقدار بسیار کمی وایتکس استفاده نمایید.

۹) تشخیص طلا توسط سونوگرافی

صدا با سرعت های گوناگون از داخل فلزات متفاوت عبور می کند. توسط سونوگرافی می توان تعیین کرد چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده به طول می انجامد.


بیشتر بخوانید: اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی سازمان بورس و اوراق بهادار


۱۰) تشخیص از طریق وزن

تحت شرایطی که اخیرا شمش طلایی خریداری کرده اید، ولی نگران هستید که طلای تقلبی را به جای طلای اصل خریداری کرده باشید، قادرید به منظور تشخیص این موضوع آن را وزن کنید. ابتدا شمش را روی یک ترازوی دقیق قرار دهید و وزن آن را اندازه گیری کنید.

در ادامه یک ظرف را پر از آب کنید و روی ترازو بگذارید و نشانگر وزن ترازو را صفر کنید. شمش را به صورت کامل داخل آب فرو ببرید و مجددا آن را وزن کنید. به منظور تشخیص کافی است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید، در صورتی که رقم بدست آمده ۱۹/۳۲ باشد، طلای خالص خریده اید.

۱۱) تشخیص طلای اصل با گاز زدن

یکی از آشناترین و قدیمی ‌ترین روش‌ ها برای تشخیص طلا از بدلیجات گاز گرفتن آن است. فلز طلا بافت نرمی دارد و در صورتی‌که آن را به آرامی گاز بگیرید و سپس با دقت نگاه کنید، جای دندان‌هایتان روی آن باقی می ماند. جالب است بدانید که از این روش برای پی بردن به عیار طلا هم می‌توانید استفاده کنید. در واقع هر چقدر عیار طلا بیشتر باشد نرم‌ تر است و جای دندان ‌ها روی آن مشخص ‌تر خواهد بود.

۱۲) آزمودن طلا با استفاده از آب

یکی از روش های بسیار ساده برای تشخیص طلا از بدل در منزل، تشخیص طلای اصل با آب به حساب می آید. در واقع برای این کار کافیست یک ظرف آب به عمق ۱۰ سانتی متر و دمای بین ۱۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد انتخاب نمایید و در ادامه طلای خود را در آن رها کنیم، چنانچه طلا مستقیم به ته ظرف رفت، یعنی طلا اصل است، ولی در صورتی که طلا در آب غوطه ور و شناور شد، یعنی طلا قلابی می باشد، همچنین طلای اصل در آب زنگ نمیزند و حتی تغییر رنگ هم نمیدهد، در صورتی که تغییر رنگ دیدید، مطمئن باشید که طلای شما بدلی است.

۱۳) استفاده از سکه مسی برای تشخیص طلا از بدل

در حال حاضر می توان طلا را در رنگ های گونگاون و با اشکال مختلفی مشاهده کرد. شما می توانید با مراجعه به طلافروشی ها، این مصنوعات را در رنگ های مسی، سفید و زرد یافته و طبق سلیقه خود، یکی از آنها را بخرید، ولی نکته ای که در خرید طلاهایی با رنگ مسی وجود دارد این است که بسیاری از افراد با راه تشخیص طلا از بدل آشنا نیستند، از همین روی امکان دارد به دام افراد شیاد افتاده و پول خود را از دست بدهند.

برای انجام این تست کافی است یک سکه مسی داشته باشید. سکه مسی را بر روی طلای مورد نظر بکشید. چنانچه مشاهده کردید سکه باعث ایجاد خراش بر روی طلا شد مطمئن باشید که طلای شما اصل است، ولی در صورتی که فهمیدید طلا بر روی سکه مسی، خش انداخته است در طلا بودن آن شک کنید. طلا نرم تر از مس است. بنابراین چنانچه طلا بر روی مس، خط بیاندازد به این معنا است که طلای مورد نظر، اصل نیست و از فلزات سخت ساخته شده است. با استفاده از این روش شناخت طلا می توانید جلوی بسیاری از کلاه برداری ها را بگیرید.

۱۴) ارزیابی حرفه ای طلا توسط فروشندگان دیگر

یک راه مطمئن برای گفتن این که ایا طلا واقعی است یا خیر، این است که ان را به یک فروشنده طلا نشان دهید. فروشنده ها از یک نوع کیت استفاده می کنند که به تشخیص عیار طلا به انها کمک میکند که احتمالا بعد از فهمیدن جعلی بودن ان با نگاهی کج به شما اطلاع میدهد. مطمئنا با یک خریدار صادق و صالح وارد معامله شوید که ارزش واقعی طلای شما را بگوید

نتیجه گیری و کلام پایانی

در حال حاضر بدلیجات زیادی وارد بازار شده اند و شباهت زیادی به طلا دارند، به طوری که تشخیص آن‌ ها از یکدیگر کار آسانی نیست. در صورتی که قصد دارید برای خرید طلا اقدام کنید، برای اطمینان از فروشگاه‌ های معتبر که دارای پروانه کسب هستند خرید کنید و همچنین این را در خاطر داشته باشید که فاکتور آن را در هنگام خرید دریافت نمایید.

طلا کالای گران بهایی است و اگر به اصل یا تقلبی بودن آن در هنگام خرید توجه نداشته باشید، امکان دارد با ضرر مالی بزرگی مواجه شوید. البته چنانچه فقط به دلیل کثیف بودن طلا به اصل بودن شک کرده‌اید، بهتر است ابتدا آن را تمیز کنید.

هنگام خرید طلا تنها به اظهارات و اطلاعاتی که از سوی فروشنده به خریدار اعلام می شود مثل کشور سازنده، کیفیت کار و مواد اولیه مصرفی اعتماد نکنید. حتما فاکتور خود را به عنوان سند کالایی نگهداری کنید تا در صورت ایجاد مشکل در مواقع فروش یا برای اطلاع از صحت و سقم اظهارات فروشنده بتوانید با ارائه نمونه طلا و فاکتور آن به اتحادیه مشکل خود را برطرف کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان