شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر : 76352

آغاز معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا در بورس کالا

آغاز معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا در بورس کالا
معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا در بورس کالا با همکاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شبکه بانکی آغاز می‌شود.

به گزارش شهر بورس، با آغاز به کار معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا در بورس کالا، امکان سرمایه گذاری بدون ریسک در بازار فراهم می شود.

در طول سالیان گذشته همواره بازار طلا مورد توجه مردم برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پولشان بوده است. با این حال، نوسانات شدید بازار طلا ریسک این بازار را زیاد کرده است. ضمن آن که وجود طلای تقلبی در بازار، به عنوان معضل همیشگی این بازار محسوب می‌شود و مردم عادی همواره در معرض خطر خرید طلا و مصنوعات طلای تقلبی هستند.

آغاز معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا در بورس کالا

برای رفع این معضل و با هدف کمک به جذب نقدینگی سرگردان، وزارت صمت پیگیر عرضه طلای استخراج‌شده از معادن داخلی به خریداران در قالب سازوکارهای مطمئن بورسی بوده است.

به همین منظور سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یکی از سازمان‌های اصلی زیرمجموعه وزارت صمت در دی‌ماه امسال تقاضای صدور مجوز معاملات اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش را به بانک مرکزی ارائه کرد که معاونت ارزی بانک مرکزی نیز موافقت خود را با طرح سازمان ایمیدرو اعلام کرد.

طبق طرح مذکور، طلای استخراج‌شده از معدن زرشوران کشورمان در قالب معاملات اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش به عموم مردم عرضه خواهد شد.


بیشتربخوانید: نحوه خرید شمش طلا در بورس کالا


در همین زمینه، طبق توافق صورت گرفته راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا میان ایمیدرو، شرکت طلای زرشوران، بانک ملت و بورس کالا روز پنجشنبه هفته جاری اجرایی خواهد شد.

سقف اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا فعلاً تا سقف ۵ تن است که در واحدهای کوچک ۰.۱ گرم قابلیت خرید توسط مردم، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را دارد.

برای مشتریانی که بیش از یک کیلوگرم طلا خریداری کنند، امکان تحویل فیزیکی شمش از طریق بانک ملت طی ۲۴ ساعت فراهم خواهد بود.

ذخایر طلای ایران در حدود ۳۶۰ تن بوده و امکان استفاده از این الگو برای سایر معادن تولیدکننده طلا میسر است.

پوشش ریسک تورم و تغییر نرخ ارز برای مردم و پیمانکاران، امنیت نگهداری طلا، امکان خرید و فروش آنلاین، حفظ ذخایر طلا در کشور و معافیت از مالیات، از جمله مزایای اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش نسبت به خرید فیزیکی طلا است.

انجام معاملات در روزهای پنجشنبه، تداوم ساعت معاملات روزانه تا ساعت ۱۸.۳۰ (زمان گشایش بازارهای طلای لندن و نیویورک) در آینده نزدیک از مزایای دیگر اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =

پراپ تریدینگ

کمان