صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 92924

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

آغاز به کار بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای با «شگستر»

آغاز به کار بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای با «شگستر»
بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. نخستین نماد این بازار نیز «شگستر» است که عرضه آن هشتم مهر ماه جاری توسط کارگزاری فارابی انجام می‌شود.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای چهارشنبه هفته گذشته با حضور مدیرعامل، معاون عملیات بازار و معاون پذیرش و ناشران شرکت بورس تهران در محل این شرکت برگزار شد تا پس از سال‌ها یک بازار جدید به بازار سرمایه ایران اضافه شود.

بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای چیست؟

بازار سرمایه همواره ریسک‌های خاص خودش را دارد و به همین خاطر است که کارشناسان مختلف بارها در این زمینه هشدار داده و از سرمایه‌گذاران درخواست کرده‌اند که برای ورود به بورس از ابزارهای مختلف از جمله صندوق‌ها استفاده کرده و به شکل غیرمستقیم در این بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

در این بین، سهامدارانی هستند که با توجه به آشنایی با ابزارهای مختلف، ریسک‌های بیشتر را می‌پذیرند. بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نیز در همین راستا ایجاد شده است. این بازار، محلی برای سرمایه‌گذاری در «شرکت‌های سهامی عام پروژه» خواهد بود. البته این بازار با موضوع «سرمایه‌گذار حرفه‌ای» متفاوت است.

نکته‌ای که درباره پذیره‌نویسی شگستر باید در نظر داشت، موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در آن است که بر خلاف بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای که تاکنون درباره آن اطلاعاتی منتشر شده، شرکت در پذیره‌نویسی این شرکت ریسک خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به تعهد «ایدرو» به‌عنوان مالک اصلی شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، در صورت عدم تحقق اهداف و انحراف از پروژه، این شرکت سودی معادل سود بانکی را به سرمایه‌گذاران خرد (با دارایی کمتر از 500 میلیون تومان) پرداخت می‌کند.

بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که شگستر نخستین شرکتی است که در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای پذیره‌نویسی می‌شود و ریسک برای سرمایه‌گذاران به‌دنبال ندارد.


بیشتر بخوانید: دامنه نوسان 45 نماد بورسی تغییر کرد + اسامی


آشنایی شرکت‌های سهامی عام پروژه

شرکت سهامی عام پروژه همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، پروژه محور هستند و با عرضه شدن در بازار سهام، سرمایه‌های خرد را جمع کرده و در راستای پیش بردن پروژه‌های شرکت استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌های پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه، از طریق انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران در شرکتی که پروژه در آن در حال اجرا است، انجام می‌شود که این فرایند پس از تبدیل شرکت موجود به سهامی عام انجام می‌شود.

نخستین شرکت سهامی عام پروژه در ایران

در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای که در محل شرکت بورس تهران برگزار شد، علاوه بر مدیران شرکت بورس یک فرد دیگر نیز حضور داشت؛ کیوان شیدانی مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس؛ شرکتی که قرار است به‌عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه وارد بازار سرمایه کشورمان شود.

گسترش سوخت سبز زاگرس؛ اولین زیست پالایشگاه خاورمیانه

با توجه به افزایش روزافزون آلودگی هوا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بررسی و مطالعه سوخت‌های زیستی به‌ویژه اتانول را در دستور کار قرار داد و این مطالعات، در نهایت به تأسیس شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با هدف تولید بیواتانول سوختی منجر شد.

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در شهریور 1392 و به‌عنوان یک شرکت سهامی خاص به ثبت رسید. این شرکت در شهرک صنعتی بیستون استان کرمانشاه در زمینی به وسعت 13 هکتار و با پیشرفت فیزیکی 95 درصد در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین طرح بیواتانول شهرستان باشت استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، دیگر طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس است که با پیشرفت فیزیکی 15درصد در ابتدای سال 1405 به بهره‌برداری خواهد رسید. این شرکت با توجه به تجربیات کارخانه تولید بیواتانول، پالایشگاهی مشابه زیست پالایشگاه واقع در کرمانشاه است.

پالایشگاه نخست شرکت با پیشرفت 95 درصدی که داشته، در یک قدمی بهره‌برداری کامل بوده و فاصله چندانی با آغاز کار خود ندارد. با ورود شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس به بازار سرمایه با نماد «شگستر»، این شرکت به‌عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه یک قدم دیگر به آغاز فعالیت نزدیک‌تر خواهد شد.

سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس هشتم مهرماه با نماد «شگستر» در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس تهران پذیره‌نویسی و پس از یک ماه در بازار ثانویه قابل معامله خواهد بود. 

«شگستر» چگونه سر از بورس درآورد؟

شرکت کارگزاری فارابی به‌عنوان یکی از کارگزاران مطرح در بازار سرمایه همواره جایگاه ویژه‌ای برای افراد حقوقی و حقوقی دارد. این شرکت کارگزاری در جدیدترین اقدام خود، مقدمات عرضه «شگستر» در بازار سرمایه فراهم کرده است تا با ورود این شرکت به بازار سهام، امکان سرمایه‌گذاری اقتصادی و زیست‌محیطی برای اهالی بازار سرمایه فراهم شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان