شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۰۲
کد خبر : 53715

آشنایی با بهترین زمان فروش عرضه اولیه

آشنایی با بهترین زمان فروش عرضه اولیه
در این گزارش می توانید با نحوه خرید و فروش عرضه های اولیه که طرفداران بسیاری دارد آشنا شوید.

به گزارش شهربورس، معمولا سرمایه گذاران تازه وارد به بازار بورس که زمان خرید عرضه اولیه را یاد گرفته اند و طبق اطلاعیه های بورس و کانال های تلگرامی از زمان دقیق سفارش گذاری برای عرضه اولیه آگاهی دارند، آگاهی دقیقی از بهترین زمان فروش عرضه اولیه ندارند که خیلی هم منطقی هست و با تجربه و چند خرید و فروش، تشخیص بهترین زمان فروش عرضه اولیه بسیار ساده تر از قبل خواهد بود. به همین دلیل در این مطلب من قصد دارم تا در خصوص بهترین زمان فروش عرضه اولیه در بورس صحبت کنم و به این سوال پاسخ دهم که چگونه زمان فروش عرضه اولیه سهام را تشخیص دهیم پس همراه من باشید.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

یکی از متداول ترین سوال های سرمایه گذارن این است که: کی عرضه اولیه را بفروشیم ؟ یا زمان فروش عرضه اولیه کی هست ؟ همان‌ طور که خرید به موقع سهام یکی از مهم ترین حرکت ها در بازار سهام است، اینکه سرمایه ‌گذار بداند که چه زمانی از سهام خریداری شده خارج شود و یا به عبارتی آن را بفروشند نیز نکته بسیار مهمی در تعیین سرنوشت سرمایه ‌گذاران در بازار سهام محسوب می شود. از آنجا که اگر سهم عرضه اولیه شده به قیمت مناسبی عرضه شود، اغلب رشد قیمت آن در طی چند روز رخ می دهد، از همین روی تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود نخواهد داشت.

وقتی که شرکتی سهام خود را برای نخستین بار در بورس اورراق بهادار عرضه می‌ کند، اصطلاحا آن سهام در بازار سرمایه عرضه اولیه شده است. به دلیل توانایی در حصول سود کم ریسک از عرضه اولیه‌ ها، اقبال عمومی و تقاضای بسیار بالایی برای آن ها وجود دارد.

همچنین همان طور که میدانید عرضه اولیه یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری برای افرادی است که تازه وارد بازار سرمایه ایران شده اند. یکی از اصلی ترین دغدغه های سهامداران مبتدی بعد از خرید سهام عرضه اولیه ، اطلاع از زمان مناسب برای فروش آن است. به صورت کلی میزان نقدینگی اختصاصی کد، وضعیت بنیادی سهم و وضعیت صنعت می تواند در تصمیم خرید مجدد عرضه اولیه و یا فروش آن در بازه های زمانی مختلف تاثیر گذار باشد.

بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه شاید مبهم باشد، ولی همواره پیشنهاد می کنیم تا هنگام پایان بازدهی اولیه سهم را نگه دارید. منظورمان از بازدهی اولیه قیمتی است که در آن سهم متعادل می ‌شود و به اصطلاح صف خرید آن به صورت کامل عرضه می‌ شود. این امکان وجود دارد که در فاصله کوتاهی سهم دوباره صف خرید شود و رشد خود را ادامه دهد، ولی برای ما ملاک بازدهی اولیه بوده است و از آنجا به بعد سهامدار باید اقدام به تصمیم گیری در مورد نگهداری یا فروش آن بپردازد.


بیشتر بخوانید:عامل اصلی التهاب بازار سیمان چیست؟


عوامل موثر بر رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه در بورس

  • ** جو کلی بازار : وقتی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش سهام به ویژه عرضه اولیه که پرسود و کمر ریسک است خواهند شد . در زمان رونق بازار بورس عمدتا ایجاد صف خرید برای عرضه اولیه تا مدت بیشتری ادامه می یابد و نباید برای فروش عرضه اولیه عجله داشت، ولی در زمانی که بازار با افت مواجه است اغلب استقبال خوبی از بازار به عمل نمی آید و باید هر چه زودتر و پس از کسب یک سود معقول اقدام به فروش عرضه اولیه کرد.
  • ** تعداد سهام عرضه شده : هر اندازه تعداد عرضه کمتر بوده باشد، اغلب فروشندگان کم تری نیز وجود خواهند داشت. معمولا چنانچه ارزش ریالی حاصله کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد، می ‌توان گفت که این شرکت در دسته سهام های کوچک بازار قرار می گیرد. در صورتی که ارزش ریالی حاصله بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان باشد در دسته شرکت‌ های متوسط قرار میگیرد و در صورتی که ارزش ریالی حاصله بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، شرکت عرضه شده جزو شرکت ‌های بزرگ محسوب می شود. یک روش دیگر برای تعیین این که عرضه اولیه را تا چه زمانی نگه داریم این است که تعداد سهام شرکت را در قیمت پایانی سهام ضرب نمایید. اگر این مقدار کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد می توان گفت عرضه ارائه شده متعلق به یک شرکت کوچک می باشد واگر این مقدار بالای ۵۰۰ میلیارد تومان باشد متعلق به یک شرکت بزرگ است. نکته جالب اینجاست که عرضه اولیه شرکت های کوچک قابلیت رشد و سوددهی بیشتر دارند و شرکت های بزرگ اغلب به میزان ارزش ذاتی خود با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.
  • ** رفتار سهامدار عمده : چنانچه سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند، اغلب سهام رشد بیشتری خواهد کرد. برای این که بدانید عرضه اولیه را چقدر نگه دارید یک راه این است که رفتار سهامداران عمده آن عرضه اولیه را مورد تحلیل قرار دهید. عرضه های اولیه که وارد بازار سرمایه می شوند، از حجم مبنا برخوردار هستند، به این معنی که باید حجم مشخصی از معاملات انجام شود تا این حجم مبنا پر شود پر کردن حجم مبنا یکی از وظایف اصلی سهامداران عمده است. اگر دیدید عرضه اولیه حجم مبنای خود را پر نمی کند این نشانه این است که این عرضه به وسیله سهامدار عمده حمایت نمی شود و به احتمال زیاد در آستانه ریزش و کاهش قیمت قرار دارد.
  • ** اخبار و شایعه ‌های پیرامون سهم : گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده ایجاد می شود و افراد طبق این شایعات و اخبار تصمیم گیری می نمایند که می تواند زمینه ساز رفتار هیجانی و حتی غیر منطقی در مورد سهم عرضه شده باشد و بهتر است در یک موقعیت قیمتی مناسب و با سود منطقی از سهم خارج شوید.

ولی به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که تصمیم ‌گیری در خصوص زمان فروش عرضه اولیه خریداری شده بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را به فروش برسانید، اما به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است حداقل تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می‌ توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید، به خاطر این که محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته خواهد شد. به صورت کلی عرضه اولیه در بورس تهران بیشتر زمان ها با حواشی زیادی انجام می گردد.

اغلب سهم ‌هایی که جدیدا وارد بازار سرمایه می شوند، تا مدتی مورد توجه قرار می ‌گیرند، اما بعد از مدتی از توجه به آنها به شدت کاهش می یابد. پس در جواب این که کی عرضه اولیه را بفروشیم باید گفت؛ توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌ های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت ‌کننده خواهد رسید؛ با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌ خطر برای تجربه اولین سرمایه‌ گذاری در بورس محسوب می شود، چرا که بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه ‌گذاران می کند.

حداقل سوددهی عرضه اولیه معمولا چقدر است؟

همان طور که گفتیم زمان فروش عرضه اولیه در بورس به استراتژی و شرایط شما وابسته است. از منظر تئوریک و طبق آنچه در دنیا رواج دارد، قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به شکلی تعیین می ‌کنند تا شرکت‌ کنندگان در عرضه اولیه بتوانند از سوددهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی سهم عرضه شده استفاده نمایند.

شرکت‌ هایی که متقاضی ورود به بازار بورس هستند باید از طریق نهادهای مالی هم چون شرکت ‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌ های مشاور سرمایه‌ گذاری مورد تائید سازمان بورس، ارزش ‌گذاری شوند و پس از آن سهامداران عمده با توجه به ارزش ذاتی کسب شده قیمتی را جهت ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می کنند.

انواع دیدگاه ها برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه

آشنایی با بهترین زمان فروش عرضه اولیه


بیشتر بخواند:صدور مجوز گرانی مواد شوینده


دیدگاه معاملاتی کوتاه مدت

جالب است بدانید که دیدگاه معاملاتی افراد کوتاه مدتی بر پایه تکنیک صف خرید و فروش است. بدین معنی که معامله‌ گران با این طرز تفکر در واقع عرضه های اولیه را با هدف رسیدن به سود در کوتاه مدت می خرند.

یعنی به بیان دیگر حواس آن ها به صف خرید و فروش است هرگاه صف خرید و فروش آن ها به حد تعادل رسید و یا این که قیمت سهم در حال ریزش بود و صف خرید شد، شروع به فروش آن ها می کنند. در واقع این سهامداران به سود کسب شده در کوتاه مدت راضی هستند. بنابراین استراتژی این دسته از افراد طبق صف خرید و فروش عرضه های اولیه می باشد.

دیدگاهی معاملاتی بلندمدت

در صورتی که به پول خود و سود آن نیاز ندارید، قطعا نگهداری سهم در میان مدت سود حداقل ۲۰۰ درصدی عاید شما می کند. بیشتر سهام های عرضه اولیه شده، پس از بازدهی اولیه و متعادل شدن به دلیل ارزنده بودن، روند صعودی تازه ای را آغاز می کنند.

این نکته را از یاد نبرید که روند سهام عرضه اولیه در یکسال اول صعودی خواهد بود و نگهداری و صبر در یک روند صعودی راز ثروتمند شدن شما در بورس است. سهامدارن با این دیدگاه تا زمانی که روند عرضه های اولیه صعودی است آن ها را نگه می دارند. در واقع استراتژی این افراد رسیدن به سود بیش تر در مدت زمان بیش تری است. این اشخاص حتی بعضی مواقع با استفاده این استراتژی تا ۶۰۰، ۷۰۰ درصد از سهم عرضه شده سود می گیرند.

آشنایی با بهترین زمان فروش عرضه اولیه

دیدگاه تحلیلگران تکنیکال

تحلیل گران تکنیکالی یا همان چارتیست ها با استفاده از ابزارهای تحلیل خود می توانند به موقع عرضه های اولیه را به فروش برسانند. به عنوان مثال زمانی که قیمت، مووینگ اوریج ۲۰ را از بالا به سمت پایین قطع کرد یعنی می توان از سهم خروج کرد. پس در این زمان آن ها را می فروشند. البته تا زمانی که بازار صعودی است خیلی دیده نشده است که  قیمت، مووینگ اوریج ۲۰ را از بالا به سمت پایین قطع نماید.

دیدگاه تحلیلگران بنیادی

این گروه هم با توجه به بررسی عوامل مختلفی از جمله صورت حساب شرکت ها، اطلاعات و آمار مربوط به وضعیت آن ها و … متوجه می شوند که چه زمانی باید عرضه های اولیه شان را به فروش برسانند.

استفاده از کدام دیدگاه مناسب تر است؟

قطعا استفاده از تحلیل های تکنیکال و بنیادی برای تشخیص بهترین زمان خرید و فروش عرضه اولیه مناسب ترین گزینه محسوب می شود. یعنی شرط اول برای سرمایه گذاری موفق در بازار بورس این است که فرد آموزش دیده باشد. در این زمان است که می تواند از ابزارهای آموزشی و تکنیک‌ های دیگر استفاده کند و با خیال آسوده دست به خرید و فروش بزند.

مسلما در بازار بورس همچون دیگر  بازارهای  سرمایه همیشه شایعه ها و اخباری پیرامون سهام شرکت‌ها وجود دارد. اما تحلیلگران تکنیکی یا بنیادی کارها می توانند با استفاده از آموزش هایی که دیده اند از میان این شایعات، اخبار موثق را تشخیص دهند. هم چنین آن ها می‌ دانند که نباید از استراتژی گله ای پیروی کنند. خیلی از افراد در بازار بورس همین که ببینند صف خرید یا صف فروش شده فورا برای خرید و فروش اقدام می کنند!

شاید هم چند باری بخت با آن ها یار باشد و سود کنند اما در نهایت متحمل ضرر خواهند شد یا به سود ایده آل  خود دست پیدا نخواهند کرد. لذا معامله‌ گرانی در این بازار بورس موفق خواهند شد که بر اساس آموزش ‌هایی که دیده ‌اند،برای خود یک استراتژی خاص طراحی کنند، با باور به خویشتن از این استراتژی پیگیری نمایند و با برنامه پیش بروند.

یعنی یک فاندامنتالیست یا یک تکنیکال کار می دانند که در چه قیمتی بهتر است سهمشان را بفروشند و یا در چه قیمتی مناسب تر است که سهم مورد نظرشان را خریداری کنند. البته آن ها اخبار موثق بازار را هم دنبال می کنند و بر همان اساس  تغییرات لازم در استراتژی شان را انجام می دهند.

نکات مهم درباره بهترین زمان فروش عرضه اولیه

اینکه چه تعداد سهم از روز عرضه شدن سهم تا آن روز معامله شده است. تعداد کل سهام شرکت که عرضه شده است به چه میزان است و … همگی اهمیت زیادی دارند. حتما روند فعلی بازار را مد نظر قرار دهید. بازار بورس مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر دارای دوره های متفاوتی از رکود، رشد و رونق است و پس از آن مجددا شروع روند نزولی را شاهد هستیم و این سیکل طی زمان به شکل پی در پی رخ می دهد.

چنانچه شرکتی در زمان رکود و یا نزول بازار عرضه شود، اغلب به دلیل خروج سرمایه حجم تقاضا برای عرضه اولیه کاهشی خواهد شد، از همین روی به خاطر این که جو عمومی بازار منفی هست تعداد روزهای مثبت در سهامی که برای اولین بار عرضه شده پایین تر از دوران رونق خواهد بود، ولی در دوران رونق و صعود بازار زمانی که یک سهم برای اولین بار عرضه می شود از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار جریان دارد عموما تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد می گردد که در نهایت می تواند برای مدت طولانی شاهد تشکیل صف های خرید سنگین در آن سهم باشیم.

هر شرکتی که عرضه می گردد از محصولاتی برخوردار است و در صنعت خاصی فعالیت می کند. شما به عنوان یک سرمایه گذار بهتر است تا در مورد محصولات اصلی این شرکت ها و چشم انداز آینده آن صنعتی که در آن فعال است و اینکه روند رو به رشدی را می توان انتظار داشت و یا این صنعت مورد حمایت دولت قرار دارد یا اینکه وابسته به اقتصاد جهانی است و … تحقیق نمایید تا از این طریق بتوانید تصمیم گیری بهتری در رابطه با فرمول زمان فروش عرضه اولیه ای که باید برای آن در نظر بگیرید، اتخاذ کنید.

مورد دیگری که برای تعیین بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه باید مد نظر قرار داد رفتار سهامدار عمده است. اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند، بیشتر دیده شده است که سهام رشد بیشتری را به خود دیده است، ولی بعضا برخی از سهامداران عمده پس از عرضه اولیه سهام شرکت، وقتی در سهم صف های خرید چند میلیونی تشکیل شده است، شروع به فروش مجدد سهام خود در بازار می کنند و موجب کاهش تقاضا در سهم می شوند. در این صورت قیمت سهم عرضه اولیه شده شروع به نزول می کند


بیشتر بخوانید:در مجمع سابیک چه گذشت؟


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب خواندید که عرضه های اولیه، سهامی هستند که برای بار اول از طریق بازار اولیه به عرصه فروش گذاشته می شوند، ولی این که چه زمانی آن ها را بفروشیم و این زمان فروش عرضه اولیه بورس را چگونه طرح ریزی کنیم بسیار اهمیت دارد، به خاطر این که سود به دست آمده از آن ها برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اما در رابطه با زمان فروش عرضه های اولیه ۴ دیدگاه وجود دارد. دیدگاه کوتاه‌ مدت که مبنای فروششان صف خرید و فروش است. بلند مدت که مبنای فروششان بر اساس روند سهام است. یعنی تا زمانی که آن  سهم ها روند صعودی داشته باشند آن ها را نگه می دارند.

همچنین دیدیم که دیدگاه تکنیکالیست ها که اساس آن نمودار و تابلو خوانی و … است. بنیادی کارها هم اساس کارشان بررسی صورت حساب شرکت و سابقه شرکت و … است. هم چنان که روشن است در هر کدام از دیدگاه ‌های فوق، افراد راهکارهای مختلفی را مد نظر قرار می دهند، ولی شاید بهترین دیدگاه همان نظرات چارتیست ها و فاندامنتالیست ها است، چرا که آن ها آموزش دیده اند و می توانند با استفاده از استراتژی های خود به راحتی بهترین زمان فروش عرضه اولیه را تخمین بزنند و سود خوبی کسب کنند. حتی گاهی مواقع این سهم ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد هم برایشان سود به همراه داشته است که واقعا عدد خوبی است.

از آنجایی که سهام شرکت های عرضه اولیه شده در ابتدا رشد خوبی را به خود می بیند، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری کنید. حتی می توانید در روزهای پس از عرضه، مجددا اقدام به خرید سهم شرکت عرضه اولیه شده کنید، چرا که محدودیت خرید تنها در روز عرضه اولیه وجود دارد.

در صورتی که قصد دارید هیچ گونه ریسکی سرمایه شما را تهدید نکند، بهتر است پس از عرضه صف خرید در سهم، شما نیز فروشنده باشید، اما چنانچه ریسک پذیری بالایی دارید، می توانید با در نظر گرفتن شرایط مطرح شده در این مطلب آموزشی، سرمایه گذاری بلند مدت روی عرضه های اولیه مناسب داشته باشید و سود خوبی به دست آورید. پس میتوان نتیجه گرفت که؛

  • ** چنانچه اهداف کوتاه مدتی دارید باید بعد از اینکه سهم به حالت متعادل خود رسیدیا همان بازدهی اولیه سهم برا بفروشید.
  • ** چنانچه جزو سهامداران میان مدت هستید باید ۲ الی ۳ ماه منتظر بمانید که اگر سهم رشد دیگری داشت با آن همراه باشید.
  • ** چنانچه جزو سهامداران بلند مدت می باشید و به آینده سهم مورد نظر خوشین هستید سهم را یک سال یا بیشتر از ۱ سال نگه دارید.
  • ** نمی توان به طور قطعی زمان مشخصی را برای فروش عرضه اولیه گفت، ولی بهترین زمان برای فروش آن بعد از بازدهی اولیه خواهد بود.

امیدواریم با این اطلاعات توانسته باشیم به سوال شما که زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است بود، پاسخ داده باشیم.

اگر هنوز ابهام یا سوالی درباره بهترین زمان فروش عرضه اولیه ها دارید حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا جواب بدم.
جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 17 =

پراپ تریدینگ

کمان