شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر : 50370

آخرین وضعیت پالایش و دارا یکم

آخرین وضعیت پالایش و دارا یکم
با وجود ضررهایی که سهامداران این دو صندوق دارند اکنون وضعیت پالایش و دارا یکم به چه صورت است؟

به گزارش شهر بورس، صندوق پالایش همچنان پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و وعده‌های دولت در رابطه با این صندوق کارساز نبوده با وجود این، آخرین وضعیت پالایش و دارا یکم به چه صورت است؟

یکی از معضلاتی که بعد از ریزش بازار برای دولت ایجاد شد، ضرر سهامداران صندوق واسطه‌گری‌های مالی و پالایشی یکم بود. با اینکه این صندوق‌ها با تخفیف به مردم عرضه شده بودند اما سهامداران آنها بعد از ریزش بازار با ضرر سنگینی مواجه شدند و حتی بعد از رشد مقطعی شاخص این صندوق‌ها رشد نکرد و همچنان هم پایین‌تر از ارزش ذاتی خود دادوستد می‌شوند.

آخرین وضعیت پالایش و دارا یکم

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع پرداخت و گفت: با توجه به اینکه ETFهای دولتی به عنوان سهام کم‌ریسک به سهامداران ارائه می‌شود و دولت‌ها نیز معمولا با هدف ورود افراد کم‌ریسک جامعه به بورس به معرفی این صندوق‌ها می‌پردازند. اما به نظر می‌رسد صندوق‌ها پالایش و دارا یکم نتوانسته‌اند عملکرد متناسب با اهداف کلی ETFها را داشته باشند.


بیشتر بخوانید:چه کسانی یارانه دارو دریافت می کنند؟


وی افزود: هر دو صندوق پالایش و دارا یکم با استقبال گسترده افراد همراه شدند و نکته قابل توجه در این است که دارا یکم بیشتر از پالایش حمایت شد. این موضوع نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی اعتماد و تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های دولتی در حال کاهش بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین با وجود اینکه دولت ابزار درستی در اختیار داشت و می‌توانست به بهترین شکل از آن استفاده کند، عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا وضعیت بازار سرمایه نه تنها بهتر نشود بلکه روز به روز به زیان سهامداران این صندوق‌ها افزوده شد.

وی تصریح کرد: برای مثال صندوق پالایش همچنان پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و وعده‌های دولت در رابطه با این صندوق کارساز نبوده است. می‌توان گفت اگر این صندوق‌ها با دقت و شفافیت بیشتری به بازار عرضه می‌شدند، اکنون عملکرد بهتری از خود به ثبت می‌رساندند.

محبی بیان کرد: در حال حاضر دولت می‌تواند با حمایت از نقدشوندگی این صندوق‌ها و همچنین در نظر گرفتن بازارگردان‌های مناسب برای آنها وضعیت را بهبود ببخشد و اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار بازگرداند.

وی افزود: انتظار رشد و چشم‌انداز مثبتی برای این صندوق‌ها وجود ندارد و در بهترین حالت انتظار می‌رود همانند اغلب سهام بازار سرمایه در روند تعادلی قرار بگیرند.

منبع:اقتصاد آنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

پراپ تریدینگ

کمان