شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 69060

کدام بازار طی 20 سال گذشته بازدهی بیشتری را ثبت کرده است؟

کدام بازار طی 20 سال گذشته بازدهی بیشتری را ثبت کرده است؟
ماراتن طلا و دلار دوباره آغاز شده و قیمت‌ها در این دو بازار به شدت صعودی شده‌اند. کدام بازار طی 20 سال گذشته بازدهی بیشتری را ثبت کرده است؟

به گزارش شهر بورس، دیروز قیمت طلای 18 عیار رکوردشکنی کرد و وارد کانال دو میلیون تومانی شد. قیمت‌ها در بازار سکه هم- که تودلی بازار طلا محسوب می‌شود- دوباره به کانال‌های بالاتر بازگشت. اما کدام بازار طی 20 سال گذشته توانسته بازدهی بیشتری را ثبت کند؟

ریشه رشد شارپی قیمت طلا را اما می‌توان در افزایش دوباره قیمت دلار جست‌وجو کرد. قیمت دلار از روز گذشته تحت تاثیر خبرهای سیاسی بین‌المللی و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روند تازه‌ای را در مسیر صعودی آغاز کرده بود.

این روند با نهایی شدن و اعلام قرار گرفتن نام سپاه در میان سازمان‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا، موج تازه‌ای را آغاز و دلار فردایی را وارد کانال 43 هزار تومانی کرد. رشد دوباره دلار در این روز، بازارهای طلا و سکه را هم شارژ کرد تا در آستانه ورود به کانال‌های بالاتر قرار گیرند.

اما آیا این نخستین و آخرین موج افزایشی دلار و طلا در ایران تحت تاثیر خبرهای سیاسی و بن‌بست‌های اقتصادی است؟


بیشتربخوانید: بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان 1401


بازارهای ایران؛ قربانی هیجانات منفی

بررسی‌های تاریخی بازار طلا و ارز ایران نشان می‌دهد این دو بازار همواره در دوره‌هایی به شدت تحت تاثیر هیجانات ناشی از خبرهای سیاسی قرار گرفته و جهش داشته‌اند.

به طور کلی اما به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و بحران‌هایی که طی دهه‌های اخیر از سر ایران گذشته است، این دو بازار همواره روندی صعودی را طی کرده و افزایشی بوده‌اند.

با این حال مقایسه رشد این دو بازار در ایران با رشد قیمت طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد اقتصاد ایران تا چه میزان قربانی هیجان است و معاملات در آن تحت تاثیر چشم‌انداز‌های تورمی و هیجانات منفی صورت می‌گیرد.

سکه از دلار جلو زد

یک بررسی نشان می‌دهد قیمت سکه از 70 هزار تومان در سال 1381 به بیش از 22 میلیون و 500 هزار تومان در سال جاری رسیده که حاکی از رشد 321 برابری است! البته باید اشاره داشت که بیش از نیمی از این رشد حیرت‌انگیز مربوط به یک سال اخیر و حرکت شارپی بازار طلا و سکه است؛ سال گذشته قیمت سکه حدود 11 میلیون تومان بود.

عصر ایران در این باره نوشته است که هر چند در این سال ها همه چیز افزایش قیمت داشته ولی قیمت سکه بسیار بیشتر از تورم (اعم از تورم اعلامی و واقعی) و حتی دلار بالا رفته است. به طوری که  قیمت دلار از سال 1381 که 801 تومان بود، تا امروز حدود 53 برابر شده است. به عبارت دیگر رشد قیمت سکه حدود 6 برابر رشد دلار بوده است!

شاید گفته شود قیمت جهانی طلا هم بالا رفته است؛ حال آن که در سال 1381 متوسط قیمت هر اونس طلا 314 دلار بوده است و امروز انس جهانی به حدود 1905 تا 1915 دلار رسیده که نشان می‌دهد انس جهانی طلا هم تنها 6 برابر افزایش داشته است.

مقایسه رشد 6 برابری انس جهانی طلا در برابر ثبت بازدهی 53 برابری دلار و از آن شگفت‌انگیزتر افزایش 321 برابری قیمت سکه نشان می‌هد این بازار تا چه میزان طی 20 سال گذشته داغ بوده است.

به ویژه اینکه بر اساس آنچه گفته شد، این بازار اط یک سال گذشته بدین سو رشد 100 درصدی داشته است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 12 =

پراپ تریدینگ

کمان