شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱:۵۰
کد خبر : 65515

کاهش صادرات کفش ایرانی

کاهش صادرات کفش ایرانی
در حالی شاهد کاهش سهم ایران در بازار عراق هستیم که چین با وجود فرسنگ‌ها فاصله با عراق، صادرات کفش خود را از 141 میلیون دلار به 364 میلیون دلار افزایش داده و سهم 39 درصدی خود را در طول 8 سال به 73 درصد رسانده است.

به گزارش شهر بورس، یک عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران از کاهش صادرات کفش ایرانی خبر داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، علی لشگری،عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران «بالا بودن تورم تولیدکننده در صنعت کفش نسبت به تورم کل»، «از دست دادن مزیت قیمتی کفش‌های داخلی به دلیل افزایش قیمت تمام شده» و «تفاوت معنادار میان نرخ ارز نیمایی با ارز صادراتی» را به عنوان موانع رشد صادرات کفش ایران معرفی کرد.

وی با اعلام این مطلب گفت: در سال 1380 ایران و ترکیه هر دو، به میزان 70 میلیون دلار صادرات کفش داشتند اما تا سال 1400 صادرات کفش ایران به 92 میلیون دلار افزایش یافت، در حالی که صادرات کفش ترکیه به رقم یک میلیارد دلار جهش کرده است. نکته قابل تامل این است که چرا به رغم افزایش نرخ ارز از سال 1397 تاکنون، صادرات به شدت تضعیف شده است؟

لشگری با بیان اینکه صادرات کفش ایران در 8 ماهه نخست سال جاری معادل 55 میلیون دلار ارزیابی شده و صادرات این محصول از نظر وزنی به 23 هزار 970 تن رسیده است، افزود: صادرات کفش ایرانی از نظر ارزش دلاری با 11 درصد کاهش و از نظر وزنی 0.1 درصد رشد را نشان می‌دهد.

عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران سپس، بالا بودن تورم تولید کفش نسبت به تورم کل، از دست رفتن مزیت قیمتی کفش‌های داخلی به دلیل افزایش قیمت تمام شده و تفاوت معنادار میان نرخ ارز نیمایی یا ارز صادراتی را به عنوان اصلی ترین موانع رشد صادرات کفش ایران دانست و گفت: صادرکننده ای که مواد اولیه خود را با ارز صادراتی و در ازای رفع تعهد صادراتی وارد می‌کند، هزینه بیشتری نسبت به واردکننده‌ای که این مواد را با نرخ نیمایی تامین می‌کند، می‌پردازد. به عبارتی صادرکننده تنبیه ‌می‌شود. چرا که صادرکننده با نرخ صادراتی باید مواد اولیه خود را وارد کند و واردکننده معمولی با ارز نیمایی با 30 الی 40 درصد اختلاف قیمت این مواد وارد می‌کند. بنابراین عملاً انگیزه‌ای برای صادرات باقی نمی‌ماند و این‌گونه بازار به رقبای خارجی واگذار می‌شود.


بیشتر بخوانید:تعرفه صادرات گوجه فرنگی مشخص شد


لشکری با بیان اینکه بیشترین سهم صادرات ما به کشورهایی چون عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و پاکستان اختصاص داشته است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل سیاست پولی که بانک مرکزی از سال 1397 تاکنون اعمال کرده، شاهد از دست دادن سهم ایران در بازار عراق هستیم؛ این درحالی است که بازار کفش عراق طی دوره 8 ساله 2014 تا 2021 با رشد 45 درصدی روبه‌رو بوده و از 357 میلیون دلار به 501 میلیون دلار رسیده است. اما صادرات کفش ایران به عراق در همین دوره، از 67 میلیون دلار به 60 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش سهم ایران در بازار عراق از 15 درصد در 2014 به 10 درصد در سال 2021 ادامه داد: در همین دوره، چین با وجود فرسنگ‌ها فاصله با عراق، صادرات کفش خود را از 141 میلیون دلار به 364 میلیون دلار افزایش داده و سهم 39 درصدی خود را در طول 8 سال به 73 درصد رسانده است.

این عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران ادامه داد: کاهش 11 درصدی صادرات ایران در 8 ماهه سال جاری در شرایطی است که نرخ ارز در پایان آبان ماه نسبت به ابتدای سال جاری، با افزایش تقریبی 24 درصد روبه‌رو بوده. یعنی انتظار می‌رفت که با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات به همین نسبت رقم بخورد که این انتظار نیز محقق نشده است. بنابراین، این مساله نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد؛ چرا که در صورت تداوم این سیاست‌ها با تداوم کاهش صادرات مواجه خواهیم بود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

پراپ تریدینگ

کمان