شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۱۵
کد خبر : 69817

واگذاری بلوک 51 درصدی سرخابی‌‌‌ ها

واگذاری بلوک 51 درصدی سرخابی‌‌‌ ها
واگذاری بلوک 51 درصدی سرخابی‌‌‌ ها در اسفند ماه تصویب شد. البته برای این واگذاری شروط متعددی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهر بورس، سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی واگذاری بلوک 51 درصدی سرخابی ها را تصویب کرد. این واگذاری جنجالی در حالی است که اهلیت و صلاحیت خریداران نیز باید توسط سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در کارگروه پایش اهلیت به تایید برسد. در این میان سوابق و شایستگی خریداران هم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در صورتی‌که برای ۲ سال‌متوالی رتبه باشگاه‌ها به کمتر از ۴ در رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی جدول افت کند، امکان فسخ برای سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی وجود خواهد شد. به‌این‌ترتیب خریداران می‌توانند به‌صورت نقدی با پرداخت رقمی بالغ بر ۵۴۰‌میلیارد ‌تومان برای پرسپولیس و ۴۶۰‌میلیارد‌تومان برای استقلال، کنترل باشگاه‌ها را در اختیار بگیرند. در همین راستا روزگذشته نشستی در سازمان خصوصی‌سازی پیرامون واگذاری ۵۱درصدی بلوک سرخابی‌ها برگزار و به‌جزئیات این واگذاری پر افت و خیز پرداخته شد.

 اسفند پر هیاهوی پرسپولیس و استقلال

حسین قربانزاده؛ رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ابتدای این نشست اظهارکرد: در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ افزایش سرمایه دو باشگاه پرطرفدار تهرانی، استقلال و پرسپولیس صورت‌گرفت تا بعد از چند دهه این دو باشگاه وارد چرخه خصوصی‌سازی شوند. عملا حدود ۱۰‌درصد از سهام هر دو باشگاه در اختیار سهامداران خرد و هواداران سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفته؛ این در حالی است که ۹۰درصد باقیمانده سهام مذکوردر مسیر واگذاری قرار دارد.

او با بیان اینکه در جلسه اخیر هیات واگذاری مقرر شده‌است تا حدود ۵۱‌درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با قیمت‌های مصوب واگذار شود؛ به این ترتیب مزایده سهام پرسپولیس در ۷اسفند سال‌جاری انجام خواهد شد، اما به دلیل اینکه صورت‌های مالی باشگاه استقلال تاکنون به تایید سازمان حسابرسی نرسیده، تاریخ دقیق مزایده سهام آبی پوشان پایتخت در ابهام قرار دارد، با این‌حال به‌نظر به محض متعهد‌شدن باشگاه استقلال مبنی‌بر ارائه صورت‌های مالی خود به سازمان حسابرسی، سازمان خصوصی‌سازی آماده است تا از روزشنبه مراحل مزایده این باشگاه را نیز در دستورکارقرار دهد.

به گفته این مقام مسوول، شروط واگذاری دو باشگاه بر رقابت مزایده افزوده است و منجر به جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشماری برای سهامداران خواهد شد. او در همین رابطه افزود: هیات واگذاری تدابیری را برای مشوق‌ها و تخفیف‌های دو باشگاه درنظرگرفته است تا دراین راستا فعالان اقتصادی از انگیزه کافی برای ورود به مزایده‌های فوق برخوردار شوند.  اگر واگذاری بلوک ۵۱‌درصدی باشگاه استقلال و پرسپولیس که در اسفندماه برگزار می‌شود، با موفقیت انجام شود، با احتساب ۱۰‌درصد واگذاری سال‌قبل، حدود ۶۱‌درصد از سهام این دو باشگاه مسیر سالم خصوصی‌سازی را طی کرده‌است.


بیشتربخوانید: زمان مزایده بلوک 51 درصدی پرسپولیس اعلام شد


به این ترتیب معضل مدیریت دولتی دو باشگاه که همواره برای این تیم‌ها مشکل‌ساز بوده‌است، خاتمه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در این روند انتظار می‌رود سرخابی‌ها بازدهی بیشتری را در زمینه ورزش و سودآوری به‌ثبت برسانند.

قربانزاده تاکید کرد: خریداران می‌توانند به‌صورت نقدی با پرداخت رقمی بالغ بر ۵۴۰‌میلیارد‌تومان برای پرسپولیس و ۴۶۰‌میلیارد‌تومان برای استقلال، کنترل باشگاه‌ها را در اختیار خود بگیرند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره چگونگی پرداخت اقساط نیز عنوان کرد: با توجه به تنفس درنظر گرفته‌شده (تقریبا ۲ سال)، در این بازه زمانی هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه پرداختی وجود نخواهد داشت.

در حوزه پرداخت اقساط مبلغ پرداختی هر قسط پرسپولیس ۳۰۰‌میلیارد‌ تومان و برای استقلال ۲۶۶‌میلیارد‌تومان برآورد شده‌است. به‌طور کلی در باب تفاوت قیمت‌ها باید توجه داشت که از ابتدا، ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ۲ باشگاه متفاوت بود، در ادامه با توجه به ارقام نقش بسته بر روی تابلو با توجه به میزان خرید، فروش و کشف قیمت نیز این فاصله نمایان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شد. بر اساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری، مبنای سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی قیمت تابلو در حوزه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ملاک است. وی گفت: درآمد اصلی پایدار برای باشگاه‌های ورزشی به‌خصوص فوتبالی در دنیا از محل حق‌پخش تلویزیونی تامین‌می‌شود.

با هماهنگی و همکاری با سازمان‌هایی نظیر صدا و سیما، لیگ و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رئیس فدراسیون، پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده‌است که این امکان فراهم شود تمام تیم‌هایی که در لیگ برتر بازی می‌کنند، بخشی به‌صورت مساوی، بخشی به نسبت رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی در جدول و بخشی به نسبت پخش تلویزیونی از محل منابع پیش‌بینی شده، توزیع شود. سرخابی‌ها که هواداران بیشتری دارند از محل حق‌پخش تلویزیونی بیشتر منتفع خواهند شد.

 جدیدترین جزئیات واگذاری

محمود قامت، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به تصویب واگذاری ۵۱‌درصدی بلوک باشگاه استقلال و پرسپولیس بیان کرد: عرضه ۵۱ درصدی دو باشگاه به غیر‌از قیمت (که نسبت به ارزش باشگاه‌ها سنجیده می‌شود) در سایر موارد به‌طور یکسان انجام می‌شود. به این ترتیب با احتساب ۵۱‌درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال با ارزش کل پایه ۲هزار و۳۸۶‌میلیارد‌تومان، خریدار ۲۰‌درصد از ارزش کل معاملات را پس از ۲۰ روز کاری در اسفند را به‌صورت اقساط ۶ ماهه در ۶سال به شرکت سپرده‌گذاری پرداخت کند.

در این وضعیت خریدار بعد از خرید بلوک ۵۱‌درصدی یک و نیم سال‌فرصت دارد تا اولین قسط خود را پرداخت کند. او در مورد جزئیات واگذاری ۵۱‌درصدی بلوک باشگاه پرسپولیس نیزعنوان کرد: مطابق با اطلاعیه شرکت فرابوس ایران، شرکت فرهنگی‌ورزشی پرسپولیس نیز با ارزش کل پایه ۲هزار و۷۳۶میلیارد‌ تومان از تاریخ ۷اسفند ماه آماده واگذاری خواهد شد. در این میان اگر باشگاه استقلال بر اساس تعهدات خود صورت‌های مالی خود را به سازمان حسابرسی ارائه کند، بلافاصله با هماهنگی سازمان فرابورس وارد روند واگذاری خواهد شد.

قامت با اشاره به ایراداتAFCمبنی‌بر مالکیت دولتی و حقوقی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: اعمال فشار از سوی AFC منجر به اتخاذ تصمیمات جدیدی از سوی سیاستگذار شده، به‌گونه‌ای که مقرر شده‌است تا مالکیت دو باشگاه به یک فرد خاص نرسد، ضمن آنکه مالکان سایر تیم‌هایی که در لیگ برتر قرار دارند نیز نمی‌توانند برای خرید سهام این باشگاه اقدام کنند. عرضه این سهام مطابق با مقررات سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مطابق با اهلیت خریداران انجام خواهد شد، به‌گونه‌ای که صلاحیت و سوءپیشینه افراد در بخش‌های مختلف به‌ویژه بدهکاران بانکی و خصوصی‌سازی با دقت و حساسیت فراوان بررسی خواهد شد.

 شرایط خریداران

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی، خاطرنشان کرد: تمکن مالی خریداران نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس بررسی خواهد شد. علاوه براین موضوع متقاضیان برای خریداری سهام مزبور ملزم به ارائه ۶برنامه عملیاتی که شامل پیش‌بینی منابع درآمدی جدید و پایدار برای شرکت، مدیریت هزینه و راهبرد جذب بازیکن و کادرفنی، کاهش بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معوق طی زمان‌بندی مشخص، خروج از زیان انباشه، توسعه و تقویت تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایه و کسب درآمد جدید از طریق بازیکن‌پروری و هدف‌گذاری ارتقای جایگاه و رتبه باشگاه درکشور وآسیا هستند.این ۶ محور جزو شرایط خریداران دو باشگاه است.

به گفته این مقام مسوول، برنامه‌ریزی برای کاهش بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو باشگاه از موارد بسیارمهمی است که واجدان شرایط را بر این اساس در اولویت خرید قرارخواهد داد. همانطورکه بارها به این مهم اشاره شده‌است دعاوی حقوقی بسیاری از سوی برخی از مربیان و بازیکنان فصول قبل این دو باشگاه نسبت به طلب‌های خود مطرح شده‌است که خریداران باید طی مدت یک سال ‌بدهی‌های موجود را تسویه کنند. اگر طی زمان یادشده خریدار نتواند اقدامات لازم در این راستا را انجام دهد معادل۱۰‌درصد از بدهی‌های موجود جریمه خواهد شد.

قامت در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: رتبه دو باشگاه در لیگ برتر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این‌صورت که دو باشگاه در دوسال متوالی نباید از پلکان چهارم جدول لیگ برتر پایین‌تر بیایند.

او با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی در کنار تعهدات و تنبیهات مذکور، مشوق‌هایی را نیز برای خریداران درنظر گرفته‌است. او در توضیح برخی از این مشوق‌ها، گفت: اگر خریدار از سال‌دوم نسبت سود ناخالص به درآمد عملیاتی را در سطح ۲۵ و ۳۰درصد نگه دارد، برای هر یک‌سال، از۱۰تا ۱۵‌درصد تخفیف در مبلغ فروش سود اقساطی برخوردار خواهد شد.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی در خاتمه اظهارکرد: اگر ۵۰‌درصد از درآمد عملیاتی باشگاه از طریق تبلیغات و برندینگ حاصل شود، خریدار پیرو سیاست‌های تشویقی، از مبلغ یک قسط، ۵‌درصد تخفیف خواهد گرفت. این تخفیف در صورت قهرمانی تیم‌های مذکور در لیگ آسیا به ۲۰ و در لیگ برتر به ۵درصد خواهد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − یازده =

پراپ تریدینگ

کمان