شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۵۳
کد خبر : 7412

شیوه کاهش ضرر در بورس/ میانگین کم کردن به چه معناست؟

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، همانند هر بازار دیگری، بازار سهام در کنار سودآوری خوبی که ممکن است داشته باشد، گاهی اوقات با زیان نیز همراه خواهد بود. از آنجا که سود و زیان در هر بازاری دو روی یک سکه‌ هستند بنابراین باید با تدابیری در روزهای قرمز بازار میزان زیان‌آوری را به

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، همانند هر بازار دیگری، بازار سهام در کنار سودآوری خوبی که ممکن است داشته باشد، گاهی اوقات با زیان نیز همراه خواهد بود.

از آنجا که سود و زیان در هر بازاری دو روی یک سکه‌ هستند بنابراین باید با تدابیری در روزهای قرمز بازار میزان زیان‌آوری را به حداقل ممکن رساند.

بیشتر بخوانید:
رفتار سهامدار حرفه ای در بازار منفی چطور است؟

افت چند روز اخیر بازار سهام موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد نسبت به از دست دادن سرمایه خود نگران شده و به دنبال کاهش زیاندهی خود هستند.

موضوعی که آنها شاید به آن توجهی ندارند این است که اصولا بازار سهام یک بازار برای سرمایه‌گذاری میان مدت یا بلندمدت است و اگر چه در بسیاری از مواقع در کوتاه‌مدت هم سود خوبی به سهامداران داده است اما به هر حال باید با استراتژی مناسب و به دید بلندمدت خریدهای خود را انجام دهند.

چگونه ضرر خود در بورس را کاهش دهیم؟

برای اینکه بتوان در بورس موفق بود و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد باید استراتژی معاملاتی داشت و تحت هیجان و تنها با تکیه بر نظرات دیگران خرید و فروش انجام نداد.

بیشتر بخوانید:
سهام شناور آزاد در بورس چیست؟

استراتژی‌های هر فردی به میزان ریسک‎‌پذیری او بستگی دارد. متنوع کردن سبد سهام و تشکیل پورتفوی، قرار دادن حد ضرر و فروش در بازدهی موردنظر و تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار نگرفتن، اختصاص دادن بخشی از سرمایه‌گذاری به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … بخشی از نکاتی است که باید در سرمایه‌گذاری در بورس آنها را رعایت کرد.

تشخیص زمان ورود و خروج

یکی از موضوعاتی که باید در معاملات بورس در نظر داشت، زمان صحیح ورود به یک سهم است، پیش از خرید هر سهم باید با مطالعه روندها یا عملکرد مالی و بنیادی سهم انتظار خود را از یک سهم مشخص کرد و با توجه به آن زمان صحیح ورود را تعیین کرد.

معمولا خرید سهم آسان‌تر از فروش آن است چرا که بعد از خرید اگر روند صعودی باشد، معامله‌گر نسبت به آینده سهم طمع کرده و به دنبال سودآوری می‌ماند و همین موضوع موجب می‌شود که نه تنها سود مدنظر خود را نبرد بلکه حتی در نهایت به زیاندهی نیز برسد.

در روندهای نزولی نیز سهامدار به دنبال بازگشت سهم و سودآوری است کما اینکه سهم روز به روز از ارزشش کمتر می‌شود و به ضرر سهامدار افزوده می‌گردد.

اما داشتن استراتژی خرید و فروش و داشتن سود و حدضرر موجب خواهد شد که بدون توجه به روند بازار معامله‌گر پس از گرفتن سودمدنظر از سهم خارج شود.

باید این نکته را پذیرفت که قرار نیست تمام سودهای بازار برای ما باشد و البته نسبت به هیچ سهمی تعصب نداشت.

بیشتر بخوانید:
توصیه‌هایی به تازه‌واردان بورس

کم کردن میانگین

یکی از راه‌هایی که می‌توان از میزان ضرر کاست، روشی است که اصطلاحا کم کردن میانگین گفته می‌شود.

اگر شما سهمی را با مطالعه خریداری کردید ولی به دلیل اصلاح در روند نزولی قرار دارد می‌توانید با خرید در قیمت‌های پایین‌تر میتوانید میانگین خرید سهم خود را کم کنید تا با آغاز روند صعودی زودتر به سود برسید.

به عنوان مثال فرض کنید پس از تحلبل تکنیکال و بنیاد سهم، شما 1000 سهم را با قیمت 2000 تومان خریداری کردید ولی معتقدید ارزش این سهم و هدف قیمتی آن 3000 تومان است.

پس از گذشت چند مدت قیمت سهم به 1500 تومان کاهش پیدا می‌کند. شما حالا 25 درصد در ضرر هستید با خرید 2000 سهم دیگر در قیمت 1500 تومان حالا میانگین خرید شما 1666.7 تومان خواهد شد و میزان ضرر شما به 10 درصد کاهش پیدا می‌کند

یعنی اگر قیمت سهم به 1667 تومان برسد شما به سودآوری خواهید رسید.

این روش کم کردن میانگین به روش مارتینگل معروف است که بر اساس آن شما سرمایه اولیه خود را به قسمت‌های نامساوی (از توان‌های عدد ۲) تقسیم می‌کنید و خرید خود را در قیمت‌های مختلف بر مبنای این ضرایب انجام می‌دهید.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

پراپ تریدینگ

کمان