شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر : 79794

صندوق های بازنشستگی تکمیلی وارد بازار سرمایه می شوند

صندوق های بازنشستگی تکمیلی وارد بازار سرمایه می شوند
مجید عشقی رییس سازمان بورس در گردهمایی کانون کارگزاران بورس گفت: صندوق های بازنشستگی تکمیلی به‌زودی وارد بازار سرمایه می‌شوند.

به گزارش شهر بورس، از سازمان بورس، «مجید عشقی» در گردهمایی کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تجهیز منابع ماندگار در بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ما سال گذشته بود، اظهار داشت: حجم صندوق های سهامی ما برای اولین بار به ۱۰۰ همت رسید. با این حال بخش عمده‌تری از بازار باید به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برود.

وی ضمن تاکید بر نقش کارگزاری‌ها در توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اظهار کرد: نقش کارگزاری‌ها در این میان بسیار مهم است. تاکنون نیز کارگزاری‌ها کمک شایانی کردند که باید از آن‌ها تشکر کنم. با این حال هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

رییس سازمان بورس با اشاره به تجهیز زیرساخت‌ها در کارگزاری‌ها گفت: اقدامات خوبی در تجهیز زیرساخت‌ها انجام شده، در گذشته صنعت کارگزاری امکان پاسخگویی به همه مردم را نداشت و صف‌های طولانی مقابل شرکت‌های کارگزاری شکل می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات روزانه سامانه تا حدودی رفع شده، افزود: اکنون نزدیک به ۲ میلیون معامله و بیش از ۴۰۰ الی ۵۰۰ صندوق دادوستد انجام می‌شود؛ با وجود این حجم از معاملات خوشبختانه مشکل خاصی به وجود نمی‌آید که این موضوع حاکی از سرمایه‌گذاری خوب در این حوزه است.

به گفته عشقی، سرمایه‌گذاری کارگزاران در OMS بسیار کمک کننده بوده و این در حالی بوده که فشار نقدینگی باعث کند شدن رشد صنعت شده است.

رئیس سازمان بورس با بیان این نکته که تسویه کارگزاری‌ها نیاز به تغییرات ساختاری دارد، گفت: با توجه به اتفاقات اقتصادی اخیر و تغییر جو بازار باید تغییرات توسعه‌ای سرعت بیشتری بگیرد و زیرساخت‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند. سازمان بورس به همه کارگزاری‌ها با هر میزان سرمایه، نگاه و خدمات یکسانی داشته است.

وی با اشاره به تغییرات ساختاری لازم در این صنعت بیان کرد: در گذشته ۲ نوع OMS وجود داشت، اما اکنون تنوع ایجاد شده است، در نوع تسویه کارگزاری‌ها نیازمند تغییرات ساختاری هستیم.

عشقی در پاسخ به سوال یک مدیر کارگزاری درباره توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بلند مدت، گفت: این مسئله در نگاه اول چالش برانگیز است؛ اما بازار ما به شدت پتانسیل بزرگ شدن را دارد. ارزش معاملات می‌تواند آنقدر افزایش پیدا کند که این مسئله رفع شود.

رییس سازمان بورس افزود: ما باید به سوی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برویم؛ به‌عنوان مثال در یک ماه آینده صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را داریم که برای ۲۰ – ۳۰ سال آینده است.

وی با تاکید بر ضرورت رونق گرفتن بازارگردان‌ها اظهار کرد: صندوق‌های تثبیت و توسعه دقیقا نقش بازارگردان بازار را بازی می‌کنند و بازدهی منطقی و معقولی هم داشته‌اند. اگر صندوق‌های بازارگردانی افزایش پیدا کنند، ارزش معاملات بیشتر و نقدشونگی تقویت می‌شود.

به گفته عشقی، ارزش بازار ما می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ برابر شود و طبق تجربه سایر کشور این عدد و رقم غیرمنطقی نیست.

طول مدت اعتبار مجوز کارگزاری‌ها را افزایش می‌دهیم

وی در واکنش به گلایه یک کارگزار درخصوص زمان‌بر بودن تمدید مجوز فعالیت کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها، گفت: این ایراد وارد است، اما سعی در افزایش سرعت این فرآیند داشته‌ایم.

عشقی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، طول مدت اعتبار مجوز‌ها را افزایش می‌دهیم تا نیازمند تمدید مکرر نباشد. همچنین تایید صلاحیت‌ها نیز یکی از مواردی بوده که فعالان صنعت کارگزاری را با چالش‌هایی مواجه کرده است، از این‌رو سعی در تسهیل این موضوع داریم.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: گاهی تغییر مدیرعامل از یک کارگزاری به شرکتی دیگر با زمان طولانی مواجه می‌شود؛ به دنبال حل این مسئله هستیم تا فرآیند در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام بشود.


حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شد


کارگزاری‌ها خود را آماده جذب سرمایه‌گذاری خارجی کنند

وی در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های کارگزاران درباره آخرین وضعیت بورس بین‌الملل گفت: مجوز تاسیس بورس بین‌الملل را صادر کردیم تا بازار سرمایه بتواند با استاندار‌هایی بین‌المللی فعالیتش را شروع کند. دبیرخانه مناطق آزاد هم پیگیر این موضوع است

عشقی از سفر احتمالی وزیر اقتصاد به عربستان خبر داد و گفت: در حوزه بورس بین‌الملل با عمان، امارات و قطر رفت‌وآمد و مذاکره داریم؛ که هنوز به نتیجه عملی نرسیده است، در این زمینه تحریم مشکل اصلی است.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: اتفاقات خوبی می‌تواند شکل بگیرد مخصوصا در مذاکره با کشور عمان مدل‌هایی پیشنهاد شده است. با دولت هم در ارتباط هستیم که کشور‌های حوزه خلیج فارس مخصوصا عراق را بررسی کنیم. صنعت کارگزاری هم در این میان باید استاندار‌های لازم را داشته باشد، تا بتواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند.

کانون کارگزاران برای صدور مجوز کارگزاری پیش‌قدم شود

وی گفت: انتظار داریم که کانون کارگزاران با تجمیع نظرات اعضای خود بتواند برای صدور مجوز تاسیس کارگزاری که نیازمند تغییرات است و هم درباره مدیریت ریسک‌های تسویه و عملیات پیش قدم باشد و کمک کند.

عشقی با بیان اینکه در حال حاضر منابع خوبی در صنعت کارگزاری جمع شده است، اعلام کرد: طرح موضوعی در هیئت مدیره سازمان داشتیم که درباره تعیین تکلیف منابع صندوق توسعه بازار بود. قرار بر این شد که با مشارکت کانون پیشنهادی آماده شود که باید چند بُعدی باشد.

رییس سازمان بورس افزود: از یک طرف کاهش کسری ۳۵ درصد و از طرف دیگر تقویت صندوق تضمین تسویه است که باید بخش‌هایی از منابع را به آن سمت سوق دهیم یا اینکه صندوق تضمین صنعت کارگزاری داشته باشیم که بخشی از یونیت‌های صندوق به صندوق تضمین منتقل شود تا ارزش خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: حتما باید در حوزه زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم. در ماه‌ها و سال‌های آینده بازار سرمایه شاداب‌تری خواهیم داشت و این اتفاق نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه زیر ساخت‌هاست. توسعه بدون زیر ساخت اثر نخواهد داشت.

منبع:  ایبِنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − یازده =

پراپ تریدینگ

کمان