شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر : 7315

سه راه حل برای رفع اختلالات هسته معاملاتی بورس

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حجت اله فرهنگیان با بیان اینکه بر ای رفع مشکل اختلال هسته معاملاتی، سه راه حل وجود دارد، توضیح داد: راه حل اصلی این است که هسته معاملات که تکنولوژی قدیمی دارد، عوض شود. این راه حل از طریق وندورهای ایرانی که می توانند هسته معاملات داخلی بنویسند و

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حجت اله فرهنگیان با بیان اینکه بر ای رفع مشکل اختلال هسته معاملاتی، سه راه حل وجود دارد، توضیح داد: راه حل اصلی این است که هسته معاملات که تکنولوژی قدیمی دارد، عوض شود. این راه حل از طریق وندورهای ایرانی که می توانند هسته معاملات داخلی بنویسند و همچنین وندورهای خارجی که نگران تحریم ها نیستند و راه هایی برای خرید و انتقال تکنولوژی نیز وجود دارد، درحال پیگیری است.

بیشتر بخوانید:
رفع اختلال هسته معاملات بورس به زودی

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: راه حل دوم این است که تعداد هسته های مچینگ معاملات بیشتر شود. درحال حاضر دو هسته مچینگ وجود دارد؛ هسته بورس و هسته فرابورس. البته کاربر متوجه جدا بودن هسته معاملات نمی شود. شرکت مدیریت فناوری در تلاش است تعداد هسته های بورس و فرابورس را افزایش دهد تا با قدرت پردازش موازی بتوانند بخش بیشتری از سفارش های بازار را مدیریت کنند.

فرهنگیان در ادامه با تاکید بر اینکه باید معماری بازار را تغییر داد، گفت: تغییر و راه حل اساسی که انقلاب در معماری بازار محسوب می شود و عمده بورس های جهانی نیز از همین مدل استفاده می کنند، این است که یوزر هسته نباید یوزر نهایی باشد. یوزر هسته باید نهادهای مالی باشند که تعداد آن ها بین 1000 تا 2000 نفر است نه 40 میلیون نفر.

بیشتر بخوانید:
معاملات بورس دو قسمتی می‌شود

شش ماه تا یک ساله زمان برای حل مشکلات

وی گفت: سازمان بورس روی این پیشنهاد به عنوان ORMS کار می کند. در این مدل هرکدام از کارگزاری ها می توانند تبدیل به یک سپرده گزاری کوچک شوند؛ یعنی دارایی مشتریها توسط OMS نگهداری می شود و سمت یوزر تغییری دیده نمی شود. یوزر زمانی که می خواهد به هسته مراجعه کند، از جایگاه کارگزاری وارد می شود. در آن سو کارگزاری به جای یوزر سفارش را می گذارد، ادیت می کند، لغو می کند و… .

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با روش مذکور، بار روی هسته به شدت کم می شود و سرعت بالا می رود، اظهار داشت: اما اگر این معماری عوض نشود و یوزر هسته 40 میلیون نفر باشد به جای 2000 هیچ سیستمی در دنیا نمی تواند پاسخگوی آن باشد. به هر حال این روزها یک دوران گذار بوده و ممکن است اختلال های پیش آمده موجب نارضایتی سهامداران شده باشد اما این موضوع در بازه شش ماه تا یک ساله برطرف می شود. هرچند ممکن است آسیب هایی نیز وارد کند اما باید صبر و همکاری کرد.

بیشتر بخوانید:
دست‌کاری هسته معاملات بورس صحت ندارد

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 9 =

پراپ تریدینگ

کمان