شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر : 75798

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟
تورم، بازارها را داغ کرده و حالا این سوال مطرح است که باید پول را به کدام بازار برد؟ سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

به گزارش شهر بورس، تورم بازارها را داغ کرده و حالا این سوال مطرح است که باید پول را به کدام بازار برد؟ به ویژه اینکه قیمت خودرو نیز در سال جاری رشد بالایی داشته و حالا این سوال را ایجاد کرده است که سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خودرو؟

پیمان مولوی اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی درباره مسیر بازار طلا و سکه ابتدا به وضعیت طلای جهانی اشاره کرد و گفت: در مورد بازار جهانی طلا باید توجه کنیم که شاهد سیاست انقباضی فدرال‌رزرو هستیم؛ نرخ بهره به صورت شارپ بالا رفته و باعث شده بازار کالایی و کامودیتی به پایین میل کند.

مولوی در ادامه افزود: اما چرا طلای داخلی رفتار دیگری دارد؟ در واقع سیاست فدرال رزرو که می‌خواسته از طریق آن تورم را پایین بیاورد، در خیلی از کشورها موفق شده است اما در کشورهایی نظیر ونزوئلا، ایران، آرژانتین و ترکیه مدل دیگری رفتار کرده و مردم وارد بازار طلا شده‌اند.

وی اظهار کرد: در همین حال مثلا در بازار ایران قیمت  دلار فیلتر است اما قیمت طلا را نمی‌شود فیلتر کرد و از همین رو تقاضا وارد بازار طلا می‌شود.

مولوی در ادامه عنوان کرد: خیلی از افراد در بازار فلزات گران‌بها سکه می‌خرند؛ برخی دیگر که پول کمتری دارند نیم‌سکه می‌خرند و خیلی از افراد هم برای ربع سکه پول دارند.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در واقع وقتی بازاری را می‌بندند، مساله‌اش حل نمی‌شود و تقاضا به سمست بازار دیگری  مثل طلا، سکه، خودرو و تتر می‌رود و متاسفانه بانک مرکزی آنها را رسمیت بخشیده است.


بیشتربخوانید: توصیه مهم رئیس اتحادیه طلا درباره خرید سکه و طلا


سرمایه گذاری در طلا یا خودرو؟

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در پاسخ به این سوال که در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنیم یا بازار طلا، بیان کرد: در این موضوع، دید ریسک بسیار مهم است؛ بازار خودرو دارای انحصاری  ساله است که سبب شده تقاضا در آن بسیار رشد کند. در عین حال به ازای هر یک درصدی که دلار رشد می‌کند، قیمت در بازار خودرو دو تا سه درصد بالا می‌رود. اما با این حال، واردات خودرو در دست دولت است و اگر ناگهان دولت بنابر مصالحی تصمیم بگیرد خودرو وارد کند، این انحصار می‌شکند و سرمایه‌گذاران در این بازار با ریسک جدی مواجه می‌شوند.

مولوی ادامه داد: اما در مقابل، در بازارهای طلا و مسکن، گستره بازیگران بازار بسیار بزرگ است و در واقع کسی نمی‌تواند با تصمیمات یکجانبه خود اثری بگذارد؛ همان طور که دیدید مالیات خانه‌های لوکس هم که دولت پیشنهاد داده بود در مجلس رای نیاورد!

وی افزود: حتی در مورد دلار هم اختیار این ارز در دست دولت است و اثر تصمیمات دولت در بازار ارز در روند بازارهای دیگر به ویژه خودرو زود نمایان می‌شود. همان گونه که اشاره شد به ازای هر یک درصد رشد دلار، قیمت خودرو دو تا سه درصد بالا می‌رود.

مولوی افزود: با این حال باید اشاره داشت که میان طلا و خودرو، طلا بازار کم‌ریسک‌تری است اما بازدهی بازار خودرو با شتاب بیشتری رشد می‌کند. در واقع خودرو بازدهی بالاتری نسبت به طلا دارد اما ریسک و هزینه آن هم به همین میزان بالاتر از سرمایه‌گذاری در طلاست. به ویژه اینکه باید هزینه بیمه، تصادف احتمالی، تعمیرات و استهلاک را به سرمایه‌گذاری در خودرو افزود حال آنکه سرمایه‌گذاری در طلا هزینه نگهداری ندارد!

به بازار نقره برویم؟

مولوی در پاسخ به این سوال که آیا ورود به بازار نقره صرفه و صلاح دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در بازار نقره معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که پول سرمایه‌گذار به طلا نمی‌رسد و این امری است که در بازار جهانی هم رخ می‌دهد و مختص ما نیست؛ اما در ایران پروسه سرمایه‌گذاری در طلا تعریف مشخص و ساده‌ای دارد اما این استاندارد درباره بازار نقره وجود ندارد و ضعیف‌تر است. با این حال از لحاظ عددی، در زمان رکوردشکنی طلا، بازدهی نقره هم کمتر از طلا نبوده و گاه از آن پیشی گرفته است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 10 =

پراپ تریدینگ

کمان