شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
کد خبر : 75542

زمان اعلام نتایج کنکور 1402 اعلام شد

زمان اعلام نتایج کنکور 1402 اعلام شد
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: هفته آینده نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام می‌شود.

به گزارش شهر بورس به نقل از ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز شنبه در نشستی با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه آزمون سراسری را به سلامت پشت‌سرگذاشتیم، گفت: به جز تعداد محدودی که تلاش کردند با خود تجهیزاتی برای تقلب به سر جلسه آزمون بیاورند، تا به امروز موردی را کشف نکرده ایم که بشود گفت تقلبی صورت گرفته است. تمام موارد و کنترل‌های ما نشان از سلامت کامل آزمون سراسری دارد. در این راستا وی گفت: هفته آینده نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام می‌شود. البته این نمرات خام است و رتبه به کسی داده نمی‌شود

وی ادامه داد: در برگزاری کنکور وزارتخانه های مختلف به ما کمک کردند و وزارت ارتباطات هم همکاری و یاری کرد و در آخرین حلقه امنیتی که ایجاد شده بود، محدودیتی را در محل آزمون ها اعمال کرد که خیلی در جلوگیری از تقلب ها اثرگذار بود.

اولین آزمون سراسری الکترونیکی به صورت چراغ خاموش برگزار شد 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین از برگزاری اولین آزمون الکترونیکی برای شماری از داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ خبر داد و  گفت: اولین آزمون تستی در حوزه الکترونیک به صورت چراغ خاموش برگزار شد؛ اعلام نکردیم و کار را شروع کردیم و جواب مثبت هم گرفتیم. راهکار و نقشه کار را درآوردیم یعنی مشخص کردیم در چه مسیری باید حرکت کنیم تا بتوانیم شکل گسترده تر آزمون ها را برگزار کنیم.

پورعباس ادامه داد: این آزمون برای تعدادی از داوطلبان دوره کارشناسی گروه آزمایشی تجربی و دروس اختصاصی آن در سه شهر برگزار شد. داوطلبان این آزمون با ثبت‌نام نبوده‌اند بلکه آنها را گزینش کرده بودیم. درواقع از آموزش و پرورش خواستیم که تنوعی از داوطلبان به ما معرفی کند که هم خودشان را سنجش کردند و هم سامانه سنجش برای برگزاری آزمون الکترونیکی تست شد.

وی گفت: برای سال آینده شاید آزمون به صورت ترکیبی برگزار شود و احتمالاً برای ۱۴۰۳ بتوانیم کل آزمون سراسری را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نتیجه کنکور نوبت اول نیز توضیح داد: بعد از برگزاری آزمون دکترا و ارشد، در اولین فرصت نتیجه اولیه نوبت اول کنکور اعلام خواهد شد و احتمال دارد که اوایل هفته آینده نتایج اعلام شود.

وی گفت: نتایج اعلام شده به شکل نمرات خام درس های مختلف است و تراز نمی شود و رتبه ای هم به کسی داده نمی شود فقط نمرات خام دروس مختلف است که بتوانند عملکرد خود را ارزیابی کنند.

پورعباس ادامه داد: این نمرات خام با نمرات خامی که از طرف آموزش و پرورش فرستاده می شود با یکدیگر تراز می شود و داوطلبان بر اساس نمره کل در تابستان آینده برای انتخاب رشته می توانند اقدام کنند.

سهمیه داوطلبان مناطق زلزله‌زده خوی اعمال می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، درباره سهمیه ویژه داوطلبان منطقه زلزله زده خوی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد در مورد آزمون سراسری برای هر نقطه از کشور که دچار حوادثی مانند سیل، زلزله، آتشفشان و برف و باران های طولانی‌مدت یا هر بلای طبیعی می شوند؛ بر اساس آن مصوبه مصادیق به سازمان سنجش اعلام می شود و سهمیه ای به آن مناطق داده می شود؛ بنابراین منطقه زلزله‌زده خوی هم یکی از آن مصادیق است.

پورعباس افزود: تا سه سال آنها می‌توانند از این سهمیه استفاده کند. این سهمیه مازاد است یعنی از سهمیه کنکور آنها چیزی کم نمی شود؛ هر ظرفیتی که برای هر استان اعلام شود مازاد آن تا پنج درصد برای رشته هایی که وجود دارد، اعمال می شود.

وی گفت: زلزله سرپل‌ذهاب یا سیل لرستان بر اساس این مصوبه سه سال آنها اعمال شد. در خوی هم سهمیه را تا سه سال اعمال می کنیم. البته این سهمیه فقط برای کنکور سراسری کارشناسی است.

راه‌اندازی سامانه طراحان سوال در سازمان سنجش 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به «سامانه طراحان سوال» اشاره کرد و گفت: طراحان سوال، یک سامانه کشوری و در راستای سیاست های سنجش آموزش کشور، مبنی‌بر «برنامه‌ریزی در مسیر توسعه آزمون‌های استاندارد و شیوه‌های نوین به منظور برگزاری الکترونیکی و هوشمند تمامی آزمون‌ها» راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در مرحله اول درنظر است تا برای آزمون‌های سراسری، کارشناسی‌ارشد و دکتری، نسبت به شناسایی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی ‌ـ ‌تخصصی موجود در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور و همچنین ظرفیت معلمان و دبیران وزارت آموزش و پرورش، برای طراحی سؤالات با رعایت استانداردهای لازم استفاده شود.

پورعباس ادامه داد: از فرهیختگان «اعم از شاغلان و بازنشستگان» دعوت به‌ عمل می‌آید با مراجعه به درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، در سامانه طراحان سوال نام نویسی کنند و مطابق دستورالعمل اعلام‌شده در سامانه، اقدام به طراحی و ارسال سوالات کنند.


بیشتربخوانید: تنظیم جدول زمان بندی کنکور ۱۴۰۲


اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد و دکتری دهه اول شهریور ۱۴۰۲

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این نشست خبری پس از اعلام اخبار کنکور سراسری ۱۴۰۲، درخصوص آزمون دکتری و کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ نیز اظهار داشت: از دو ماه پیش چاپ سوالات آزمون سراسری دکترا و کارشناسی ارشد شروع شده است.

وی گفت: آزمون دکترا صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه آغاز می شود. تعداد کل داوطلبان دکتری ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر است که ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر زن و ۹۴ هزار و ۳۳۹ نفر مرد هستند.

پورعباس افزود: زمان انتشار اطلاعیه توزیع کارت این آزمون ها روی سایت سازمان سنجش از سوم اسفند جاری آغاز شده و دریافت کارت ورود به جلسه و برگه راهنمای نام نویسی از هشتم اسفند تا دهم اسفند است.

وی گفت: تعداد کدرشته‌های امتحانی ۲۴۷ کدرشته و تعداد حوزه های امتحانی ۱۵۷ حوزه اصلی و ۵۵۷ حوزه فرعی در ۱۱۰ شهرستان کشور است و داوطلبان دکترا در هفت گروه آموزشی علوم انسانی علوم پایه فنی و مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هنر دامپزشکی و زبان به رقابت می پردازند.

پورعباس ادامه داد: اعلام نتایج اولیه این دو آزمون به صورت کارنامه دهه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، انتخاب رشته اینترنتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، اعلام نتایج چندبرابر ظرفیت برای انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی هفته اول خرداد ۱۴۰۲ و اعلام نتایج نهایی نیمه اول شهریورماه خواهد بود.

وی در ادامه درباره آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: تعداد کل داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر است که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر زن و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر مرد هستند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: زمان انتشار اطلاعیه توزیع کارت روی سایت سازمان سنجش سوم اسفند ماه بوده و دریافت کارت ورود به جلسه و راهنمای آزمون هشتم تا دهم اسفند ماه است.

وی افزود: تعداد کل رشته‌های امتحانی ۱۳۴ کد رشته است. این آزمون ۶۲ رشته آن به صورت شناور برگزار می‌شود و مجموعا ۴۵۹ هزار نفر داوطلب دارد. تعداد حوزه‌های امتحانی ۱۹۸ حوزه امتحانی اصلی و۷۷۷ حوزه فرعی است و آزمون در ۱۱۲ شهرستان برگزار می شود.

پورعباس گفت: زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد عصر پنجشنبه ۱۱ اسفند و همچنین صبح و عصر جمعه ۱۲ اسفند است و این آزمون در گروه های آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی برگزار می شود.

وی ادامه داد: نتایج اولیه این آزمون به صورت کارنامه منتشر می شود و زمان انتخاب رشته داوطلبان دهه دوم خرداد ۱۴۰۲ است. نتایج نهایی نیز دهه اول شهریور ماه ۱۴۰۲ اعلام می شود.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، صبح و بعدازظهر ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹۶۰ هزار نفر در این دوره از آزمون با یکدیگر به رقابت پرداختند.

ثبت نام برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و این آزمون صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان