شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
کد خبر : 76118

روش کاهش مهریه همسر اعلام شد

روش کاهش مهریه همسر اعلام شد
گاهی اوقات زوجین، تصمیم‌ می‌گیرند میزان مهریه را افزایش یا کاهش دهند، آیا می توان میزان مهریه را کاهش داد؟ روش کاهش مهریه چگونه است؟

به گزارش شهر بورس، کاهش دادن میزان مهریه یکی از خواسته‌های آقایان است. مهریه مالی است که به هنگام عقد ازدواج، مرد متعهد می‌شود به همسر (زن) خود بپردازد. این مال می‌تواند به‌صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به‌عنوان دین و بدهی به عهده زوج قرار دارد. اما این سوال پیش می آید که آیا می توان میزان مهریه را کاهش داد؟ روش کاهش مهریه چگونه است؟

روش کاهش مهریه

باتوجه‌به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که بر مبنای نظریه شورای نگهبان صادر شده است، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج مقرر شده است پس در نتیجه، کاهش مهریه نیز منع قانونی دارد. البته به طریقی که زن و مرد خواهان کاهش آن در سند ازدواج هستند؛ چون مهریه تعیین شده در سند ازدواج قابل‌تغییر نیست چه افزایش یا کاهش میزان مهریه.

اما زن می‌تواند به‌منظور کاهش مهریه تعیین شده در سند ازدواج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و در قالب سندی مجزا به نام ابراء نامه، بخشی از مهریه خود را یا تمام آن را که بر ذمه مرد است، بری کند (ببخشد).


بیشتربخوانید: پیش بینی قیمت سکه و طلا 14 اسفند 1401


بدین منظور که زن از گرفتن مهریه خود منصرف می‌شود و این را در قالب سند رسمی بیان می‌کند و حق خود را برای گرفتن آن در آینده نیز اسقاط یا از بین می‌برد و دیگر نمی‌تواند مدعی مهریه شود.

آیا زن می‌تواند از ابراء مهریه منصرف شده و درخواست مطالبه مهریه کند؟

در کاهش یا کلاً بخشش مهریه آگاه باشید که اگر به‌موجب سند رسمی زن تمام مهریه یا بخشی از آن را ابراء یا ببخشد، دیگر نمی‌‌تواند برای همان قسمت بخشیده شده از طریق مراجع قضایی یا اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند و عملاً مهریه تعیین شده در سند ازدواج نیز آثار مالی خود را به‌موجب سند تنظیمی مؤخر برسند ازدواج از دست می‌دهد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − هجده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان