تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 99077

دلار ثابت، میلگرد کاهشی؛ چالش‌های بازار مسکن و خودرو از زبان اصفهان اهن اپادانا

دلار ثابت، میلگرد کاهشی؛ چالش‌های بازار مسکن و خودرو از زبان اصفهان اهن اپادانا
معمولا نرخ دلار روی بخش های مختلفی از زندگی مردم اثر دارد. بازار آهن و فولاد هم از این جریان بی تاثیر نیست.

به گزارش شهربورس، معمولا نرخ دلار روی بخش های مختلفی از زندگی مردم اثر دارد. بازار آهن و فو‌لا‌د هم از این جریان بی تاثیر نیست. هر زمان که نرخ این ارز افزایش می یابد، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی هم بالا می رود. به همین دلیل، خریداران و مشتریان بازار آهن و فولاد همواره به نرخ دلار دقت دارند.

نکته بعد، ارتباط نرخ دلار با هزینه های تمام شده پروژه است. با افزایش نرخ ارز، بسیاری از مصالح گران می شوند و در نتیجه، هزینه ساخت و ساز بیشتر می شود. البته در نیمه اول سال 1402 و ابتدای پاییز این سال، نرخ دلار ثبات خاصی را تجربه کرده؛ اما همچنان بازار مسکن در رکود است. این موضوع، موجب شده تا تقاضای خاصی در بازار دیده نشود و قیمت مقاطع فولادی کاهشی یا بدون تغییر باقی بماند.

در چنین وضعیتی، برای بسیاری از فعالان حوزه مسکن یا مصرف کننده واقعی این سوال پیش می آید: چرا با وجود ثابت بودن قیمت دلار در زمان قابل توجهی از سال 1402، همچنان رونق به این بازار باز نمی گردد؟ در این گزارش که توسط تیم اصفهان آهن تهیه شده، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

دلیل ارزانی میلگرد

قیمت میلگرد تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. یکی از عوامل مهم، نرخ دلار است و با افزایش یا کاهش نرخ آن، قیمت میلگرد هم در همان مسیر حرکت می کند. به عنوان مثال و در سال 1402، نرخ دلار از حدود 55 هزار تومان، به کانال 50 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار تنها عامل موثر بر بازار فولاد نیست.

یکی دیگر از عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت محصولات فولادی، میزان عرضه و تقاضا است. در بازه زمانی مورد بررسی (سال 1402)، رکود سنگینی در بازار آهن کشور دیده می شود. این موضوع، تا حد زیادی به رونق نداشتن صنعت ساختمان سازی و مسکن کشور، به عنوان محرک اصلی حرکت صنعت فولاد، بر می گردد.

موضوع بعد، جریانات سیاسی و نظامی و تاثیر آن ها بر بازار جهانی فولاد در این بازه زمانی است. تا پیش از این، بازارها درگیر جنگ روسیه و اوکراین بودند. اما با اضافه شدن مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان و جنگ فلسطین و اسرائیل، التهاب و سردرگمی بیشتری به بازارهای‌جهانی وارد شد.

وقوع چنین اتفاقاتی، در ابتدا موجب افزایش قیمت ها در بازار می شود. اما با گذشت زمان و کم شدن تاثیر این اخبار، بخشی از افزایش قیمت ها اصلاح شده و بازار به سمت رکود می رود. رکود در بازارهای جهانی، می تواند تقاضا برای محصولات صادراتی ایران را هم تحت تاثیر بگذارد؛ چیزی که به کاهش بیشتر تقاضا در بازار فولاد کشور منجر خواهد شد.

در کنار تمام این اخبار و اتفاقات، باید تصمیمات یک شبه و بعضا غلط تصمیم گیران را هم اضافه کرد. صحبت های مختلفی که پیرامون بورس کالا، صادرات فولاد و … شکل گرفت، همگی موجب سردرگمی فعالان این حوزه شد. نتیجه آن، به ثبات نرسیدن قیمت ها بود. در چنین شرایطی، نباید انتظار داشت که خریداران برای تهیه محصول مورد نیاز خود، ترغیب شوند.دلار ثابت، میلگرد کاهشی؛ چالش‌های بازار مسکن و خودرو از زبان اصفهان اهن اپادانا

رابطه ارزانی دلار و قیمت میلگرد از نگاه اصفهان اهن

تا این جا، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت نرخ دلار تاثیر قابل توجهی بر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی دارد. اما تنها عامل موثر نیست. نحوه تاثیر سایر عوامل از جمله وضعیت بازارهای جهانی و میزان عرضه و تقاضا را هم بررسی کردیم. با این وجود، اگر بخواهیم روند قیمتی مقاطع فولادی همچون میلگرد را بر اساس نرخ ارز بررسی و پیش بینی کنیم، به چند نکته قابل توجه می رسیم.

یکی از این موارد، تحلیل اخبار و نحوه تاثیر آن ها بر قیمت دلار است. یکی از نمونه های آن را در اتفاقات مربوط به جنگ می توان دید. زمانی که تنش های سیاسی و نظامی بین کشورهای مختلف بالا بگیرد، تمایل مردم برای سرمایه گذاری روی ارز و طلا بیشتر می شود. این موضوع و در کوتاه مدت، نرخ ارز و سایر محصولات وابسته همچون میلگرد را بالا می برد. اما پس از فروکش کردن التهابات ناشی از اخبار و حو‌اد‌ث، معمولا اصلاح قیمت ها را شاهد هستیم.

نکته بعد در مورد ارتباط نرخ دلار و قیمت میلگرد، فعالیت های بانک مرکزی و سیاست های پولی و مالی کشور است. در سال جاری، بانک مرکزی به صورت متمرکز روی ثابت نگه داشتن نرخ دلار و طلا کار کرد. این موضوع، موجب شد تا بازارهای وابسته همچون آهن و فولاد هم تحت تاثیر قرار بگیرد و در اکثر مقاطع، روند ثابت یا کاهشی را مشاهده کردیم.

سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

یکی از راه های کاهش هزینه ساخت و ساز، استفاده از پروانه ساختمان برای خرید میلگرد است. در این روش، خرید محصول از بورس کالا انجام می شود. البته شرایط خاص خود را دارد.

برای مثال، برای خرید میلگرد این روش، به ازای هر متر مربع، 50 کیلوگرم میلگرد قابل خریداری است. اما نکته بعد، حداقل مقدار سفارش است. در حالت عادی، میزان خرید از بورس کالا باید 1 ظرفیت، معادل 20 تن باشد. اما اگر می خواهید میلگرد سهمیه ای بخرید، حداقل متراژ پروژه باید به 1000 متر مربع برسد. در واقع حداقل مقدار سفارش میلگرد سهمیه ای با پروانه ساخت، 50 تن است.دلار ثابت، میلگرد کاهشی؛ چالش‌های بازار مسکن و خودرو از زبان اصفهان اهن اپادانا

شرط بعد برای خرید میلگرد سهمیه ای، داشتن کد بورسی و انتخاب کارگزاری مناسب برای خرید از بورس کالاست. این شیوه خرید، فقط در ساعت و زمان خاصی قابل انجام است و طی 10 روز، باید حساب خود را تسویه کنید.

نکته آخر برای خرید میلگرد، انتخاب بهترین نوع و سایز محصول است. برای این موضوع، می توانید از  جدول اشتال میلگرد اصفهان اهن، راهنمای کاربردی برای انتخاب میلگرد مناسب استفاده کنید. در مجموع، اگر در زمینه خرید میلگرد سهمیه ای یا به طور کل، ثبت سفارش مقاطع فولادی مختلف، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید از تیم اصفهان آهن کمک بگیرید.

مجموعه اصفهان آهن با مدیریت سعید صمصام شریعت (SaeidSamsamShariat) و فراهم نمودن بستری جدید و متفاوت در زمینه‌ی خرید و فروش و کسب رضایت مشتری به همکاری و تعامل مستمر و بلند مدت با مشتریان می‌اندیشد. در این راستا این شرکت موفق به دریافت استاندارد های بین المللی از جمله گواهینامه‌های،مدیریت کیفیت ISO9001 و رضایت‌مندی و بررسی شکایات مشتریان ISO10002 گردیده است توانسته به عنوان یک منبع مطمئن، قابل اتکاء و برتر در این عرصه شناخته گردد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان