شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر : 61067

برنامه چین برای تبدیل مصرف زغالسنگ به گاز طبیعی تا سال 2060

برنامه چین برای تبدیل مصرف زغالسنگ به گاز طبیعی تا سال 2060

به گزارش شهر بورس ، دولت چین برنامه ی بلندمدت دارد تا پایان سال 2060 تولید انتشار کربن خود را به صفر رسانده و این برنامه در اصلاح و تغییر ساختار مصرف زغالسنگ با گاز طبیعی مایع شده( L.N.G ) طراحی شده و گام عملی خود را با عقد قرارداد بلند مدت 27ساله خود با

به گزارش شهر بورس ، دولت چین برنامه ی بلندمدت دارد تا پایان سال 2060 تولید انتشار کربن خود را به صفر رسانده و این برنامه در اصلاح و تغییر ساختار مصرف زغالسنگ با گاز طبیعی مایع شده( L.N.G ) طراحی شده و گام عملی خود را با عقد قرارداد بلند مدت 27ساله خود با قطر که دومین تولید کننده عمده گاز طبیعی مایع شده در جهان می باشد تقویت نموده است .

چین از جمله کشورهایی است که برنامه بلندمدت برای تبدیل مصرف زغالسنگ به گاز طبیعی تا سال 2060 را طراحی و در مرحله اجرا دارد .

در این راستا قطرانرژی طولانی‌ترین قرارداد فروش ال‌ان‌جی خود را با مشتری چینی یعنی با شرکت دولتی سینوپک برای عرضه سالانه ۴ میلیون تن به مدت ۲۷ سال امضا کردند.

به گزارش شانا به استناد گزارش رویترز :

بازارهای بی‌ثبات خریداران گاز را به‌ سمت معاملات بلندمدت سوق می‌دهد.

به‌دنبال آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف در فوریه، رقابت برای خرید ال‌ان‌جی تشدید شده است و اروپا در موقعیتی ویژه به مقادیر زیادی ال‌ان‌جی برای کمک به جایگزینی دریافت گاز روسیه با خط لوله که حدود ۴۰ درصد از واردات قاره سبز را شامل می‌شد، نیاز دارد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی و مدیرعامل شرکت قطر انرژی، اندکی پیش از امضای این توافق گفت: امروز نقطه عطفی مهم برای نخستین قرارداد خرید و فروش مربوط به پروژه شرق میدان گازی شمالی قطر است.

وی افزود: این شرایط نشان می‌دهد قراردادهای بلندمدت برای فروشندگان و خریداران حائز اهمیت است.

میدان شمالی قطر با میدان گازی پارس جنوبی مشترک است.

قطرانرژی در اوایل سال جاری میلادی پنج قرارداد برای توسعه شرق میدان شمالی امضا کرد که نخستین و بزرگ‌تر از طرح دو مرحله‌ای توسعه میدان شمالی با ۶ ردیف پالایشی برای تولید ال‌ان‌جی است، به‌طوری که ظرفیت تولید ال‌ان‌جی قطر را از رقم کنونی سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌رساند.

قطرانرژی برای مرحله دوم توسعه شرق میدان شمالی قراردادهایی را با سه شریک خارجی امضا کرد.

معامله روز دوشنبه (۳۰ آبان‌ماه) که از سوی سینوپک هم تأیید شد، نخستین معامله عرضه‌ای است که برای فروش محموله‌های پروژه توسعه شرق میدان گازی شمالی قطر اعلام شده است.

کعبی گفت: این رابطه ما را به سمت مراحلی بالاتر می‌برد، زیرا ما یک قرارداد خرید و فروش داریم که تا دهه ۲۰۵۰ میلادی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مذاکرات با دیگر خریداران در چین و اروپا که به‌دنبال امنیت عرضه انرژی هستند ادامه دارد.

قطر اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان به‌شمار می‌رود و از آنجا که قاره سبز به‌دنبال جایگزین‌هایی برای عرضه گاز روسیه است، پروژه توسعه میدان شمالی این موقعیت را تحکیم و تثبیت می‌کند و به تضمین عرضه بلندمدت گاز به اروپا یاری می‌رساند.

وزیر انرژی قطر تصریح کرد: فکر می‌کنم نوسان‌های اخیر خریداران را به درک اهمیت عرضه پایدار و بلندمدت و قیمت مناسب برای طولانی‌مدت سوق داده است.

کعبی گفت: قیمت‌گذاری ال‌ان‌جی در این قرارداد مشابه معاملات گذشته خواهد بود که با نفت خام مرتبط بودند. روش ما برای قیمت‌گذاری معاملات با آسیا مرتبط با قیمت نفت خام است.

این قرارداد بر اساس شرایط پیشین امضا شد، به این معنا که قطر انرژی حمل‌ونقل و تحویل ال‌ان‌جی را تأمین خواهد کرد.

کعبی گفت: مذاکرات برای عرضه سهام در پروژه توسعه میدان شمالی قطر با چند نهاد در حال انجام است.

سینوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرارداد عرضه ال‌ان‌جی قطر انرژی به سینوپک جزئی کلیدی برای مشارکت یکپارچه در توسعه بخش شرقی میدان شمالی قطر است و احتمال حضور در مذاکرات برای خرید سهام را تقویت می‌کند.

مدیرعامل قطر انرژی گفت: این شرکت به‌طور کلی ۷۵ درصد از سهام خود را در طرح توسعه بخش شرقی میدان شمالی حفظ کرده است و می‌تواند تا ۵ درصد از سهام خود را به بعضی از خریداران واگذار کند.

منابعی در ژوئن به رویترز گفتند: شرکت‌های نفتی دولتی چین در حال مذاکرات پیشرفته با قطر برای سرمایه‌گذاری در طرح توسعه بخش شرقی میدان شمالی هستند.


یشتر بخوانید :  قطع گاز صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت قرار دارد


توجه به اهمیت گاز طبیعی مایع شده و جهت آشنایی با وضعیت تولید ، عرضه و مصرف آن از سوی شهر بورس گزارشی در این رابطه تهیه شده است که ذیلا درج میشود :

در نیم قرن اخیر، ژاپن بزرگترین خریدار ال ان جی دنیا بوده است. اما این شرایط در سال جاری تغییر می کند. چین با گذار از بحران کرونا از ژاپن پیشی گرفته است. رهبران پکن نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی از توسعه پایانه‌های واردات ال ان جی و خرید این محصول حمایت می کنند.

چینی ها اعلام کرده اند که در سال ۲۰۶۰ میلادی انتشار کربن خود را به صفر خواهند رساند. همچنین واحد‌های تبدیل زغالسنگ به گاز طبیعی به تدریج در دهه های آینده تعطیل خواهند شد.

رشد تقاضای ال ان جی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از سایر کشورهای دنیا خواهد بود. ۱۸ درصد گاز وارداتی چینی ها در بخش تولید گرما مصرف می گردد. مصرف گاز چین در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب آنها ۸.۶ میلیون تن ال ان جی بیشتری خریداری خواهند کرد.

موسسه مشاوره انرژی وودمکنزی در اوایل سال جاری اعلام کرد تقاضای ال ان جی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب از ۱۸ میلیون تن رشد تقاضای ال ان جی دنیا در سال جاری، بیش از نصف آن به بازار چین تعلق خواهد داشت.

در سال گذشته، ژاپن ۷۴.۴ میلیون تن ال ان جی وارد کرد. عدد مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۶.۸ میلیون تن بوده است. براساس اعلام گروه بین المللی واردات ال ان جی، همه گیری ویروس کرونا مهمترین دلیل کاهش تقاضای ژاپن بوده است.

در چین، شرایط کاملا متفاوت بوده است. چینی ها در سال گذشته بیشترین رشد واردات را از آن خود کردند. چینی ها با ۷.۲ میلیون تن رشد واردات، مجموع خرید خود را به ۶۸.۹ میلیون تن افزایش دادند. چین در سال گذشته در رتبه دوم واردکنندگان بزرگ ال ان جی قرار گرفت و کشورهای کره جنوبی (۴۰.۸ میلیون تن)، هند ( ۲۶.۶ میلیون تن)، و تایوان ( ۱۷.۸ میلیون تن) در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در پیش نویس برنامه منتشر شده توسط دولت ژاپن می خوانیم: سهم سوخت های فسیلی در سبد انرژی این کشور از ۷۹ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۴۱ درصد در سال ۲۰۳۰ میلادی کاهش خواهد یافت. ژاپن در نظر دارد تا میزان کربن انتشار یافته خود را در سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برساند. چینی‌ها نیز که به بزرگترین وارد کننده ال ان جی دنیا تبدیل شده اند، ساخت چند پایانه جدید واردات ال ان جی را در برنامه دارند.

در یک سال اخیر، میزان واردات انرژی کشورهای آسیایی ۳.۴ درصد افزایش یافته است. در این مدت، نرخ مشابه در سایر مناطق دنیا ۰.۴ درصد بوده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۱ درصد واردات جهانی ال ان جی به دولت های آسیایی تعلق داشته است. پیش بینی می شود در سال های آینده نیز همچنان شاهد افزایش سهم کشورهای آسیایی از واردات ال جی باشیم. این کشورها فاقد تولید داخلی بوده و ظرفیت ذخیره سازی گاز آنها اندک است.

اروپا، دومین بازار بزرگ واردات ال ان جی محسوب می شود. اسپانیا با ۱۵.۳ میلیون تن واردات سالانه ال ان جی در رتبه نخست قاره سبز قرار دارد و کشورهای انگلستان (۱۳.۴ میلیون تن)، فرانسه (۱۳.۴ میلیون تن)، ترکیه (۱۰.۷ میلیون تن) و ایتالیا ( ۹ میلیون تن) در رتبه های بعدی قرار دارند.

در سال های اخیر و در سایه انقلاب منابع شیل، آمریکایی ها توانسته اند با بازاریابی تهاجمی سهم خود را در بازار اروپا افزایش چشمگیری دهند.

براساس اعلام اتحادیه جهانی گاز در سراسر دنیا ساخت ۸۹۲.۴ میلیون تن پروژه تولید ال ان جی در دست بررسی و مطالعه است. ایالات متحده و کانادا در این زمینه پیشرو هستند.

ایالات متحده در سال گذشته میلادی، بیشترین افزایش تولید ال ان جی را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، تولیدکنندگان آمریکایی ۴۴.۸ میلیون تن ال ان جی روانه بازارهای بین المللی کردند. عدد مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳.۷۵ میلیون تن بوده است. راه اندازی پروژه های واحدهای ۲ و ۳ کامرون، واحد ۳ کورپوس کریستین و واحد‌های ۲ و ۳ فریپورت، مهمترین دلایل رشد تولید ال ان جی ایالات متحده بوده است.

به سوی کارایی و انعطاف پذیری
صادرات چشمگیر ال ان جی ایالات متحده به کاهش قیمت ها و بهبود انعطاف پذیری منجر شده است. هم اکنون حدود ۴۰ درصد تجارت ال ان جی در چارچوب قراردادهای کوتاه مدت و تک محموله انجام می شود. نرخ مشابه در دهه گذشته میلادی ۲۰ درصد بوده است.

صنعت ال ان جی با استقبال بازارهای مالی و پیش خرید تجارت محموله های آن روبرو شده است. آمریکایی ها پیشرو در عرصه تک محموله های ال ان جی هستند. ۲۱.۳ درصد تولید واحد‌های ال ان جی ایالات متحده در بازارهای مالی عرضه شده است. در استرالیا این رقم ۱۹.۹ درصد است. این محموله ها در دوره سه ماهه آینده معامله می شوند.

در سال گذشته ۲.۴ میلیون تن به ظرفیت تولید ال ان جی استرالیا افزوده شد. بدین ترتیب آنها توانستند ظرفیت تولید خود را با دستیابی به ۷۷.۸ میلیون تن از قطر به عنوان رهبر پیشین بازار (با ظرفیت ۷۷.۱ میلیون تن) بیشتر کنند.

گفته می شود که با اجرای طرح های افزایش ظرفیت برداشت قطر از میدان گنبد شمالی در سال های آینده و عبور میزان تولید این شیخ نشین از مرز ۱۱۰ میلیون تن، بار دیگر شاهد جابجایی کشورهای اول و دوم فهرست عرضه کنندگان بزرگ ال ان جی دنیا خواهیم بود.

روسیه نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست بر میزان ظرفیت تولید خود بیافزاید. آنها که پس از ایالات متحده در ردیف چهارم تولیدکنندگان بزرگ ال ان جی هستند، ۲۹.۶ میلیون تن ال ان جی از پروژه های مناطق قطبی روانه بازارهای جهانی کردند. این رقابت همچنان ادامه دارد.

نویسنده: جامیسون کوکلین
منبع: Natural Gas Intel

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + شش =

پراپ تریدینگ

کمان