شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر : 2712

برنامه‌های بورس تهران برای شرایط فعلی بازار از زبان معاون توسعه

علی عباس گفت: افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی هم می‌تواند طرف عرضه بازار را تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، علی عباس کریمی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تغییرات بسیار محسوس و شگرف ابعاد بازار سرمایه و ورود سرمایه گذاران و هجوم نقدینگی ، بورس تهران چه برنامه‌های برای شرایط فعلی مدنظر قرار دارد به بورس پرس گفت : با استقبال و ورود چشمگیر عموم مردم به بازار سرمایه و افزایش جریان نقدی ورودی ، شاهد رشد تقاضا و در نتیجه افزایش سطح قیمت‌ها و شاخص‌ها هستیم.

تسریع در پذیرش شرکت‌های جدید

وی ادامه داد: بدین منظور اقداماتی توسط بورس تهران در حال انجام است. این اقدامات هم به افزایش عرضه کمک خواهد کرد و هم انتظار می‌رود به ساماندهی تقاضا بیانجامید که از جمله می‌توان به افزایش عرضه سهام از طریق تسریع در پذیرش شرکت‌های جدید دولتی و خصوصی اشاره کرد که با توجه به تقاضای پذیرش تعداد قابل توجهی شرکت جدید، قطعاً عرضه‌های اولیه در ادامه سال صورت خواهد گرفت و این امر به پاسخگویی تقاضای سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

افزایش سهام شناور آزاد

این مقام مسئول افزود: افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی هم می‌تواند طرف عرضه بازار را تقویت کند. تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها از نظر سهام شناور آزاد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و شرایط کنونی موقعیت مناسبی را برای افزایش میزان سهام شناور آزاد آنها فراهم کرده که این موضوع به تقاضای روزافزون بازار پاسخ می‌دهد و به حرکت بازار به سمت تعادل کمک می‌کند.

صندوق‌های قابل‌ معامله تک‌ سهم و گواهی سپرده سهام

کریمی ادامه داد: همچنین بورس تهران برای افزایش سهام شناور آزاد، پیشنهاد استفاده از ساز و کار صندوق‌های قابل‌ معامله تک‌ سهم و گواهی سپرده سهام را ارایه کرده است. با این ساز و کار سهامدارن عمده می‌توانند بدون از دست دادن کنترل شرکت به عرضه سهام در بازار اقدام کنند. البته عرضه سهام دولت در شرکت‌های بورسی که این روزها مورد توجه مسئولان نیز قرار گرفته می‌تواند در این راستا کمک مؤثری برای افزایش عرضه سهام در بازار باشد.

بهترین روش ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای

وی در ارتباط با سامان‌دهی تقاضای بازار، توجه به این نکته ضروری را دانست که بهترین روش ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به ویژه در شرایط کنونی ، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تنها از طریق شعب منتخب صندوق‌ها امکان‌پذیر است و این امر دسترسی عمومی به آنها را محدود کرده است.

معاون توسعه بورس تهران ادامه داد: با هدف افرایش دسترسی عموم مردم به صندوق‌ها، بورس تهران ساز و کاری برای انجام فرآیند صدور و ابطال تمامی صندوق‌ها از طریق شبکه کارگزاری و سامانه معاملاتی را طراحی و پیشنهاد کرده است. در صورت بهره‌گیری از این ساز و کار ، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران بیشتری از این طریق وارد بازار شوند.

کریمی یکی از موضوعات بسیار مهم در بازارسرمایه که باید مورد توجه قرار گیرد را توسعه فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری و افزایش دانش مالی عموم مردم معرفی کرد و به بورس پرس توضیح داد: فرهنگ‌سازی ، امری ملی است که در بازه زمانی بلندمدت و با صرف هزینه امکان‌پذیر است و برای موفقیت به همراهی نهادهای گوناگون در سطح ملی و توجه و همراهی مسئولان ارشد مملکت نیاز دارد.

وی افزود: بورس تهران تاکنون دوره‌های آموزشی قابل توجهی برگزار کرده و در شرایط فعلی هم به صورت آنلاین و وبینار در حال برگزاری این دوره‌ها به صورت سراسری بوده و امید است این اقدامات و فعالیت‌های دیگر ارکان بازار سرمایه به توسعه بازار و اقتصاد ملی کمک کند.

منبع: بورس پرس

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

پراپ تریدینگ

کمان