شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر : 75612

رئیس سازمان بورس تشریح کرد؛

بازدهی منطقی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱

بازدهی منطقی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱
مجید عشقی بازدهی منطقی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ را نتیجه رشد قیمت‌های جهانی و عوامل بنیادی در سال جاری دانست.

به گزارش شهر بورس، مجید عشقی به ارزیابی بازدهی منطقی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ پرداخت و افزود: به طور طبیعی بازار سرمایه و شاخص‌های بورسی تاثیرپذیر از عوامل متعدد هستند.

وی اظهار داشت: اگر پس از ریزش بازار، سایر عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس با تغییر همراه نمی‌شدند، به طور حتم شاهد روند رو به رشد و ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام بودیم.

عشقی ادامه‌ داد: در سال ۱۴۰۱ عوامل بنیادین تاثیرگذار بر بازار سرمایه نه فقط در ایران، بلکه در دنیا دچار فراز و نشیب‌های زیادی شدند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این موضوع یکی از دلایلی بود که در سال ۱۴۰۱ باعث ایجاد نوسانات شدید در معاملات بازار شد، گفت: در این زمینه قیمت‌های جهانی رشد سریعی را در ابتدای سال داشتند و بعد از آن ریزش را تجربه کردند.


بیشتر بخوانید: جهش بورس به کانال 1.8 میلیون واحدی


وی خاطرنشان‌کرد: همچنین در حوزه داخلی، نرخ بهره نوسان داشت و تصمیمات متعددی در این زمینه اتخاذ شد که همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار به آن ثبات واقعی که به دنبال آن بودیم دست پیدا نکند.

عشقی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما ایجاد ثبات در بازار و عوامل تاثیرگذار برآن بود، گفت: این ثبات در بازار ایجاد شد اما اینکه شاخص بورس به صورت ممتد رشد کند ناشی از عوامل بنیادینی است که این عامل نوسانات زیادی را تجربه کرده بودند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: از نظر بنده و طبق برآوردهای انجام شده، بازار سهام در سال ۱۴۰۱ و در روزهای پایانی سال بازدهی معقول و منطقی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا معتقد است که بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بازدهی منطقی داشته است.

عشقی تاکید کرد: شاخص بورس در روزهای نخست سال جاری تاکنون که در محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی قرار دارد، با وجود همه فراز و نشیب ها به بازدهی حدود ۳۰ درصدی دست پیدا کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به علت عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و نیز عدم تاثیرپذیری شاخص بورس از رشد نرخ دلار اشاره و اعلام کرد: این موضوع باید توسط تحلیگران بررسی شود و افراد تحلیلگر دیدگاه‌های مختلفی درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار دارند.

وی اضافه‌کرد: متغیرهای مختلفی بر معاملات بازار اثرگذار هستند. گاهی حرکت بازارسرمایه همسو و همزمان با حرکت سایر بازارها نیست و دارای تقدم و تاخری خواهد بود.

عشقی اظهار داشت: علاوه بر متغیر نرخ دلار که در چند وقت گذشته با رشد همراه بوده، متغیرهای دیگری هم بر بازار تاثیرگذار هستند، در این راستا به صورت همزمان نرخ جهانی و نرخ بهره نوساناتی را تجربه کرد که برآیند این مسایل تاثیر خود را بر بازار سرمایه می گذارد.

جزئیات عرضه کامل خودروها در بورس کالا

رئیس سازمان بورس در ادامه درباره وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس ادامه می‌یابد، البته در کمیسیون تلفیق نیز پیشنهادی مطرح شده مبنی بر اینکه همه خودروها با رعایت ترتیباتی در بورس کالا عرضه شوند که این مصوبه باید رای صحن مجلس را نیز دریافت کند.

وی یادآور شد: در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده که عواید حاصل از فروش و رقابتی که در بورس کالا انجام می‌شود، باید به نحوی تقسیم شود، زیرا عرضه خودرو در بورس کالا کار جدیدی است.


بیشتر بخوانید: مخالفت با استعفای رئیس سازمان بورس/ عشقی ماندنی شد


این مقام مسوول گفت: سازمان بورس با بخش‌هایی از این پیشنهاد موافق نیست، زیرا باید منابع حاصل از عرضه خودرو در بورس صرف توسعه صنعت شود تا بتوانیم در آینده اشکالات این صنعت و زیان انباشته چندسال گذشته را برطرف کنیم؛ بنابراین باید دید در صحن مجلس چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

عشقی با بیان اینکه قیمت‌های پایه باید نیز اصلاح شوند، تصریح‌کرد: یک برآورد کارشناسی این است که اگر قیمت‌های پایه به همان ترتیباتی که در کمیسیون تلفیق مطرح شده است اصلاح شود شاهد رقابت زیادی نخواهیم بود، زیرا این روش منجر به افزایش عرضه می شود؛ بر این اساس باید منتظر نهایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق شویم.

رئیس سازمان بورس بیان‌داشت: پیگیر مصوبه کمیسیون تلفیق هستیم، در این زمینه اصلاحاتی را نیز پیشنهاد دادیم و با نمایندگان مجلس هم مذاکراتی انجام گرفته است که این مصوبه به نفع سهامداران باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − 5 =

پراپ تریدینگ

کمان