شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 7188

اولین واکنش رئیس بورس به اصلاح ۵ روزه شاخص

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حسن قالیباف اصل امروز در پانزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:  بازار سرمایه جایگاه بالایی در اقتصاد ملی باید داشته باشد و سالها این جایگاه را نداشت اما خوشبختانه الان بازار رشد پیدا کرده است البته تعبیر می شود که فقط قیمت ها بالا رفته ، اما

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حسن قالیباف اصل امروز در پانزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:  بازار سرمایه جایگاه بالایی در اقتصاد ملی باید داشته باشد و سالها این جایگاه را نداشت اما خوشبختانه الان بازار رشد پیدا کرده است البته تعبیر می شود که فقط قیمت ها بالا رفته ، اما بنظرم این هم مقدمه ای است برای اینکه بازار سرمایه در اقتصاد کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وقتی اصل 44 اجرا می شود بحث این بود که این ها شرکت های دولتی هستند که در بازار واگذار می شوند ولی خود همین واگذاری ها باعث شد که بازار متحول شود، وزن بازار در اقتصاد ملی بیشتر شود.

* صدور 4.5 میلیون کد معاملاتی در سال جاری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: الان مردم زیاد در بازار سرمایه حضور پیدا کرده‌اند، براساس آمار در کل سال گذشته 820 هزار کد معاملاتی صادر شده بود. البته نسبت به سال های گذشته عدد بسیار متفاوت بود. به عنوان مثال در سال 97 در مجموع 100 هزار کد معاملاتی صادر شده بود این در حالی است که اگر در سالهای قبل 50 تا 60 هزار کد صادر می شد می گفتیم که این عدد بالا است و امسال از ابتدای امسال حدود 4.5 میلیون کد جدید در بازار سرمایه صادر شده است که این نشان می دهد مردم الان این بازار را به عنوان یک بازار سرمایه گذاری می دانند و پول مردم وارد این بازار می‌شود.

* تازه واردها به طور متوسط 10 تا 15 میلیون نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌کنند

قالیباف با بیان اینکه تقاضای بزرگی وارد بازار شده است، گفت: براساس مطالعات ما 50 تا 60 درصد تازه واردهای بازار سرمایه، سرمایه ای حدود 10 تا 15 میلیون تومان وارد بازار می کنند و هر روز نیز حدود 100 تا 120 هزار کد معاملاتی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی صادر می شود واین بدان معناست که هزار و 500 تا 2 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار می‌شود و مشاهده وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال حاکی از آن است که حدود 100 تا 110 هزار میلیارد تومان پول جدید توسط تازه واردها وارد بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این رقم، بسیار زیاد و قابل توجه است، بیان داشت: سال گذشته در مجموع 35 هزار میلیارد تومان پول تازه واردها وارد بازار بورس شده بود.

* باید به تناسب ورود نقدینگی جدید عرضه‌های جدید در بازار سرمایه داشته باشیم

وی بیان داشت: در گذشته چنین ارقامی وارد بازار سرمایه نمی شد و باید عنوان کرد که این ارقام نقدینگی در هر بازاری وارد شود قاعدتا باعث تورم و رشد قیمت ها در آن بازار ها می شود در حالی که اکنون این نقدینگی در بازار سرمایه گردش می‌کند و قاعدتا باید یک برنامه‌ریزی شود که این نقدینگی در این بازار بماند و لذا به همان میزان که نقدینگی جدید وارد آن می‌شود از سمتی هم عرضه جدید وارد بازار شود تا این نقدینگی حذف شود.

قالیباف اظهار داشت: واقعیت این است که از اول سال براساس اقدامات انجام شده ،اقدام ما این بوده که سهم عرضه را تقویت کنیم و لذا به همان میزان که پول وارد بازار می شود از طرف دیگر سمت عرضه نیز تقویت شودو لذا موضوعی را که ما پیگیری کردیم افزایش سهام شناوری است؛ اکنون سهام شناوری شرکت ها، بالاتر از 27 درصد است در حالی که جای رشد دارد.

قالیباف اظهار داشت: شرکتی که وارد بورس می شود از آنجا که سهام آن بصورت ریز بین سهامدارنش تقسیم می شود لذا حتی بعضی از شرکت ها با 35 درصد و 30 درصد 5 عضو هیئت مدیره دارد.

*صاحبان شرکت‌ها می‌توانند سهام را در بازار سرمایه عرضه کنند و همزمان کنترل شرکت‌ را از دست ندهند

وی بیان داشت: در بازار سرمایه کاری انجام دادیم و آن است که  برای اولین بار شرکت ها را مجاز کرده‌ایم که وقتی در بورس پذیرش می شوند بتوانند سهام ممتاز داشته باشند و آریا سوسول در بازار سرمایه با سهام ممتاز عرضه شد.

قالیباف اظهار داشت: این نکته خیلی مهم است و خواهش دارم که افرادی در حوزه صنعت و تجارت هستند بدانند که در بازار سرمایه این امکان هست که شرکت را در بازار سرمایه عرضه کنند اما کنترل آن را نیز در اختیار داشته باشند.

وی افزود: برای شرکت‌هایی که قبلا در بورس بوده‌اند نمی‌توان سهام ممتاز تعریف کرد.

قالیباف اصل بیان داشت: لذا برای آنها صندوق هایی در هیات مدیره سازمان ایجاد کردیم با عنوان صندوق تامین مالی و اگر سهامدار عمده قصد عرضه دارد اما برای بحث های کنترل نمی تواند این کار را انجام دهد ، لذا می تواند صندوقی را تعریف کند و میزان دلخواه سهم را وارد آن صندوق کند و سهام ممتازه صندوق را نگه دارد (این صندوق ها ای تی اف تامین مالی هستند) و یونیت آن را در بازار عرضه کند.

*بسیاری از شرکت‌ها هنوز ارائه به موقع صورت‌های مالی برای حضور در بورس را نیاموخته‌اند

رئیس بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در سال جاری برای شرکت های زیر نظر دستگاه‌های دولتی و زیر نظر نهادهای دولتی غیر عمومی که امین اموال آنها دولت است دولت مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه حداقل سهام شناور این شرکت ها 25 درصد باشد.

وی با اشاره به گلایه مندی بعضی از شرکت ها در خصوص فرآیند طولانی پذیرش در بورس، گفت: به اعتقاد من فرآیند طولانی نیست بلکه بعضی از شرکت ها برای حضور در بازار سرمایه آماده نیستند و صورت های مالی خود را نمی توانند به موقع ارائه دهند در حالی که شرکتی که وارد بورس می شود باید مورد اعتماد مردم جامعه باشد، لذا شرکتی اگر آماده باشد زمان پذیرش آن در بورس بیش از یک ماه طول نمی کشد اما با این وجود ما در بورس هم فرآیند پذیرش را ساده سازی کردیم و هم کل فرآیند پذیرش را به بورس اوراق بهادار ایران و شرکت فرابورس ایران منتقل کردیم و نماینده سازمان در این دو هیات پذیرش حضور ندارد و این موضوع باعث سرعت بخشیدن در پذیرش شده است.

* درخواست 100 شرکت برای ورود به فرابورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به سرعت بخشی در امر پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، در یک ماه گذشته در فرابورس تهران حدود 10 شرکت پذیرش شده است و در حال حاضر نزدیک 100 شرکت درخواست پذیرش در فرابورس را دارند و حدود 50 شرکت نیز درخواست پذیرش در بورس تهران را دارند و هر هفته نیز 2 عرضه در بازار سرمایه انجام می شود.

وی بیان داشت: آزاد سازی سهام عدالت هم یک فرصت است و مشمولین سهام عدالت 49 میلیون و 150 هزار نفر هستند که با توجه به بحث قابل معامله شدن سهام عدالت در بازار سرمایه که 30 درصد روش مستقیم را انتخاب کرده اند باز هم یک فرصت بزرگ برای اقتصاد کشور است .

* تقویت مالی اقشار متوسط جامعه با ورود به بازار سرمایه 

براساس گزارش فارس، قالیباف اصل با بیان اینکه در طول سال های گذشته زیاد شنیده می‌شود که طبقه متوسط در کشور کم شده است، بیان داشت: بنظرم سرمایه جایی است که می تواند قشر و طبقه متوسط را در کشور تقویت کند زیرا مردم با حضور در بازار سرمایه، سهامدار بنگاه‌های سرمایه‌ای می شوند و کارآفرین هم کار می‌کند و با طرح های توسعه ای هم مردم منتفع می شوند و هم نهایتا اقتصاد کشور منتفع می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان با بیان اینکه درد اقتصادی کشور این است که بنگاه بزرگ نداریم، گفت: بنگاه ها برای اینکه بزرگ شود باید سهامی عام باشند و لذا برای این منظور باید به بازار سرمایه وارد شوند و لذا راه حل این است که حتما بنگاه‌ها ساختار سهامی عام داشته باشند و تامین مالی عام داشته باشند که البته روش تامین مالی روش تامین مدرن است و در دنیا پذیرفته شده است.

وی بیان داشت: بنگاه های ما باید بزرگ شوند و اگر می خواهیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید بنگاه های اقتصادی ما بزرگ شوند و معمولا هم کشورها به بنگاه های اقتصادی بزرگ خود افتخار می کنند لذا ما هم مانند کشورهای مختلف باید به این سمت حرکت کنیم و بازار سرمایه مسیر خوبی است برای اینکه شرکت‌ها بزرگ شوند. اما اول باید شرکت‌ها نشان دهند که مورد اعتماد جامعه سهامداری هست و اگر این را ثابت کردند آنگاه مسیر تامین مالی و بزرگ شدن آنها باز می شود و ما نیز در بازار سرمایه از این موضوع استقبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید؛
اگر مالیات سکه در سال ۹۷ را نپرداخته‌اید، بخوانید
شمارش معکوس برای نخستین عرضه ملک در بورس کالا +جزئیات
رشد ۳۹ هزار واحدی شاخص کل/ بورس تهران سبزپوش شد

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 18 =

پراپ تریدینگ

کمان