شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
کد خبر : 65755

افت 15 درصدی شاخص بورس های جهانی

افت 15 درصدی شاخص بورس های جهانی
سال گذشته میلادی از نظر پولی و اقتصادی، تقریبا بر همه کشور‌ها بد گذشت. تورم ۱۰ درصدی سالانه در همه کشور‌های توسعه یافته، درآمد خانوار‌ها را کم کرد و سرمایه‌گذاران (به طور میانگین) با افت ۱۵ درصدی بورس‌های جهانی، ضرر کردند.

به گزارش شهر بورس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکونومیست برای سنجش این تفاوت‌ها پنج شاخص اقتصادی و مالی ۳۴ کشور توسعه یافته را تدوین کرده است. این پنج شاخص، تولید ناخالص داخلی، تورم، دامنه تورم، عملکرد بازار سرمایه و بدهی دولت هستند. ما (اکونومیست) هر اقتصاد را بر اساس عملکردشان در هر معیار رتبه‌بندی کردیم و یک امتیاز کلی ایجاد کردیم. جدول زیر رتبه‌ها و نتایج غیرمنتظره‌ای را نشان می‌دهد. بر این اساس از افت 15 درصدی شاخص بورس های جهانی خبر داد.

شاخص بورس های جهانی

 

برای اولین بار و پس از مدت‌ها در کشورهای مدیترانه‌ای اوضاع اقتصادی بر وفق مراد است. بالاتر از همه یونان قرار دارد و بقیه کشورها مثل پرتغال و اسپانیا که در اوایل سال ۲۰۱۰، فلاکت اقتصادی را پیمودند، رتبه بسیار بالایی دارند. در عین حال و با وجود ثبات سیاسی در آلمان، این کشور علمکرد ضعیفی داشته است. دو کشور حوزه بالتیک یعنی استونی و لتونی، که در دهه ۲۰۱۰ برای اصلاحات سریع تحسین شدند، در پایین ترین سطح قرار گرفته‌اند.

تولید ناخالص داخلی که معمولا بهترین معیار سلامتی اقتصاد است، اولین شاخص ماست. نروژ به‌ کمک قیمت بالای نفت و ترکیه با دور زدن تحریم‌ها به نفع روسیه، عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشتند.

پیامدهای کووید ۱۹ هم بزرگ به‌نظر می‌رسد. سال گذشته بسیاری از کشورهای جنوب اروپا به‌واسطه قرنطینه‌های بسیار جدی و فروپاشی ورود گردشگران، در تنگنا قرار گرفتند.

ایرلند احتمالا سال پرقدرتی داشته است؛ اما نه آنقدر پرقدرت که خود را در اعداد تولید ناخالص داخلی نشان دهد. فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که بسیاری از آنها برای مقاصد مالیاتی ثبت شده‌اند، آمار و ارقام را غیرطبیعی جلوه می‌دهند. از طرف دیگر اعداد و ارقام تولید ناخالص داخلی آمریکا به نحو غلط‌ اندازی ضعیف است. متخصصان آماری با محاسبه تأثیرات بسته‌های محرک اقتصادی بزرگ کلنجار می‌روند.


بیشتربخوانید: تلاطم در بورس های جهانی


افزایش قیمت‌ها در سوئیس تنها ۳ درصد اما در لتونی ۲۰ درصد

دومین شاخص ما تغییر در سطح قیمت‌ها از پایان سال ۲۰۲۱ است. به دور از توجه دنیا، بعضی از کشورها شاهد تورم نسبتا پایینی بوده‌اند. شاخص قیمت مصرف‌کننده در سوئیس تنها ۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

کشورهایی که از منابع انرژی غیرروسی استفاده می‌کنند – مانند اسپانیا که گاز مورد نیاز خود را از الجزایر تامین می‌کند – بهتر از میانگین سایر کشورها عمل کرده‌اند. کشورهایی که به منابع انرژی روسی متکی بودند در ۲۰۲۲ به‌شدت ضربه خوردند؛ به‌عنوان مثال در لتونی، میانگین قیمت مصرف‌کننده در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته است.معیار سوم هم به تورم مربوط می‌شود.

شاخص بورس های جهانی نشان می‌دهد که کشورها در سال گذشته بیش از ۲ درصد افزایش در سبد تورمی خود داشته‌اند. این معیار می‌تواند حاکی از این باشد که تورم تا چه حدی ریشه دوانده است و می‌تواند نمایی از سرعت کاهش تورم در ۲۰۲۳ را ارائه کند. در ایتالیا، قیمت‌های مصرف‌کننده در سال جاری ۱۱ درصد افزایش یافته است.

درحالی‌که تنها دوسوم سبد تورمی آنها بالاتر از هدف تورم است. به‌نظر می‌رسد که تورم ژاپن نیز به زودی کاهش یابد؛ اما انگلستان بیشتر در مخمصه گیر کرده است. قیمت‌های هر کلایی در سبد خود به سرعت در حال افزایش هستند.

بازار سرمایه رو به رشد نروژ و بورس خراب آلمان و کره جنوبی

چشم‌انداز رفاه اقتصادی مردم تنها از قیمت کالاها در بازار جهت نمی‌گیرد، افراد همچنین تحت تاثیر ارزش حساب‌های بازنشستگی و سبد سهام خود هستند. در برخی کشورها امسال سال وحشتناکی برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

قیمت سهام در آلمان و کره‌جنوبی در سال جاری نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافته است که دو برابر کاهش آمریکاست. سهام‌های کشور سوئد از این هم بدتر بودند. با این ‌حال نقاط قوتی نیز وجود دارد. بازار سهام نروژ در سال جاری افزایش یافته است.

شاخص نهایی ارزیابی اکونومیست، تغییر در بدهی خالص دولت به‌ عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی است. در کوتاه‌مدت، دولت‌ها می‌توانند با افزایش هزینه‌ها یا کاهش مالیات، شکاف‌های اقتصادی را برطرف کنند؛ اما این می‌تواند بدهی بیشتری ایجاد کند و در نتیجه چالش‌های مالی پیچیده‌تری را در آینده به دنبال داشته باشد.

به همین صورت برخی از دولت‌ها برای مقابله با فشار هزینه‌های زندگی مخارج گزافی متحمل شده‌اند. آلمان بودجه‌ای به ارزش ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای یارانه هزینه‌های انرژی اختصاص داده است؛ این یعنی یارانه‌ها نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور را افزایش داده است. در سایر کشورها، اما از ولخرجی مالی این‌چنینی خبری نبود و در مقابل به اصلاح سیستم مالی پرداخته‌اند. اکنون به‌نظر می‌رسد بدهی عمومی در کشورهای جنوب اروپا رو به کاهش است

۲۰۲۳ سخت‌تر از ۲۰۲۲ خواهد بود

آیا شکاف بین برندگان و بازندگان ۲۰۲۲ در ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت؟ پیش از اینکه اروپای جنوبی رشد اقتصادی طولانی مدتی را تجربه کند، مطمئنا به سطوح پایین‌تری باز خواهد گشت چرا که پیری سریع جمعیت و حجم بدهی بالا وبال گردن این کشورهاست. از طرفی دیگر انتظار می‌رود در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، تورم بالا در نهایت کاهش یابد و به آن‌ها کمک کند تا در رتبه‌بندی به سوی بالای لیست حرکت کنند.

برخلاف پیش‌بینی‌ها، بسیاری از این کشورها موفق شدند تا قبل از زمستان ذخایر گاز طبیعی خود را دوباره پر کنند، اما فقط با پرداخت قیمت‌های سرسام‌آور. با توجه به قطع حداکثری عرضه روسیه، انتظار می‌رود ۲۰۲۳ به سالی بسیار دشوارتر از ۲۰۲۲ برای این کشورها تبدیل شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان