شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر : 81575

اجرای کمربندسبز ۴۰ هکتاری در تبریز

اجرای کمربندسبز ۴۰ هکتاری در تبریز
کمربندسبز ۴۰ هکتاری در در حاشیه کنارگذرغربی تبریز احداث خواهد شد.

به گزارش شهر بورس، اجرای کمربندسبز 40 هکتاری در تبریز نه تنها موجب افزایش فضای سبز و بهبود شرایط زیست محیطی می شود.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز با هدف تحقق این موارد، نسبت به اجرای کمربندسبز ۴۰ هکتاری در حاشیه کنارگذرغربی تبریز اقدام کرده است.

حدیث  گل و گیاه و سبزه و درخت از هر زبانی دلنشین است؛ خاصه آن که در میان شهری پر از ساختمان و اتومبیل و آهن و دود باشد؛ شهرهایی که در سایه بی تدبیری ها و مدیریت ناصحیح، باغات و فضاهای سبز خود را از دست داده اند و ساکنان آن برای اندک جای سرسبزی که بتوانند در آن نفسی تازه کنند؛ دل نگران و مضطربند.

تبریز سالهای متمادی با عنوان باغ شهر شناخته می‌شد و شهرت سرسبزی و هوای لطیف و پاکیزه این شهر در همه جا پیچیده بود. اما اکنون آنچه از این شهر زیبا باقی مانده،لکه های سبزی در اینجا و آنجا است که نشان اندکی از آن دوران را با خود دارد و این در حالی است که به دلیل افزایش جمعیت شهری در تبریز، نیاز به فضای سبز بیش از پیش به چشم می خورد.

معیارهای نادرست شهرسازی و تراکم بندی ناهمگون در بافت شهر، کمتر مکانی را برای احداث و ایجاد فضاهای سبز باقی گذاشته است؛ این امر به ویژه در نقاط مرکزی شهر به چشم می خورد و برای متصدیان امر و مدیران شهری، چاره ای باقی نمی گذارد جز اینکه در فضاهای خارجی شهر و حاشیه اتوبان‌های شهری، نسبت به ایجاد کمربندها و تفرجگاه‌های جنگلی اقدام کرده و بدین ترتیب بخشی از کمبود این نیاز مهم شهر و شهروندان را جبران کنند.

IMG 20230517 162005 331

یکی از این طرح ها، ایجاد کمربندسبز ۴۰ هکتاری در حاشیه اتوبان غرب تبریز است که با محوریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری مراحل آغازین خود را طی می‌کند. مدیرعامل سازمان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز با بیان مراحل و جزییات این طرح می‌گوید: در اولین گام توافق نامه ای با پلیس راهور و اداره کل راهداری و جاده‌ای استان امضا شد که طی آن، حاشیه‌های دو سمت کنارگذر غرب تبریز برای ایجاد کمربندسبز تعیین شدند. مساحت مورد نظر برای این پروژه، حدود ۴۰ هکتار است که اقدامات فنی آن بر عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز گذاشته شده و همچنین برای شروع، ۱۰ هکتار از محدوده مورد نظر همسطح سازی شده و طی چند روز آینده کاشت نهال نیز شروع می شود. با تداوم عملیات اجرایی، بقیه محدوده کناری اتوبان نیز تسطیح و تحت پوشش کاشت نهال قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید:دیدار سفیر کرواسی با رئیس اتاق بازرگانی تبریز


سیامک آسیایی همچنین در خصوص گونه های مورد نظر برای کاشت، اظهار می کند: کارگروه تخصصی تعیین گونه‌های گیاهی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، گونه مناسب برای کاشت در این محدوده را با توجه به وضعیت آب و هوا و خاک منطقه مشخص کرده است. نهال‌ها نیز در فاصله ۱۲ متری از گاردریل‌های نصب شده در اطراف اتوبان و در چهار ردیف کاشته خواهند شد. برای کمربند سبز ایجاد شده در این محدوده، کاربری اکولوژیکی تعریف شده است تا بتواند سهمی در تصفیه آلودگی هوای شهر و همچنین ایجاد زیبایی بصری در طول مسیر داشته باشد.

IMG 20230517 162001 981

به گفته وی، برای تامین آب مورد نیاز این طرح، مکاتباتی با اداره آب و فاضلاب شهرستان تبریز صورت گرفته تا از ظرفیت‌های تصفیه خانه مرکزی در غرب تبریز، برای این منظور استفاده شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه این سازمان توسعه فضای سبز را تا ۴۰۰ هکتار در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است، خاطرنشان می سازد که عملیات کاشت نهال در تفرجگاه های آرپادره سی، عباس میرزا و ائل باغی همچنان و پابه پای طرح های جدید ادامه خواهد یافت.

با تمام اینها اما، فضای سبز تبریز طرح ها و برنامه های گسترده تری را می طلبد تا شهر از یوغ و بند دود و آهن و بتن رها شده، به آغوش سرسبزی و طراوت پناه ببرد و شهروندان نیز با مهربانی با طبیعت و عمل به وظایف خود در این حیطه، از این موهبت الهی بهره مند گردند و سلامت و زیبایی را بر شهر و محیط زندگی خود حاکم کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

پراپ تریدینگ

کمان