تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 65303

50 درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند

50 درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند

آخرین آمار ارائه‌شده توسط پایگاه رفاه ایرانیان نشان می دهد 50‌درصد از خانوارهای ایرانی فاقد خودرو شخصی هستند، موضوعی که به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی آن به عدم‌قدرت خرید طبقات ضعیف جامعه برمی‌گردد.

به گزارش شهر بورس، گزارش ها حاکی از آن است که 50 درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند. مهمترین عامل نداشتن خودرو، گرانی خودرو نسبت به درآمدهای خانوار است.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، بنابر آماری که در خرداد امسال منتشر شد، 24‌میلیون خودرو در ایران وجود دارد که با فرض جمعیت 85‌میلیونی، سرانه خودرو در کشور بیش از 3.5 است. به‌عبارت بهتر، به‌طور متوسط به ازای هر 54. 3 شهروند ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد.
با وجود 24 میلیون دستگاه خودرو در کشور، در نگاه اول به نظر می رسد بیشتر 27 میلیون خانوار ایرانی دارای خودروی شخصی هستند، با این حال در عمل چنین نیست و 50 درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند.

با در نظر گرفتن ارقام خودروهای موجود و تعداد خانوار، در وهله اول گمان می رود حدود 90 درصد خانوارهای ایرانی دارای خودرو هستند، اما عملا 50 درصد از 27 میلیون خانوار فعلی هیچ خودرویی ندارند. این موضوع نشان دهنده پدیده چند خودرویی در جامعه ایران است، حال آنکه در آن طرف ماجرا نصف خانوارهای ایرانی مالک هیچ خودرویی نیستند.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو امروز 24 آذر 1401/ پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده


در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی منتشر کرده، خانوارهای ایرانی از منظر داشتن یا نداشتن خودروی شخصی به پنج گروه تقسیم شده‌اند. در این نمودار که از دل آمارهای پایگاه رفاه ایرانیان استخراج‌شده، پنج گروه موردنظر عبارتند از: «خانوارهای فاقد خودرو»، «خانوارهای دارای یک خودرو»، «خانوارهای دارای دو خودرو»، «خانوارهای دارای سه خودرو» و «خانوارهای دارای بیش از سه خودرو.» در این بین، سهم خانوارهای فاقد خودرو با 50‌درصد، از همه بیشتر است و از آن‌سو خانوارهای دارای بیش از سه خودرو کمترین سهم را دارند.
مرور ارقام موجود در این آمار، نشان‌دهنده این موضوع است که عملا 85‌درصد از خانوارهای ایرانی یا خودرو ندارند یا نهایتا دارای یک خودرو هستند. از آن‌سو اما 15‌درصد از خانوارهای ایرانی بین دو و بیش از سه خودرو دارند.

Untitled-2 copy

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات