صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 58262

ارزش معاملات اصلاً مطلوب نیست

مریم محبی: روند فرسایشی بورس ادامه دارد

مریم محبی: روند فرسایشی بورس ادامه دارد
مریم محبی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با توجه به کاهش محسوس ارزش معاملات، انتظار آغاز روند جدید از بورس وجود ندارد و روند فرسایشی کنونی فعلاً ادامه‌دار خواهد بود.

مریم محبی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: از ابتدای آغاز معاملات بورس در هفته جاری تا امروز شاهد اتفاقات سیاسی و اقتصادی عدیده‌ای بودیم که باعث ایجاد فشار فروش ادامه‌دار و مشهود روی گروه های مختلف شد.

وی افزود: شاید تنها خبر مثبت و قابل توجهی که اثر منطقی روی بازار داشت موضوع آزاد شدن بازار زغال سنگ بود که این خبر باعث شد تا گروه ذغال سنگ به دلیل پتانسیل رشد درآمدهای احتمالی مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.

مریم محبی با اشاره به وضعیت گروه‌های مختلف بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: فعلاً شاهد رشد مطلوب گروه زغال سنگ هستیم، اما در کلیت بازار، با لیدری گروه‌های خودرو شاهد اتفاق های مثبتی نبودیم که شاید بخشی از این روند به دلیل مخابره اخبار مثبت از امکان وصول توافق‌های برجامی باشد.


بیشتر بخوانید: بورس حالت شکننده ای دارد


این کارشناس بازار سرمایه درمورد مولفه‌های تاثیرگذار بر روی این بازار، گفت: افزایش مجدد بهره بین بانکی در کنار میزان افزایش بدهی دولتی و خصوصی به بانک مرکزی و ناکام بودن دولت در مهار رشد تورم، از احتمال ادامه‌دار بودن کاهش قدرت پول ملی خبر می‌دهد. هر چند این اتفاق برای بورس به دلیل افزایش قیمت سهام در نتیجه افزایش ارزش جایگزینی شرکت‎ها ، می تواند به عنوان بورس تورمی شناخته شود.

مریم محبی ادامه داد: انجام معاملات دلار در بازار آزاد به قیمت سقف تاریخی در کنار عدم دستیابی به رشد اقتصادی مورد انتظار و احتمال تشدید یافتن تحریم‎های بین المللی از جمله مواردی است که مانع از واکنش مثبت بازار به تورم و افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها می‌شود و در نهایت مانعی برای آغاز روند صعودی در بورس شده است.

وی بیان کرد: تمامی این موارد باعث شده تا شاخص کل بورس تهران همچنان در کانال یک میلیون و 300 هزار واحد نوسان داشته باشد. فشار فروشی که در روزهای اخیر در گروه‎های مختلف بورسی از جمله گروه‌‎های خودوریی، بانکی ، پتروپالایش، غذایی و… وجود داشته، باعث شده تا شاخص کل و شاخص هم وزن در مدار منفی قرار بگیرند.

مریم محبی در پاسخ به این سوال که «وضعیت بورس تا چه زمانی در شکل کنونی قرار خواهد داشت؟»، گفت: در این شرایط به نظر می‌رسد روند فعلی بازار همچنان ادامه دار باشد تا در روز آخر هفته هم به شکل گیری روند جدیدی در بازار سهام خوش‌بین نباشیم.


بیشتر بخوانید: «سهام رانتی» خطری بزرگ در کمین سهامداران


این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: همچنان شاهد عدم ورود پول حقیقی جدید و جان‌دار به بازار هستيم. عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت برای بورس نیز مورد بحث است.

به گفته مریم محبی؛ کاهش ارزش معاملات و رسیدن آن به محدوده سه الی چهار هزار میلیارد تومان اتفاق جالبی نبوده و این رقم برای بورس ایران اصلاً مطلوب نیست.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: در مجموع عدم اعتماد مردم به بورس و عدم اعتقاد جمعی به احتمال شروع روند صعودی در بازار باعث شده تا در کنار تزریق نشدن پول حقوقی به بازار شاهد رشد حجم معاملات هم نباشیم.

مریم محبی افزود: پیش‌بینی می‌‎شود طی روزهای آینده شاهد شکل گیری یا ادامه‌دار بودن روند فرسایشی بورس باشیم. برای معاملات فردا نیز انتظار شکل‌گیری روند جدیدی وجود ندارد و به نظر می رسد در روزهای آتی ادامه روند چند روز گذشته را داشته باشیم.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − هشت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان