تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 157049

نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود/ پیش‌بینی تورم ۳۰ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴

نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود/ پیش‌بینی تورم ۳۰ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴، نرخ ارز ترجیحی را اصلاح کرده و پیش‌بینی می‌کند که تورم در سال آینده به حدود ۳۰ درصد برسد.

به گزارش شهر بورس، مژگان خانلو، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه، در یک نشست خبری به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ پرداخت و اعلام کرد که نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اصلاح خواهد شد. وی همچنین به پیش‌بینی تورم حدود ۳۰ درصدی در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای سال ۱۴۰۴، حقوق افراد مجرد فاقد فرزند ۲۰ درصد و متاهلان به ازای هر فرزند تا ۵ فرزند به ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

ویژگی‌های کلیدی لایحه بودجه ۱۴۰۴

خانلو با اشاره به تلاش دولت برای انطباق لایحه با قانون برنامه و اجرای به موقع آن، گفت: امسال برای اولین بار بودجه به‌گونه‌ای طراحی شده که همزمان با انضباط مالی و شفافیت، شوک‌های ناگهانی نیز به حداقل برسد. او همچنین به حذف نرخ‌های متعدد ارز و حرکت به سمت ارز تک‌نرخی به‌عنوان یکی از اهداف دولت اشاره کرد.

تأثیر انتشار اوراق بر بازار سرمایه

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به نگرانی‌ها درباره تأثیر منفی انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: در صورت ناکافی بودن درآمد دولت، ناچار به انتشار اوراق مالی اسلامی خواهیم بود. او پیش‌بینی کرد که برای سال آینده، انتشار ۵۰۰ همت اوراق مالی صورت خواهد گرفت و تأکید کرد که “هیچ فشاری به بازار سرمایه نخواهد آمد.

تغییرات در یارانه‌ها و اهداف اجتماعی

خانلو به انتقال منابع و مصارف یارانه‌ها به بودجه عمومی اشاره کرد و اظهار داشت که هیچ تغییری در یارانه نقدی و مستمری کمیته امداد و بهزیستی ایجاد نخواهد شد. وی افزود: هدف این است که پرداخت یارانه‌ها به‌طور منظم و به‌موقع به خانوارها برسد.

خبر مرتبط
تکذیب ادعاهای انتخاباتی درباره رشد اقتصادی و تورم توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه
تکذیب ادعاهای انتخاباتی درباره رشد اقتصادی و تورم توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه به آمارهای نادرست یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و بدهی دولت پاسخ داد و تاکید کرد که این آمارها صحیح نیستند.

چشم‌انداز اقتصادی و نرخ تورم

در ادامه، خانلو به پیش‌بینی رشد اقتصادی و نرخ تورم در سال آینده پرداخت و گفت: رشد اقتصادی برای امسال ۳.۷ درصد با نفت و ۳.۲ درصد بدون نفت برآورد شده است.  او همچنین تصریح کرد که نرخ تورم نیز ممکن است تحت تأثیر احکام بودجه کاهش یابد.

پیوست عدالت در بودجه ۱۴۰۴

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در این نشست بر اهمیت بودجه به‌عنوان سند مالی کل کشور تأکید کرد و گفت: بودجه ۱۴۰۴ پیوست عدالت و کاهش ضریب جینی را در خود دارد. او همچنین افزود: دولت به دنبال واقعیت‌های اقتصادی است و امیدوار است که این کلیات در تعامل با مجلس به تصویب برسد.

منبع: مشرق

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون