تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 156883

تغییرات بزرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۴/ شوک نفتی برای دولت

تغییرات بزرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۴/ شوک نفتی برای دولت
پیش‌بینی‌های دولت درباره فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان‌دهنده کاهش قابل توجهی در حجم و قیمت نفت است که زنگ خطری برای وضعیت مالی دولت به شمار می‌آید.

به گزارش شهر بورس، تحقیقات اخیر حاکی از این است که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به کاهش پیش‌بینی‌های خود در خصوص فروش نفت، هم از لحاظ حجم و هم قیمت، اذعان کرده است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وضعیت درآمد نفتی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری به مراتب نامطلوب‌تر شده است.

کاهش حجم و قیمت فروش نفت

در این گزارش به وضوح اشاره شده است که دولت میزان تولید نفت خام و میعانات گازی را در سال ۱۴۰۴ به میزان ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز تخمین زده است. مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی کرده که صادرات نفت به ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، که شامل ۵۵۰ هزار بشکه برای نیروهای مسلح و ۵۰ هزار بشکه برای بازپرداخت تعهدات خواهد بود. همچنین، ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه به دولت، صندوق توسعه و شرکت ملی نفت اختصاص می‌یابد.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، پیش‌بینی می‌شد که تعداد بشکه‌های نفتی که به دولت، صندوق توسعه و شرکت ملی تعلق می‌گیرد، معادل ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز باشد. به عبارت دیگر، پیش‌بینی فروش نفت برای سال آینده حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

قیمت‌گذاری نفت

در لایحه بودجه ۱۴۰۳، قیمت هر بشکه نفت معادل ۷۱ دلار تعیین شده بود، که با توجه به نرخ جهانی نفت حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار بود. این تخفیف به منظور پوشش ریسک تحریم‌ها در معاملات نفتی ایران با شرکای تجاری در نظر گرفته شده بود.

خبر مرتبط
صعود قیمت نفت برنت در سایه تنش‌های خاورمیانه
صعود قیمت نفت برنت در سایه تنش‌های خاورمیانه

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تأثیر تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه افزایش یافت و شاهد رشد هفتگی بود.

اما در جدیدترین پیش‌بینی‌های دولت، قیمت فروش هر بشکه نفت به ۶۲ دلار یا ۵۷.۵ یورو کاهش یافته است. این موضوع نشان‌دهنده تلاش دولت برای ارائه برآورد واقع‌بینانه‌تری از قیمت نفت با توجه به شرایط کنونی و آینده بازار است. به‌طور بالقوه، اگر قیمت نفت جهانی در سال آینده به حدود ۸۰ دلار برسد، دولت ناچار خواهد بود نفت خود را با حداقل ۲۲ درصد تخفیف به فروش برساند.

 

منبع: گسترش نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون