تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 156857

هزینه ۸ میلیارد دلاری برای واردات خودرو

هزینه ۸ میلیارد دلاری برای واردات خودرو
در پی افزایش هزینه‌های واردات خودرو و قطعات، مجموع ارزبری در این بخش به ۸ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش شهر بورس، تحلیل روند واردات قطعات و خودرو در دو سال اخیر نشان می‌دهد که هزینه تأمین خودرو در کشور به بالاترین سطح خود رسیده است. با وجود چالش‌های ارزی، سیاست‌گذاری نادرست در حوزه خودرو باعث شده که بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی ایران به تأمین خودرو اختصاص یابد، که این موضوع می‌تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد کشور ایجاد کند.

وضعیت واردات خودرو و قطعات

طبق آمار گمرک ایران، در نیمه اول سال جاری، ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار و ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو به ارزش ۴۳۸ میلیون و ۶۶۸ هزار دلار وارد شده است. همچنین، از ابتدای سال تا مهرماه، ۴ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار به صنایع حمل‌ونقل کشور تخصیص یافته که از این میان، ۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار به ارز نیمایی و یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار واردات در مقابل صادرات مربوط می‌شود.

اگر همین روند ادامه پیدا کند، ارزبری خودرو و قطعات در سال جاری به ۸ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار خواهد رسید. با این حال، لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۴، میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو را بیش از دو برابر سال جاری در نظر گرفته است.

دلایل و چالش‌های ارزی

ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، انحصار مونتاژکاران را به‌دنبال داشت و این گروه به‌تدریج سهم بازار را از آن خود کردند. همچنین، عدم الزام به داخلی‌سازی و استفاده از قطعات ایرانی به رشد هزینه‌های ارزی و وابستگی بیشتر منجر شده است.

خبر مرتبط
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد
میزان تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه مشخص شد

تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه در هفت ماه نخست سال جاری، شاهد افزایش ۲۳ درصدی بوده و به ۶۴.۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش بانک مرکزی، از اول فروردین تا ۵ آبان امسال، ۳۹ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و خدمات تأمین شده است. این در حالی است که سیاست‌گذاری‌ها به‌جای کاهش ارز مصرفی، آن را به سمت مونتاژ خودروهای چینی هدایت کرده است.

منبع: گسترش نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون