تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 155564

بحران سوخت در آستانه زمستان

بحران سوخت در آستانه زمستان
با افزایش مصرف سوخت مایع و کاهش تخصیص گاز، کارشناسان صنعت انرژی به جبران سریع ذخایر گازوئیل تأکید می‌کنند.

به گزارش شهر بورس، در شرایط کنونی، تنها ۴۱ درصد از مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها پر است که نسبت به ۸۰ درصد در همین زمان سال گذشته، نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده‌ای برای تأمین برق در زمستان پیش روست. این مسئله به‌ویژه با توجه به ناترازی در تأمین گاز، زنگ خطری جدی به شمار می‌آید. سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در همایش سوخت‌رسانی زمستانی اعلام کرد: در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، بیش از ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز تأمین شده بود، اما این میزان در مدت مشابه سال جاری با کاهش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده است.

کاهش سهم گاز و افزایش استفاده از سوخت مایع

این کاهش در توزیع گاز موجب شده که سهم گاز در سبد سوخت نیروگاهی کاهش یابد و نیروگاه‌ها به‌ویژه در تابستان که در حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کردند، بیشتر به سوخت مایع متکی شوند.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در همین همایش اظهار داشت: در مجموع ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در هفت‌ماهه نخست امسال به نیروگاه‌ها تحویل شده است. این افزایش قابل‌توجه در توزیع سوخت مایع به نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۲۲ درصد نفت‌گاز و ۳۸ درصد سوخت مایع بیشتری تحویل داده شده است.

چالش‌های ذخیره‌سازی و مصرف سوخت

با وجود افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها، مصرف آن در همین مدت تقریباً دو برابر شده است. کاهش تخصیص گاز به نیروگاه‌ها به‌عنوان عامل اصلی این افزایش مصرف شناخته می‌شود. این وضعیت باعث کاهش سطح ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها در آستانه شروع فصل سرما شده است.

در حال حاضر، روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود. با پایان تعمیرات در اغلب پالایشگاه‌های گازی، حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها افزایش یافته و بیشتر این میزان گازوئیل در مخازن ذخیره‌سازی نگهداری می‌شود. اما با توجه به مصرف روزانه حدود ۲۷۰ میلیون مترمکعب سوخت معادل نیروگاهی، که شامل ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز و ۴۰ میلیون لیتر سوخت مایع است، همچنان نیاز به جبران ذخایر وجود دارد.

برای جبران کمبود ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، ضروری است که مصرف گازوئیل در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا تا حداقل یک ماه آینده با تخصیص حداکثری گاز متوقف شود. همچنین، میزان ارسال گازوئیل روزانه به نیروگاه‌ها باید از ۳۰ میلیون لیتر به ۵۰ میلیون لیتر افزایش یابد تا بخشی از این عقب‌ماندگی جبران شود و نیروگاه‌ها برای ورود به زمستان آماده شوند.

منبع: گسترش نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون