تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 155562

هر دهک چه مقدار یارانه دریافت می کند؟

هر دهک چه مقدار یارانه دریافت می کند؟
طبق آمارها، بیش از ۷۸ میلیون نفر در ایران یارانه نقدی دریافت می‌کنند که شامل مبالغ متفاوتی برای دهک‌های مختلف است.

به گزارش شهر بورس، در حال حاضر، از جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری ایران، حدود ۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۷۵ نفر ماهانه مبلغ ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان (همت) یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند. پرداخت یارانه نقدی به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی دولت، دارای سابقه‌ای طولانی در ایران است و در مقاطع مختلف اقتصادی به نیازهای معیشتی مردم پاسخ داده است.

تاریخچه و هدف پرداخت یارانه‌ها

دولت‌ها در کشورهای مختلف، از جمله کشورهای توسعه‌یافته، برای تأمین رفاه عمومی، انواع مختلفی از یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را به شهروندان ارائه می‌دهند. در ایران، پرداخت یارانه نقدی از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با مبلغ اولیه ۴۵.۵۰۰ تومان آغاز شد و به حساب سرپرست هر خانوار واریز می‌شود.

در دولت سیزدهم، با اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی ۴.۲۰۰ تومانی، مبلغ یارانه‌ها افزایش یافته است. بر اساس این تغییرات، به ازای هر فرد در دهک‌های اول تا سوم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به ازای افراد در دهک‌های چهارم تا نهم، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

تغییرات زمان‌بندی پرداخت یارانه

با توجه به رایزنی‌های دولتمردان و تشدید کسری بودجه، زمان پرداخت یارانه‌ها تغییر کرده است. از بهمن‌ماه ۱۴۰۲، پرداخت یارانه به خانوارهای دهک‌های اول تا سوم به بیست و پنجم هر ماه و برای خانوارهای دهک‌های چهارم تا نهم به سی‌ام هر ماه منتقل شد.

طبق آمار، تعداد خانوارهای مشمول یارانه در دهک‌های اول تا سوم ۱۰ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۰۶ خانوار و در دهک‌های چهارم تا نهم ۱۶ میلیون و ۸۵۵ هزار خانوار است. در مجموع، ۲۶ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۹۰۶ سرپرست خانوار از این یارانه بهره‌مند می‌شوند.

تعداد دریافت‌کنندگان یارانه

از کل ۲۷ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۷۵ نفر در دهک‌های اول تا سوم، هر کدام یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. برای دهک‌های چهارم تا نهم نیز ۵۰ میلیون و ۷۵۹ هزار نفر یارانه می‌گیرند. به‌طور کلی، هر ماه ۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۷۵ نفر از جمعیت ۸۵ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۷۱۹ نفر یارانه دریافت می‌کنند.

مبلغ کل یارانه پرداختی

در مجموع، ماهانه مبلغ ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان به دهک‌های اول تا سوم و ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به دهک‌های چهارم تا نهم پرداخت می‌شود. بنابراین، کل مبلغ یارانه نقدی پرداختی توسط دولت به‌صورت عمومی به ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان (همت) می‌رسد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون