تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۴۴
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کد خبر : 154020

یک گرم الماس چند قیراط می شود؟

یک گرم الماس چند قیراط می شود؟
یکی از پیش نیازهای خرید موفق در زمینه طلا و جواهرات زینتی، آشنایی با اصطلاحات رایج و کاربردی آن است. یکی از مهم ترین واحدهای اندازه گیری در این حوزه، قیراط است. در این مقاله به بررسی واحد قیراط و تبدیل واحدهای آن و همچنین نحوه محاسبه وزن الماس بر اساس قیراط پرداخته می شود.

به گزارش شهر بورس، یکی از پیش نیازهای خرید موفق در زمینه طلا و جواهرات زینتی، آشنایی با اصطلاحات رایج و کاربردی آن است. یکی از مهم ترین واحدهای اندازه گیری در این حوزه، قیراط است. در این مقاله به بررسی واحد قیراط و تبدیل واحدهای آن و همچنین نحوه محاسبه وزن الماس بر اساس قیراط پرداخته می شود.

اهمیت استفاده از قیراط در سنجش سنگ های قیمتی

از آنجا که سنگ های قیمتی مانند الماس، بسیار کمیاب بوده و حتی قطعات کوچک آن ها ارزش زیادی دارند، لذا برای اندازه گیری وزن آن ها از واحدهای کوچکی استفاده می شود. یکی از این واحدها، قیراط است. علاوه بر آن، استفاده از قیراط به جای واحدهای دیگر همچون سوت به دلیل سهولت در محاسبات قیمت الماس و سنگ های قیمتی رایج تر است. به عنوان مثال، بیان یک قیراط به مراتب ساده تر از ۲۰۰ سوت بوده و محاسبات آن نیز آسان تر خواهد بود. به طور کلی، این واحد اندازه گیری بین سوت و گرم است.

پیشینه قیراط

از نظر لغوی، قیراط واژه ای با ریشه یونانی بوده که از کلمهKeration نشأت گرفته و در طی گذشت زمان به زبان عربی منتقل شده است. تاجران جواهرات از گذشته از این واژه با نام قراط یا قیراط به عنوان واحدی برای اندازه گیری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مانند زمرد، برلیان و به ویژه الماس، استفاده می کردند. در نهایت، قیراط به عنوان یک واحد وزنی کوچک، با نمادهای CT یا KT به کار می رود. اما از طرفی، برای اندازه گیری طلا از واحدهای دیگری همچون سوت و گرم استفاده می شود. بنابراین، لازم است تا برای درک واحد قیراط، تبدیل واحد آن و محاسبات مربوط به آن را فرا گرفت.

یک گرم الماس چند قیراط می شود؟

الماس چیست؟

قبل از معرفی تبدیل واحدهای الماس بهتر است تا با خود این سنگ قیمت آشنا شد. الماس نوعی کریستال شفاف و درخشان بوده که به عنوان سخت ترین ماده طبیعی در زمین شناخته می شود. به دلیل ویژگی هایی همچون پراکندگی نور و میزان سختی بالا، از آن به عنوان یکی از سنگ های قیمتی و ارزشمند یاد می شود.

از الماس به طور گسترده در ساخت جواهرات و زیورآلات تزئینی استفاده می شود. در خرید الماس، اطلاع از قیراط و تراش آن بسیار حائز اهمیت است. از این واحد اندازه گیری برای تعیین وزن الماس استفاده شده و تراش آن در ابعاد سنگ و ارزش و قیمت آن تاثیرگذار است.

یک گرم الماس چند قیراط است؟

همانطور که اشاره شد، قیراط به عنوان واحد اندازه گیری اصلی برای الماس استفاده می شود. به کمک این واحد می توان سنگ های کوچک قیمتی را با دقت مناسبی اندازه گیری کرده و نهایتا ارزش گذاری کرد. هر گرم الماس معادل 5 قیراط است؛ بنابراین برای تبدیل هر گرم الماس به قیراط، کافی است تا وزن الماس به گرم را در عدد 5 ضرب کرده تا قیراط آن بدست آید. برعکس آن نیز بدین صورت است که هر قیراط معادل ۰.۲ گرم یا ۲۰۰ میلی گرم است؛ به عنوان مثال، الماسی با وزن 5.5 قیراط معادل 1.1 گرم خواهد بود. روابط زیر نیز این موضوع را به خوبی نشان می دهد:

1 گرم = 5 قیراط

1 قیراط = 0.2 گرم

لازم به ذکر است که الماس های با کیفیت بالا معمولا توسط آزمایشگاه های معتبر جواهرات گواهینامه اصالت دریافت کرده، که در آن اطلاعات کاملی از جمله قیراط الماس درج شده است.

یک گرم الماس چند قیراط می شود؟

یک قیراط چند سوت است؟

برای تبدیل واحد قیراط به سوت، ابتدا باید بدانیم که هر گرم معادل 1000 سوت است. از طرفی هر قیراط برابر 0.2 گرم است، از این رو، هر قیراط برابر ۲۰۰ سوت خواهد بود. برای مثال، الماسی با وزن 4 قیراط، معادل 0.8 گرم و یا 800 سوت است. لازم به ذکر است که از قیراط برای طلا استفاده نمی شود؛ از این تبدیل واحد صرفا جهت درک فیزیکی از وزن الماس استفاده می گردد. بنابراین، از رابطه زیر می توان برای تبدیل قیراط به سوت و یا بلعکس استفاده نمود:

1 قیراط = 200 سوت

1 سوت = 0.005 قیراط

ارزش گذاری هر قیراط الماس

ابعاد و اندازه سنگ های قیمتی نقش مهمی در تعیین ارزش و قیمت آن ها ایفا می کند؛ در واقع هر چه سنگ مورد نظر از جمله الماس، بزرگ تر باشد، کمیاب تر بوده و ارزش بیشتری دارد. از طرفی، الماس های بزرگتر دارای وزن و قیراط بیشتری هستند، و از این رو نیز دارای قیمت نهایی بیشتری خواهند بود. با این حال، بین اندازه سنگ و وزن آن، رابطه مستقیمی وجود ندارد؛ در واقع، چگالی الماس تعیین کننده وزن آن است؛ به عبارت دیگر، ممکن است الماسی کوچک، دارای وزن بیشتری از یک الماس کمی بزرگتر باشد، و از این رو قیراط بیشتری داشته باشد.

بنابراین ذکر دو نکته زیر در ارزش گذاری سنگ های قیمتی مهم هستند:

  • قیراط تنها نشان دهنده وزن سنگ ها بوده و ارتباطی با ابعاد آن ها ندارد.
  • درخشندگی، کیفیت و عواملی از این قبیل بر قیمت سنگ تأثیر زیادی دارد.

جمع بندی

الماس از جمله معروف ترین سنگ های قیمتی بوده و از این رو در بازارهای طلا و جواهر از اهمیت خاصی برخوردار است. واحد اندازه گیری این سنگ ها قیراط بوده و برای درک فیزیکی از این واحد می توان هر قیراط را در عدد 5 ضرب نموده، تا وزن آن به گرم حاصل گردد. برای تبدیل گرم به قیراط نیز می توان هر گرم را در عدد 0.02 ضرب نمود.

سوالات متداول

  1. چرا برای وزن الماس از قیراط استفاده می شود؟

از آنجا که الماس از جمله سنگ های گران بها و ارزشمند است، لذا تکه های کوچک آن که وزن کمی هم دارند، دارای ارزش زیادی است؛ از این رو از واحد های اندازه گیری کوچکتر از گرم برای اندازه گیری وزن آن استفاده می شود. این واحد معمولا قیراط انتخاب شده و رواج زیادی در بین بازاریان و کسبه طلا و جواهر دارد.

  1. هر گرم الماس معادل چند قیراط است؟

هر گرم الماس معادل 5 قیراط است.

  1. هر قیراط الماس معادل چند سوت است؟

هر قیراط الماس معادل 200 سوت است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون