تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153205

تفاهم‌نامه آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر امضا شد

تفاهم‌نامه آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر امضا شد
تفاهم‌نامه آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در قطر امضا شد و رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به جنوب خلیج‌فارس، شش سند همکاری مهم با قطر به امضا رساند.

به گزارش شهر بورس، تفاهم‌نامه آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در قطر امضا شد و این مسئله به یکی از دستاوردهای مهم حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع همکاری آسیا تبدیل شده است. مسعود پزشکیان، با اشاره به جلسه میان روسای بانک مرکزی دو کشور ایران و قطر، اعلام کرد که به تفاهمات خوبی برای آزاد کردن این منابع رسیده‌اند.

حضور رئیس‌جمهور در قطر و امضای تفاهم‌نامه‌های مهم

سفر دو روزه رئیس‌جمهور ایران به جنوب خلیج‌فارس، با هدف شرکت در اجلاس مجمع همکاری آسیا و دیدار با سران کشورهای منطقه صورت گرفت. این سفر همزمان با نشست تاریخی وزرای خارجه ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس انجام شد که ارزش افزوده مهمی به این رویداد بخشید. در این سفر، ایران و قطر شش سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ورزشی به امضا رساندند.

تاکید بر تقویت همکاری‌ها

رئیس‌جمهور ایران در دیدار با امیر قطر، روابط تهران و دوحه را ممتاز و رو به گسترش توصیف کرد و اعلام کرد که طرح احداث تونل ارتباطی میان دو کشور در فاز مطالعاتی قرار دارد و امیدوار است این طرح به مرحله اجرا برسد. همچنین به‌طور ویژه به پروژه احداث اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره شد که می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای تبادل ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف به وجود آورد.

انتقادات از اسرائیل در نشست خبری

پس از نشست دو جانبه پزشکیان و شیخ تمیم، نشست خبری برگزار شد که در آن هر دو مقام، انتقادات شدیدی به رویکرد تهاجمی اسرائیل داشتند. پزشکیان تاکید کرد که ایران به دنبال جنگ نیست، اما در صورت ارتکاب اشتباه از سوی رژیم صهیونیستی، پاسخ قاطعی خواهد داد. امیر قطر نیز اقدامات اسرائیل در نوار غزه را نسل‌کشی خواند و خواستار محاکمه آن به‌خاطر جنایت‌های ضد بشری شد.

خبر مرتبط
دلار ۱۰۰۰ تومان دیگر ارزان شد
دلار ۱۰۰۰ تومان دیگر ارزان شد

کاهش هزار تومانی دلار و افت ۶۵۰ تومانی یورو در بازار ارز؛ تعادل دوباره به بازار بازگشته و قیمت‌ها روند نزولی گرفته‌اند.

پیشنهاد پزشکیان در اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیا

پزشکیان در سخنرانی خود در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، بر اهمیت اتحاد و تشکیل شبکه‌ای گسترده از همکاری‌های سازنده تاکید کرد و پیشنهاد تشکیل “کمیته‌ای ویژه در بستر مجمع آسیایی” برای رسیدگی به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال اقلام بشردوستانه و بررسی موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی را مطرح کرد.

دیدار با هیات‌های عربستان و حماس

در حاشیه اجلاس، رئیس‌جمهور ایران با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد و بر لزوم توسعه تعاملات با این کشور و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد. در ادامه این سفر، پزشکیان با هیات عالی‌رتبه حماس نیز دیدار و بر اهمیت پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

نتایج نشست تاریخی ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس

در نشست تاریخی وزرای خارجه ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس، همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در جهت تقویت روابط و حل مسائل منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت. وزیر خارجه ایران نیز در این نشست تاکید کرد که “همسایگان اولویت ما هستند” و هدف ما تشکیل یک “منطقه قوی” است که به توسعه و امنیت منطقه کمک کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات