تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153168

دستور جدید دیوان محاسبات به سازمان امور مالیاتی برای افزایش شفافیت مالیاتی

دستور جدید دیوان محاسبات به سازمان امور مالیاتی برای افزایش شفافیت مالیاتی
دیوان محاسبات کشور در ادامه جلسات خود دستور جدیدی به سازمان امور مالیاتی برای شفافیت در اخذ مالیات‌ها و بررسی دقیق معافیت‌های مالیاتی صادر کرده است.

به گزارش شهر بورس، دیوان محاسبات کشور در ادامه جلسات هیات عمومی خود، بخش‌های دیگری از تفریغ تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با موضوع “عوارض و مالیات” را بررسی و تصویب کرد. این دستورالعمل جدید به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است تا به شفافیت در سیاست‌های مالیاتی و بهبود فرآیندهای مربوط به معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی منجر شود.

تاکید دیوان محاسبات بر شفافیت مالیاتی

احمدرضا دستغیب، سخنگوی دیوان محاسبات، اظهار داشت که مالیات و عوارض تأثیر مستقیمی بر اقتصاد و معیشت مردم دارند و لازم است برای ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌های مالیاتی، گزارش دقیقی از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی تهیه و مورد استفاده قرار گیرد. دستغیب بر این نکته تاکید کرد که ماحصل تفریغ قانون بودجه و بررسی معافیت‌های مالیاتی به‌صورت جداگانه تهیه شود تا اطلاعات دقیق این گزارش‌ها به افزایش تولید و رونق اقتصادی کمک کند.

او همچنین به موضوع عدم شناسایی املاک و خودروهای لوکس و گران‌قیمت و عدم تعیین قیمت مبنا برای اخذ مالیات از آن‌ها به‌عنوان ترک فعل اشاره کرد و گفت که این مسأله منجر به کاهش چشمگیر منابع پیش‌بینی شده از این بخش در سال ۱۴۰۲ شده است.

همکاری دستگاه‌های اجرایی با دیوان محاسبات

دستغیب تاکید کرد که تمامی دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات خود را به موقع و بدون تاخیر به دیوان محاسبات ارائه دهند. او همچنین اشاره کرد که همکاری سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها برای ارائه اطلاعات کامل و دقیق و فراهم‌کردن دسترسی آنلاین به اطلاعات دستگاه‌های اجرایی برای سازمان امور مالیاتی ضروری است. دستغیب هشدار داد که در صورت عدم همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، پرونده این دستگاه اجرایی به دادسرا ارجاع خواهد شد.

خبر مرتبط
مالیات باغ ویلاهای مجلل وصول نشده؛ ۳.۳ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف
مالیات باغ ویلاهای مجلل وصول نشده؛ ۳.۳ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف

دیوان محاسبات کشور اعلام کرده است که از ۴.۴ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین‌شده برای املاک لوکس در سال ۱۴۰۲، تنها ۶۶ میلیارد تومان وصول شده است.

مصوبات هیات عمومی دیوان محاسبات

در حاشیه جلسه هیات عمومی، مهدی کیایی، مشاور رئیس کل و سخنگوی دیوان محاسبات، مهم‌ترین مصوبات این هیات را تشریح کرد. او گفت که در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۱۶۶,۳۲۵ خودروی با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان که مشمول ۲.۸۵ همت مالیات بوده‌اند، تنها ۲۱۸ میلیارد تومان در زمان تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو وصول و به خزانه واریز شده است.

وی افزود که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱.۷ همت از محل مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌قیمت وصول شده و به خزانه واریز شده است.

مالیات بر املاک لوکس و باغ ویلاها

کیایی در ادامه اظهار داشت که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵,۵۰۳ زمین فاقد اعیانی با کاربری مسکونی، اداری و تجاری و باغ ویلاهای مجاز مشمول مالیات ۲ در هزار به مبلغ ۴.۴ همت بوده‌اند، اما تنها حدود ۶۶ میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده و مابقی یا مورد اعتراض قرار گرفته یا وصول نشده است.

وی همچنین اشاره کرد که باغ ویلاها و خانه‌های مجلل در حال ساخت مشمول مالیات تبصره ۶ قانون بودجه نبوده و سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ اطلاعات باغ ویلاهای غیرمجاز از مراجع ذی‌صلاح اقدام قابل قبولی انجام نداده است.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات