تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 153130

آیا اوپک پلاس می‌تواند کمبود نفت ایران را جبران کند؟

آیا اوپک پلاس می‌تواند کمبود نفت ایران را جبران کند؟
با افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی، تحلیلگران درباره توانایی اوپک پلاس در جبران کمبود نفت ایران هشدار داده‌اند.

به گزارش شهر بورس، تحلیلگران یوبی‌اس معتقدند با وجود آنکه اوپک پلاس ظرفیت مازاد برای جبران کاهش تولید نفت ایران را در اختیار دارد، این ظرفیت بیشتر در خاورمیانه قرار دارد که به شدت به تنش‌ها و درگیری‌ها حساس است. اگر رژیم صهیونیستی تاسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد، اوپک پلاس توانایی جبران عرضه از دست رفته را دارد؛ اما هرگونه حمله ایران به تاسیسات نفتی همسایگان، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

وضعیت ایران و تهدیدهای رژیم صهیونیستی

پس از پرتاب صدها موشک توسط ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی در روز سه‌شنبه، بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه کرد و اعلام نمود که ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است. ایران نیز به نوبه خود، تهدید به پاسخی دندان‌شکن در صورت هرگونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی کرد. یکی از گزینه‌های رژیم صهیونیستی حمله به تاسیسات تولید نفت ایران است.

جایگاه تولید نفت ایران در اوپک

ایران که یکی از اعضای اوپک است، روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۳ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد. با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران امسال به ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. چین به‌عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را نادیده گرفته و به خرید ادامه داده است.

شاخص میزان (بشکه در روز)
تولید نفت ایران ۳.۲ میلیون
صادرات نفت ایران ۱.۷ میلیون

ظرفیت مازاد اوپک پلاس

تحلیلگران انرژی اسپکتس تأکید می‌کنند که اوپک پلاس از نظر تئوری ظرفیت مازاد کافی برای جبران هرگونه کاهش تولید ایران را در اختیار دارد. ائتلاف اوپک پلاس، شامل کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان از جمله روسیه و قزاقستان، سال‌هاست تولید خود را به دلیل ضعف تقاضای جهانی پایین نگه داشته‌اند. این امر باعث شده تا این گروه میلیون‌ها بشکه ظرفیت مازاد تولید در اختیار داشته باشد. در حال حاضر کاهش تولید اوپک پلاس به ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد و تحلیلگران تخمین می‌زنند که عربستان می‌تواند تولید خود را به ۳ میلیون بشکه در روز و امارات به ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

خبر مرتبط
افزایش تقاضا برای بنزین بدون ایجاد اختلال مدیریت شد
افزایش تقاضا برای بنزین بدون ایجاد اختلال مدیریت شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از افزایش تقاضای بنزین در برخی کلانشهرها و مدیریت موفق آن خبر داد و تأکید کرد که هیچ مشکلی در تأمین و عرضه بنزین وجود ندارد.

تأثیر افزایش تولید نفت آمریکا

افزایش تولید نفت آمریکا نیز مانع از افزایش بیش از حد قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. آمریکا ۱۳ درصد از تولید جهانی نفت را در اختیار دارد، در حالی که این رقم برای اوپک ۲۵ درصد و برای اوپک پلاس ۴۰ درصد است. با این حال، در صورت گسترش جنگ در خاورمیانه، تولید نفت این منطقه به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و ممکن است منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود.

تأثیر قیمت نفت بر سیاست داخلی آمریکا

افزایش قیمت نفت می‌تواند هزینه سوخت و قیمت بنزین را در آمریکا افزایش دهد؛ امری که ممکن است به ضرر کمپین انتخاباتی کاملا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، در مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات