تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 152486

استعلام از سامانه ملی املاک رایگان است

استعلام از سامانه ملی املاک رایگان است
استعلامات اقامت و سکونت متقاضیان از این پس باید از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌صورت رایگان انجام شود.

به گزارش شهر بورس، بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند استعلامات مورد نیاز برای اقامت و سکونت مردم را به‌صورت رایگان و از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند.

ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها

در تاریخ 25 اردیبهشت سال جاری، رئیس دولت سیزدهم در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، کار، بانک مرکزی و قوه قضائیه ابلاغ کرد. این قانون شامل 15 ماده است که به بخش‌های مختلف زمین، مسکن و اجاره‌بها پرداخته و هدف اصلی آن تسهیل امور برای مردم است.

حمایت از مستاجران و موجران

بخشی از مواد این قانون به حمایت از مستاجران و موجران اختصاص دارد و جزئیات مربوط به این حمایت‌ها نیز منتشر خواهد شد تا مردم بتوانند از امتیازاتی که در این قانون برای آنان در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

وظایف دستگاه‌های اجرایی در ارائه اطلاعات املاک

مطابق ماده 3 این قانون، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، شهرداری‌ها و مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی، و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف‌اند اطلاعات مربوط به زمین و املاک، وضعیت سکونتی و مالکیتی، بهره‌برداری از انشعابات، و اشتراک اینترنت را به‌صورت رایگان و با حفظ حریم خصوصی افراد، به سامانه ملی املاک و اسکان ارائه دهند. این اقدام باید حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن حکم و با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی صورت گیرد.سازمان بازرسی کل کشور نیز وظیفه دارد ظرف دو ماه از لازم‌الاجرا شدن این حکم، مدیران و اشخاصی که از اجرای آن خودداری کرده یا با ترک فعل مانع اجرای آن شده‌اند را به مراجع ذی‌ربط معرفی کند تا نسبت به رسیدگی به تخلفات اداری آن‌ها اقدام شود.

لزوم خوداظهاری در سامانه ملی املاک

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند اطلاعات مالکیتی و سکونتی خود را از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌صورت خوداظهاری ثبت کنند. علاوه بر این، کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موظف‌اند استعلامات مورد نیاز برای اقامت و سکونت متقاضیان را صرفاً از طریق این سامانه انجام دهند. در صورت عدم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه خدمات به آن‌ها پس از دو بار امکان‌پذیری، برای بار سوم متوقف خواهد شد.

رایگان بودن استعلام از سامانه ملی املاک

استعلام از سامانه ملی املاک و اسکان کشور رایگان است و در صورت فعال بودن سامانه‌های مربوطه و سامانه احراز هویت ثنا، ثبت‌نام و ثبت هرگونه تغییرات در سامانه مذکور منوط به ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی فرد در سامانه ملی املاک و اسکان خواهد بود. این نشانی همچنین به‌عنوان ملاک صلاحیت محلی ماده 11 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی استفاده خواهد شد.

در صورت عدم اتصال یا غیرفعال بودن سامانه‌های مذکور، اقامه دعوا بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات