تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 151208

تفاهم‌نامه همکاری میان مپنا و فرابورس ایران امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری میان مپنا و فرابورس ایران امضا شد
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین گروه مپنا و شرکت فرابورس ایران امروز، یکم مهرماه، با حضور مدیرعامل گروه مپنا، دکتر عباس علی‌آبادی، و مدیرعامل فرابورس ایران، دکتر محمد شیرازی، برگزار شد.

به گزارش شهر بورس، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین گروه مپنا و شرکت فرابورس ایران امروز، یکم مهرماه، با حضور مدیرعامل گروه مپنا، عباس علی‌آبادی، و مدیرعامل فرابورس ایران، محمد شیرازی، برگزار شد. این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین این دو مجموعه به امضا رسید.

محمد اولیاء، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، اظهار داشت که این گروه در سال گذشته تمرکز خود را بر تعامل با بازار سرمایه در چند حوزه اصلی قرار داده است. او بیان کرد: به‌عنوان یک شرکت مادر در بورس، تلاش کرده‌ایم اطلاع‌رسانی‌های مربوط به فعالیت‌ها و عملیات شرکت را به‌موقع و با دقت بیشتری انجام دهیم تا شفافیت عملکردمان در بازار سرمایه افزایش یابد. این امر باعث بهره‌برداری بهتر سهامداران و افزایش ارزش سهام‌های شرکت خواهد شد.

وی همچنین به موضوع تأمین مالی اشاره کرد و گفت: گروه مپنا در سال گذشته با استفاده از دارایی‌های خود موفق به تأمین مالی پروژه‌های متعدد شده است. از جمله یکی از اقدامات موفق اخیر، انتشار اوراق سکوک شرکت انرژی تجدیدپذیر مپنا بوده که به‌منظور استفاده در پروژه‌های مرتبط با انرژی انجام شد. همچنین در سال گذشته، با ورود نماد رکمپنا به فرابورس و انجام معاملات مازاد، اقدامات مؤثری انجام دادیم که این روند همچنان در حال پیگیری است تا با رفع موانع موجود، هلدینگ مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا در بازار سهام به ارزش مناسبی دست یابد.

اولیاء همچنین به تعامل با سهامداران و دیگر ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته، تلاش کرده‌ایم رابطه نزدیکی با سهامداران و دیگر ارکان بازار سرمایه برقرار کنیم تا به دنبال ایجاد ارزش دوطرفه باشیم. در همین راستا، هیئت مدیره گروه مپنا تلاش کرده است مقررات حاکمیت شرکتی سازمان بورس را با تمرکز بیشتری اجرایی کند.

او در ادامه به آماده‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه مپنا برای عرضه در بازار سرمایه پرداخت و افزود: این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور تسریع در عرضه اولیه برخی شرکت‌های کوچک و بزرگ گروه مپنا امضا شده است. شرکت‌هایی نظیر شرکت تولید برق پرند مپنا، شرکت توسعه آب لیان مپنا، شرکت حمل و نقل چندوجهی مپنا، شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت تولید انرژی تجدیدپذیر مپنا و شرکت واگن پارس مپنا از جمله شرکت‌هایی هستند که در اولویت قرار دارند و آماده پذیرش در بازار سرمایه خواهند بود.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران، نیز در این مراسم اظهار داشت: فرابورس بالغ بر ۴۰۰ ناشر دارد که نقطه مشترک آن‌ها مصرف برق است. این نکته برای ما حائز اهمیت است که اگر برق و انرژی نباشد، رشد اقتصادی محقق نمی‌شود و تولیدی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه بازار سرمایه نیز تضعیف خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه ناشران در چند سال اخیر، به ویژه در دو سال گذشته، تأمین انرژی به صورت پایدار بوده است. نقش حمایت و کمک به بخش انرژی، به خصوص برق، در این زمینه بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم فرآیند تأمین مالی را تسریع کنیم، در واقع به سایر ناشران بورس و فرابورس نیز خدمت کرده‌ایم.

شیرازی همچنین درباره پتانسیل شرکت‌های زیرمجموعه مپنا در فرابورس گفت: شرکت‌های زیرمجموعه مپنا هم از پتانسیل پذیرش برخوردار هستند و هم مدیریت این مجموعه آمادگی و قابلیت لازم برای این امر را دارد. از سوی دیگر، فرابورس نیز پتانسیل همکاری در این زمینه را داراست.

در پایان، شیرازی بیان کرد: همزمانی تقریبی امضای این تفاهم‌نامه با میلاد پیامبر اکرم را خوش‌یمن می‌دانم و امیدوارم این اتفاق خبرهای خوشی را برای بازار سرمایه و صنعت برق به همراه داشته باشد.

محمدامین قهرمانی، سرپرست معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در این مراسم به پذیره‌نویسی اوراق سکوک مپنا اشاره کرد و گفت: امروز این اوراق به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان در بورس تهران پذیره‌نویسی شد. این اوراق با نرخ سود اسمی ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت سه‌ماهه و سررسید سه‌ساله به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی عرضه شده است.

احمدرضا فراست، معاون اقتصادی و مالی گروه مپنا، در بخش دیگری از این مراسم در مورد افزایش سرمایه گروه مپنا اظهار داشت: افزایش سرمایه گروه مپنا از ۶ همت به ۱۲ همت انجام شد. از این میزان، ۳ همت از محل سود انباشته و ۳ همت دیگر از محل مطالبات و آورده نقدی تأمین شده است. با هماهنگی‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود مجمع عمومی فوق‌العاده برای اجرایی شدن این افزایش سرمایه تا اواسط آبان‌ماه برگزار شود. این افزایش سرمایه به میزان ۶ همت و در مرحله اول ۳ همت از سود انباشته شرکت اجرایی خواهد شد و برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مپنا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات