تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر : 147004

فروش گاز مایع صادراتی در بورس انرژی رکورد زد

فروش گاز مایع صادراتی در بورس انرژی رکورد زد
در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ارزش معاملات ثبت شده در رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران به ۴۴ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال رسید.

به گزارش شهر بورس و به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ارزش معاملات ثبت شده در رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران به ۴۴ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال رسید. عمده این ارزش‌آفرینی مربوط به رینگ بین‌الملل بود و درواقع استقبال خریداران از عرضه صادراتی گاز مایع، گازوئیل و نفتای سنگین به تحقق این جهش درآمدی انجامید.

شرکت ملی گاز ایران در آخرین روز مرداد ماه برابر ۱۰۰ هزار تن گاز مایع تولید شده توسط مجتمع گاز پارس جنوبی را با قیمت پایه برابر منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸۵ هزار تن به ثبت رسید و برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان شد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش گاز مایع صادراتی پارس جنوبی به منفی ۱۵۵پریمیوم دلار به ازای هر تن رسید. مجموع ارزش دلاری این معامله برابر ۴۲ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۵۰۰ دلار بود که با احتساب نرخ دلار سنا در این روز، ارزش ریالی این معامله به ۲۰ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال رسید. همچنین شرکت ملی گاز ایران در این روز نسبت به عرضه هزار تن گاز مایع صادراتی دیگر تولید شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با قیمت پایه منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار نیز اقدام کرد؛ برای این محصول نیز تقاضایی ۷ هزار و ۵۰۰ تنی به ثبت رسید و همین امرموجب رقابت قیمتی میان متقاضیان شد به نحوی که متوسط قیمت معامله به منفی ۱۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن رسید و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۲۱۴ میلیارد ریال را رقم زد.


بیشتر بخوانید:معامله ۱۰۵ هزار تن کالا و محصول در تالار بورس کالا


این در حالی بود که در این روز شرکت پالایش نفت آبادان نیز ۱۲ هزار تن گاز مایع صادراتی تولید خود را از این رینگ به فروش رساند. این محصول با قیمت پایه منفی ۱۷۰ پریمیوم دلاری در رینگ‌بین‌الملل عرضه شد و تعادل عرضه و تقاضا باعث شد تا در همین نرخ نیز به فروش رود. با احتساب نرخ روز دلار سنا، این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال را به ثبت رساند.

خبر مرتبط
پذیرش ۱۰ شرکت برای عرضه پساب در بورس انرژی
پذیرش ۱۰ شرکت برای عرضه پساب در بورس انرژی

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به پذیرش ۱۰ شرکت آب و فاضلاب در بورس انرژی از عرضه یک میلیون متر مکعب پساب با استفاده از ساز و کار بورس خبر داد.

شرکت پالایش نفت آبادان نیز در روز ۳۱ مرداد ماه موفق به فروش ۳۵ هزار تن گازوئیل در نرخ پایه برابر منفی ۷۴.۸ پریمیوم دلار به ازای هر تن شد؛ با احتساب نرخ دلار سنا مجموع ارزش ریالی این معامله نیز به ۱۰ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال رسید.

این در حالی بود که در همین روز شرکت پالایش نفت تهران نیز ۳۰ هزار تن نفتای سنگین را در رینگ بین‌الملل با قیمت پایخ برابر ۶۲۸.۵ دلار به ازای هر تن عرضه کرد، میزان تقاضای ثبت شده برای این محصول ۳ برابر حجم عرضه بود و همین موضوع باعث شد تا مشتریان نفتای سنگین به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آورند. به این ترتیب متوسط نرخ فروش این محصول با ثبت رقابت ۲.۵ درصدی به ۶۴۴ دلار به ازای هر تن رسید. با احتساب نرخ دلار سنا در این روز، برابر ۴۸ هزار و ۸۸۰ تومان این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۹ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال را رقم زد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ