تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر : 146062

یادداشت سردبیر/

چقدر بورس خوب شده تو این چند روز!

چقدر بورس خوب شده تو این چند روز!
«چقدر بورس خوب شده تو این چند روز!»؛ این جمله را می‌توان بهترین شرح حال برای محمدرضا فرزین دانست!

شهر بورس – امیر ملک زاده: «چقدر بورس خوب شده تو این چند روز!»؛ این جمله را می‌توان بهترین شرح حال برای محمدرضا فرزین دانست؛ رئیس بانک مرکزی که از زمان تصدی این سمت نه تنها اعتقادی به بازار سرمایه نداشته، بلکه از هیچ تلاشی هم برای ضربه زدن به آن دریغ نکرده، اما حالا به یک باره تغییر عقیده داده و مدام دم از «حمایت از بورس» می‌زند.

از زمان حضور محمدرضا فرزین در بانک مرکزی، شاهد تصمیمات عجیبی از سوی او بودیم که در ظاهر به اسم کنترل تورم گرفته می‌شد، اما ضربات غیرقابل جبرانی را به کشور وارد می‌کرد؛ نمونه بارز این تصمیمات «من درآوردی» را هم می‌توان انتشار گواهی ۳۰ درصدی دانست که با وجودِ مخالفت وزیر اقتصاد گرفته شد و کلِ اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داد.

البته بماند که از گوشه و کنار خبر می‌رسد که آقای فرزین علاقه زیادی به حفظ صندلی خود دارد و حتی در راستای تلاش‌های خود برای حفظ صندلی ریاست بانک مرکزی در دولت جدید، انتشار گواهی ۳۰ درصدی را هم گردن «مخبر» انداخته و گفته است: مخبر برای این کار اصرار کرد، وگرنه من هم مخالف بودم!

نمونه‌های زیادی از اقدامات عجیب بانک مرکزیِ تحت ریاست «فرزین» می‌توان شمُرد که اتفاقاً بخش‌هایی از آن در تضاد با بازار سرمایه بوده است. با این وجود، او حالا نشان می‌دهد که دوست دارد رئیس بانک مرکزیِ دولت چهاردهم باشد. در همین راستا به مدافع سهامداران بورسی هم تبدیل شده است.

فرزین از زمان آغاز به کار مسعود پزشکیان، در دو مقطع درمورد بازار سرمایه صحبت کرده و مواضع کاملاً حمایتی از بورس داشت؛ یکی پس از جلسه شورای عالی بورس که رئیس کل بانک مرکزی، عجولانه اقدام به ارائه گزارشی از این جلسه کرد تا به نوعی خود را «منجی» سهامداران نشان بدهد، یکی هم امروز که «مجاز شدن امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های همگروه را با نرخ توافقی» را در راستای حمایت از شرکت‌های بورسی دانست، این در حالی است که این اقدام نمی‌تواند صرفاً برای حمایت از بورس باشد و حرکتی است که سیاست‌گذار در همه‌جای دنیا برای حمایت از تولید انجام می‌دهد. این اقدام فرزین را می‌توان نوعی «نذری کردن روختن ریخته برای امام‌زاده» دانست.

قضیه زمانی جالب می‌شود که بدانید فرزین از زمان حضور در بانک مرکزی و پیش از آغاز به کار مسعود پزشکیان درباره وضعیت بازار سهام فقط یک بار صحبت کرده؛ البته فکر نکنید که فرزین در آن یک اظهار نظر هم موضعی حمایتی از بورس داشته، خیر، این اظهار نظر در یکم خرداد ۱۴۰۲ و در اوج ریزش بورس پس از اتفاقات ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده که عالیجناب فرموده‌اند: خوشبختانه پس از گذشت ۲ ماه از سال جاری وضعیت بهتر شده و بازارها اعم از ارز، بورس (!)، طلا و … به سمت آرامش و ثبات حرکت کرده اند. (وبسایت بانک مرکزی)

حال سوال اینجاست که چرا پس از گذشت یک سال و نیم از حضور فرزین در بانک مرکزی، او حالا یادش آمده که بازار سرمایه و سهامدارانی هم وجود دارند؟ چرا او در این مدت بیشترین فشارها را به بورس کالا، بازار سهام و سهامداران آورد؟ چرا با وجودِ در اختیار داشتن انواع ابزارها، در تمام این ماه‌ها اقدامی برای بهبود وضعیت بورس انجام نداد و هزار سوال بی‌پاسخی که انتظار می‌رود پاسخ آنها «تلاش برای حفظ صندلی ریاست بانک مرکزی» نباشد…

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ