تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر : 145497

رشد چشمگیر صادرات فرش دستباف ایران در چهار ماه ابتدایی

رشد چشمگیر صادرات فرش دستباف ایران در چهار ماه ابتدایی
صادرات فرش دستباف ایران در چهار ماه ابتدایی 1403 با رشد چشمگیری همراه بوده و به 13 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش شهر بورس، صادرات فرش دستباف ایران در چهار ماه ابتدایی سال 1403 با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. بر اساس اعلام محمدرضا زارع برزشی، سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران، در این مدت 13 میلیون دلار فرش دستباف به بازارهای جهانی صادر شده که نشان‌دهنده رشد 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

زارع برزشی در ادامه با اشاره به افزایش 6 درصدی تولید فرش دستباف در این بازه زمانی افزود: در چهار ماه نخست امسال، یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار متر مربع فرش دستباف در سراسر کشور تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

روند صعودی تولید و صادرات فرش دستباف در سه سال اخیر

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید فرش دستباف در سه سال گذشته، تصریح کرد: در سال 1400، تولید فرش دستباف به 3.3 میلیون متر مربع رسید، در سال 1401 این میزان به 3.5 میلیون متر مربع افزایش یافت و در سال 1402 نیز تولید به 3.9 میلیون متر مربع رسید که در مجموع رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران همچنین به چالش‌های پیش‌روی صادرات فرش دستباف اشاره کرده و اظهار داشت: با رفع موانع متعدد از جمله افزایش مدت زمان رفع تعهد ارزی از یک سال به 3 تا 5 سال و کاهش رقم آن از 100 به 20 درصد مواد اولیه، مشکل عبور موقت فرش دستباف برطرف شد و همچنین حقوق ورودی ابریشم خام کاهش یافت. تمامی این اقدامات به همراه شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف منجر به افزایش صادرات شده است.

تغییرات در قوانین صادرات و اثرات آن بر صادرات فرش دستباف

وی همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی صادرات فرش دستباف از سال 1401، ممنوعیت خروج آن از طریق پست بود. این مرکز با همکاری دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، موفق به رفع این ممنوعیت شد و اکنون هر فرد می‌تواند مطابق دستورالعمل‌های وزارتی، تا سقف 24 متر مربع فرش دستباف ایرانی و 40 متر مربع گلیم دستباف را از کشور با رویه پستی صادر کند.

زارع برزشی در پایان اظهار داشت که این اقدامات منجر به افزایش تولید و صادرات فرش دستباف شده و در نتیجه نقش مهمی در اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور ایفا خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ