تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145400

آزمون و خطاهای بی‌پایان در فروش خودرو/ چرا سامانه یکپارچه خودرو به شکست انجامید؟

آزمون و خطاهای بی‌پایان در فروش خودرو/ چرا سامانه یکپارچه خودرو به شکست انجامید؟
در حالی که سامانه یکپارچه خودرو با هدف حذف دلالان و ساماندهی فروش راه‌اندازی شده بود، اما به دلیل مشکلات متعدد، این سامانه به تدریج در حال حذف است.

به گزارش شهر بورس، در دو سال اخیر، پنج تصمیم متفاوت در زمینه فروش خودرو در کشور اتخاذ شده است. این تغییرات شامل حذف قرعه‌کشی، ایجاد سامانه یکپارچه و در نهایت بازگشت مجدد به قرعه‌کشی بوده است. با اینکه هدف از ایجاد سامانه یکپارچه ساماندهی فروش خودرو و حذف دلالان بود، مشکلاتی همچون تاخیر در تحویل خودروها و عدم هماهنگی با نیازهای مصرف‌کنندگان، باعث شده که این سامانه به تدریج حذف شود.

آزمون و خطاهای مستمر در فروش خودرو

در سال ۱۴۰۱، پس از کنار گذاشتن قرعه‌کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه به منظور مدیریت فروش خودروها تاسیس شد. اما به زودی با مشکلاتی از جمله تاخیر در تحویل خودروها مواجه شد و اعتراضات مردمی افزایش یافت. به طور مثال، تحویل برخی خودروها که در سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام شده بودند، به سال ۱۴۰۳ موکول شد. این امر باعث تقویت نقش دلالان در بازار شد.

مزایا و معایب سامانه یکپارچه

با وجود مشکلات پیش‌آمده، سامانه یکپارچه مزایای خود را داشت. در دوره اول عرضه خودرو که از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، عملکرد نسبتاً بهتری داشت، اما در دور دوم به نظر می‌رسید که وزارت صمت و خودروسازان بیشتر به دنبال از سر باز کردن وظیفه عرضه خودرو با قیمت کارخانه بودند. این مسئله باعث شد که انتقادات بسیاری به این سامانه وارد شود و در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شد.

ایران خودرو و معرفی سایت فروش جدید

در نهایت، شرکت ایران خودرو پس از گذشت یک ماه از اعلام وزیر صمت در مورد حذف سامانه یکپارچه، سایت جدید فروش خود را معرفی کرد. این سایت با آدرس www.ikcosales.ir به متقاضیان امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را می‌دهد. بر اساس اعلام این شرکت، طرح جدید شامل متقاضیان عادی، مشمول طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است.

پرسش‌های بدون پاسخ در صنعت خودرو

در شرایط کنونی، صنعت خودروسازی کشور به شدت نیازمند یک رویکرد ثابت و پایدار است. در طول سال ۱۴۰۱ سه تصمیم متفاوت در زمینه فروش خودرو اتخاذ شده که هر کدام موجب ایجاد آشفتگی و عدم اطمینان در بازار شده‌اند. این تغییرات نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی کشور همچنان درگیر آزمون و خطاهای متولیان دولتی است و هنوز نتوانسته است به یک ثبات قابل قبول دست یابد.

متولیان اقتصادی کشور باید با ارائه سیاست‌های شفاف و قابل پیش‌بینی، از تغییرات مداوم در شیوه‌های فروش خودرو جلوگیری کنند. حذف قیمت‌گذاری دستوری و فراهم کردن زمینه برای تولید و عرضه انبوه خودرو، می‌تواند از ایجاد مشکلات بیشتر در این صنعت جلوگیری کند.

منبع: تسنیم

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات