تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر : 145087

عبور نقدینگی از مرز ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان؛ افزایش نگرانی‌ها از تورم

عبور نقدینگی از مرز ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان؛ افزایش نگرانی‌ها از تورم
حجم کل نقدینگی در کشور از مرز ۸۳۵۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد و نسبت پول به نقدینگی به بالاترین سطح خود در چهار ماه اخیر رسید. این وضعیت زنگ خطری برای افزایش انتظارات تورمی در ماه‌های آینده است.

به گزارش شهر بورس، حجم نقدینگی در کشور از مرز ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و با افزایش نسبت پول به نقدینگی، نگرانی‌ها درباره تشدید تورم افزایش یافته است. بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، که پس از تأخیری طولانی منتشر شده، حجم کل نقدینگی تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ به هشت هزار و ۳۵۴ هزار میلیارد تومان رسید و پایه پولی نیز از مرز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد. این آمار نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی نقدینگی در بهار سال جاری است.

بانک مرکزی در این گزارش اعلام کرده که نسبت پول به نقدینگی در خردادماه به ۲۴.۵۸ درصد رسیده که بالاترین میزان در چهار ماه اخیر است. این رشد قابل توجه در تنها یک ماه، نگرانی‌ها را درباره انتظارات تورمی افزایش داده است.

افزایش ضریب فزاینده نقدینگی نیز از دیگر نکات مهم این گزارش است. ضریب فزاینده نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۳ به ۷.۵۰۶ واحد رسید که نسبت به خردادماه سال گذشته افزایش یافته است. این رشد نشان‌دهنده افزایش توان خلق پول توسط سیستم بانکی است که می‌تواند موجب تشدید تورم در آینده شود.

رشد پایه پولی و افزایش تورم‌زایی نقدینگی

بانک مرکزی اعلام کرده که رشد پایه پولی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۲.۱ درصد رسید و در پایان خردادماه، پایه پولی به هزار و ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این رشد نقطه به نقطه ۲۳.۳ درصدی پایه پولی، عمدتاً به دلیل افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و مطالبات از شبکه بانکی بوده است.

نسبت پول به نقدینگی به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی در اقتصاد، نشان‌دهنده انتظارات تورمی مردم است. افزایش این نسبت، به معنای آن است که مردم به جای نگهداری پول به صورت شبه‌پول، تمایل بیشتری به نگهداری پول نقد دارند. این تغییر رفتار معمولاً به دلیل انتظارات تورمی بالاتر رخ می‌دهد و هشداری برای سیاست‌گذاران است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، ممکن است شاهد افزایش تورم در ماه‌های آینده باشیم.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ