تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
کد خبر : 144819

قطع برق صنایع، چالش جدیدی برای تولیدکنندگان ایرانی

قطع برق صنایع، چالش جدیدی برای تولیدکنندگان ایرانی
قطعی مداوم برق واحدهای تولیدی، زنگ خطر را برای صنعت کشور به صدا درآورده و گلایه‌های گسترده‌ای را از سوی کارآفرینان به دنبال داشته است.

به گزارش شهر بورس، ناترازی در تولید و تقاضای برق، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع تولیدی کشور تبدیل شده و قطعی برق در بسیاری از واحدهای صنعتی، مشکلات جدی برای کارآفرینان به وجود آورده است. حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان کشور، ضمن اعلام نگرانی مدیران تولیدی از وضعیت تأمین برق، اظهار داشت: بسیاری از صنایع در دو ماه گذشته به دلیل نبود برق تعطیل شده‌اند و رکود در بازار فعالیت آنها را متوقف کرده است. برخی از صنایع تنها در شب‌ها فعالیت می‌کنند و برخی دیگر به‌صورت دو هفته تعطیلی و دو هفته کار به کار خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به کاهش شاخص مدیران خدمت (شامخ) به 39 در ماه‌های خرداد و تیر که نشان از بحران در بخش تولید دارد، افزود: وضعیت تولید بسیار بحرانی است و وزارت صنعت به‌صورت جدی از تولید حمایت نمی‌کند.

غزنوی به تجربه وزارت آموزش و پرورش در رفع مشکل آلودگی هوا و بازگشایی مدارس اشاره کرد و از وزارت صنعت خواست که با رویکرد مشابه، مشکل قطعی برق در صنایع را حل کند. وی تاکید کرد که وزارت صنعت نباید اجازه دهد که ناترازی‌های فصلی باعث تعطیلی کارگاه‌های تولیدی شود. با این حال، تاکنون هیچ اقدامی از سوی این وزارتخانه برای حمایت از صنایع مشاهده نشده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان با اشاره به وضعیت بحرانی واحدهای فولادی و تولیدکنندگان نساجی، تاکید کرد: وزارت صنعت در حفاظت از تولید به‌صورت جدی عمل نکرده است. اگر مصرف برق در بخش‌های غیرضروری کاهش یابد، برق بیشتری به تولید اختصاص می‌یابد و از بروز بحران جلوگیری می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که برق بسیاری از بخش‌های غیرضروری کاهش یابد و جریمه‌هایی برای مصرف بیش از حد در نظر گرفته شود تا فشار کمتری به صنایع وارد شود. غزنوی افزود: مردم برای معیشت خود نیازمند کار و درآمد هستند و کارخانه‌ها باید به کار خود ادامه دهند. بازار باید تامین شود و در غیر این صورت، با افزایش قیمت‌ها و کمبود کالا مواجه خواهیم شد.

غزنوی با تاکید بر اهمیت کاهش مصرف برق خانگی و تعطیلی زودتر فروشگاه‌ها، اظهار داشت: اگر این اقدامات انجام شود، برق کافی به تولید اختصاص خواهد یافت و مشکلات به حداقل می‌رسد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، ضرورت تدوین استراتژی‌های صنعتی برای آینده کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: با تدوین راهبردهای صنعتی، مسیر توسعه و رشد صنایع کشور مشخص خواهد شد و کارآفرینان می‌توانند بر اساس این نقشه راه حرکت کنند.

غزنوی همچنین بر لزوم استفاده از ارز حاصل از صادرات برای توسعه تولید داخلی و ایجاد ارزش افزوده در کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند با امکانات موجود، بزرگ‌ترین طرح‌های صنعتی را اجرا و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در خارج از کشور انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد که اقتصاد کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت باید از بنگاه‌داری خارج شده و به بخش خصوصی اعتماد کند. وی تاکید کرد که مسیر صنعتی شدن باید طی شود و با افزایش مقیاس تولید، اشتغال‌زایی رونق خواهد یافت و تنها راه تأمین ثروت، تقویت تولید است.

در پایان، غزنوی از دولت چهاردهم خواست که با حذف قیمت‌گذاری دستوری و حمایت از تولید، شرایط را برای رونق بخش خصوصی فراهم کند.

منبع: اطلاعات

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ