تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 144717

چرا بازار سهام همچنان در بلاتکلیفی است؟

چرا بازار سهام همچنان در بلاتکلیفی است؟
با گذشت هفته‌ها از آغاز به کار دولت جدید، بازار سهام همچنان در انتظار تعیین سیاست‌های اقتصادی است که می‌تواند مسیر آینده آن را مشخص کند.

به گزارش شهر بورس، بازار سهام در حال حاضر با نوعی بلاتکلیفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که این موضوع باعث شده معاملات در هفته گذشته تحت تأثیر محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی، به نوعی از رونق افتاده باشد. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، تأکید کرده است که تا زمان تعیین و اعلام اولویت‌های اقتصادی دولت، بازار سهام در این وضعیت بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

دامنه نوسان؛ ابزاری برای کنترل بازار

دارابی در ادامه به نقش دامنه نوسان به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی اشاره کرده و اظهار داشت: دامنه نوسان، ابزاری است که مدیران سازمان بورس برای کنترل نوسانات بازار و هدایت آن به سمت تعادل به‌کار می‌گیرند. با این حال، این ابزار همیشه در شرایط مختلف جوابگو نیست و در برخی موارد باعث می‌شود تا اصلاح قیمت‌ها به یک فرآیند طولانی و فرسایشی تبدیل شود.

فشار مضاعف بر ابزارهای کنترلی بازار

به گفته دارابی، محدودیت‌های قانونی و ساختارهای موجود در بازار سهام، امکان استفاده گسترده از ابزارهای کنترلی را برای مدیران بازار کاهش داده است. وی در این‌باره می‌گوید: محدودیت‌های موجود، باعث شده که مدیران بازار سرمایه فشار بیشتری بر ابزارهایی مانند دامنه نوسان، حجم مبنا و ساعت‌های معاملاتی وارد کنند تا از ریزش‌های شدید جلوگیری کنند.

انفعال بازار سهام به دلیل بلاتکلیفی دولت

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به تأثیر عدم تعیین وزرا و رؤسای شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها توسط دولت جدید اشاره کرد و اظهار داشت: بلاتکلیفی دولت جدید در معرفی مسئولین اقتصادی و تصمیم‌گیران کلان، بازار سهام را در وضعیت انفعالی قرار داده و این مسئله باعث شده تا سازمان بورس بار دیگر به تغییر دامنه نوسان روی آورد تا از شدت واکنش‌های منفی در بازار کاسته شود.

وابستگی بازار سهام به تصمیمات دولت

در پایان، دارابی به وابستگی بازار سهام به تصمیمات دولت اشاره کرده و بیان داشت: بیش از ۶۰ درصد بازار سهام تحت نظارت مستقیم دولت و نهادهای عمومی است و آینده این سهم‌ها به تصمیمات اقتصادی دولت، نرخ بهره، سیاست‌های ارزی و قیمت‌گذاری‌ها بستگی دارد. تا به حال، هیچ برنامه مدونی از سوی دولت برای اولویت‌های اقتصادی ارائه نشده است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات