تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر : 143772

قطعی برق سالانه ۵ میلیارد دلار به صنایع کشور خسارت می‌زند

قطعی برق سالانه ۵ میلیارد دلار به صنایع کشور خسارت می‌زند

ناترازی‌های انرژی در ایران نه تنها باعث قطعی‌های مکرر برق می‌شود بلکه به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت به صنایع کشور وارد می‌آورد.

به گزارش شهر بورس، مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به ناترازی‌های انرژی در کشور و خسارت سالانه ۵ میلیارد دلاری به صنایع به دلیل قطعی برق، بر ضرورت سرمایه‌گذاری ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلاری برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

لاهوتی گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها برای توسعه و نوسازی صنعت برق به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. با توجه به محدودیت‌های دولت در تامین منابع، باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولتی خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به نیاز کلی ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلاری برای رفع ناترازی انرژی، افزود: حتی در حوزه نفت، اگر در چند سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب نشود، در تامین نیازهای داخلی و صادرات نفت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

لاهوتی با اشاره به ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در فصل سرما و نیاز به ۳۰ هزار مگاوات برق جدید در پنج سال آینده، بر ضرورت اقدامات اساسی دولت و مجلس تاکید کرد و افزود: قطعی برق صنایع را سالانه ۵ میلیارد دلار متضرر می‌کند و این مسئله تبدیل به یکی از مشکلات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی شده است.

خبر مرتبط
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران

کاهش صادرات فولاد ایران در سال جاری، بحران جدیدی را در این صنعت رقم زده است. سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مشکلات ناشی از قطعی‌های برق، از مهم‌ترین عوامل این بحران هستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به ناترازی ۱۰ میلیون لیتری بنزین اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف بنزین در کشورهای دنیا ۴ تا ۶ لیتر است در حالی که در ایران این مقدار بین ۸ تا ۱۲ لیتر است. این اختلاف ناشی از استاندارد پایین خودروهای تردد کننده در شهرهاست که اگر مدیریت نشود، به یک ابر چالش تبدیل خواهد شد.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ