تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر : 143613

عدم تخصیص ارز ترجیحی، دپو ۵ هزار تن حبوبات در گمرک

عدم تخصیص ارز ترجیحی، دپو ۵ هزار تن حبوبات در گمرک
دبیر انجمن حبوبات ایران اعلام کرد که تأخیر در تخصیص ارز ترجیحی باعث دپوی ۵ هزار تن حبوبات در گمرک شده است.

به گزارش شهر بورس، سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران، علت کمبود لوبیا سفید در بازار داخلی را به عدم تخصیص ارز ترجیحی از بهمن سال گذشته نسبت می‌دهد. او اظهار داشت که این مسئله باعث شده تا نزدیک به ۵ هزار تن کالا در گمرک دپو شده و ترخیص نشود.

افتخاری با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد حبوبات وارد شده از دی ماه سال گذشته در گمرکات مانده است، افزود که فصل برداشت حبوبات در ایران به تازگی آغاز شده و برداشت لوبیا تا اواخر تابستان و بعضاً تا پاییز ادامه دارد.

دبیر انجمن حبوبات ایران بیان کرد که وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ ثبات در بازار باید دو اقدام مهم را انجام دهد؛ نخست، تخصیص ارز ترجیحی مربوط به سال گذشته و دوم، ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور. او تأکید کرد که تأخیر در پرداخت ارز به تجار منجر به بروز مشکل شده است.

بنا بر مصوبه شورای عالی اقتصاد، ۲۵ قلم کالا سریع فساد هستند و باید با ورود به گمرکات ۱۰۰ درصد ترخیص شوند؛ اما متأسفانه حبوبات از این لیست حذف شده‌اند. افتخاری اشاره کرد که وزارت جهاد کشاورزی این کالا را از لیست حذف کرده است و در مدت ۵ ماه گذشته انجمن حبوبات نتوانسته‌اند در جلسات متعدد با وزارت جهاد کشاورزی به توافق برسند.

خبر مرتبط
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید
واردات موبایل به مرز یک میلیارد دلار رسید

گمرک ایران از واردات بیش از ۴ میلیون و ۲۲۷ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۹۶۶ میلیون دلار به کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

افتخاری با بیان اینکه خلف وعده شده است، اظهار داشت: عرضه و تقاضا بازار را مدیریت می‌کند و نوسان قیمتی در تنظیم بازار به عدم مدیریت صحیح باز می‌گردد. او تأکید کرد که انجمن حبوبات این مسئله را به صورت روزانه پیگیری می‌کند.

افتخاری در پاسخ به میزان واردات حبوبات به کشور، گفت: نخود یا همان لپه سیاه و همچنین عدس نزدیک به ۷۰ درصد وارداتی هستند؛ اما در خانواده لوبیا این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده و باقی از داخل تأمین می‌شود.

منبع : مهر

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ