تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 143467

چرا واردات خودروهای خارجی هنوز شفاف نیست؟

چرا واردات خودروهای خارجی هنوز شفاف نیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو، همچنان آماری ضد و نقیض ارائه می‌دهد که شفافیت لازم را ندارد و باعث سردرگمی عمومی شده است.

به گزارش شهر بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱، همچنان آماری ضد و نقیض از تعداد خودروهای وارد شده ارائه می‌دهد. این آمار غیرشفاف باعث سردرگمی عمومی شده است، زیرا کمتر کسی می‌تواند وضعیت دقیق واردات را از آن متوجه شود. در حالی که انتظار می‌رفت با لغو ممنوعیت، روند ورود خودروهای خارجی به روال قبلی بازگردد، وزارت صمت کنترل کامل این فرآیند را به دست گرفت و واردات به صورت سنتی انجام نشد.

عدم شفافیت در آمار واردات خودرو

وزارت صمت هرچند وقت یک بار گزارشی مبهم و کمتر قابل تحلیل منتشر می‌کند و به جای ارائه آمار شفاف از تعداد خودروهای قطعی وارد شده، با اعداد و عبارات بازی می‌کند. به عنوان مثال، مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اخیراً اعلام کرد: اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرک موجود است. ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم که مجموعاً ۸۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه تحت واردات و در گمرکات و در حال حمل هستند. این جملات نشان‌دهنده سه رقم مختلف برای واردات خودرو هستند که هرچند معنای خاص خود را دارند، اما شفافیت لازم را در تعداد قطعی واردات ندارند.

در گذشته و قبل از ممنوعیت واردات خودرو، این فرآیند توسط بخش خصوصی انجام می‌شد و کمتر کسی به تعداد خودروهای واردشده، ترخیص‌شده، تحت واردات، در حال حمل و موجود در گمرک توجه می‌کرد. در آن دوران، ثبت سفارش، واردات، قیمت و فروش خودروهای خارجی به صورت عادی انجام می‌شد و معمولاً در اوایل هر سال اعلام می‌شد طی سال گذشته چه تعداد خودرو وارد کشور شده است. افکار عمومی با آمار و ارقام مختلف مواجه نبودند و در نهایت می‌دانستند چه تعداد خودرو وارد شده است.

در حال حاضر، آماری که نشان دهد دقیقاً چه تعداد خودرو وارد کشور شده و به فروش رسیده (تحویل متقاضیان شده)، وجود ندارد و وزارت صمت با بازی با اعداد و عبارات سعی می‌کند اینگونه القا کند که واردات خودرو در بستری هموار جریان دارد، حال آنکه نظر شهروندان و فعالان بازار این نیست.

خبر مرتبط
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی این شرکت به دلیل اختلاف قیمت زیاد با بازار آزاد خبر داد.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات