تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142654

تصمیم دولت پزشکیان درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه خواهد بود؟

تصمیم دولت پزشکیان درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه خواهد بود؟
برنامه هفتم توسعه وعده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را طی سه سال داده، اما بازنشستگان نسبت به این مدل اجرا انتقاد دارند.

به گزارش شهر بورس، مسئله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یکی از چالش‌های بزرگ این قشر است. چندین سال است که معیشت، درمان، رفاه و منزلت بازنشستگان در میان دولت‌ها و مجلس گرفتار مانده است. با اینکه منابع لازم برای اجرای همسان‌سازی حقوق از خردادماه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده بود، هنوز هیچ خبری از اجرای آن نیست. این موضوع به قدری مهم است که بازنشستگان کارزاری تشکیل داده‌اند تا صدایشان را به گوش مسئولان برسانند. با این حال، مقامات اقتصادی می‌گویند بازنشستگان نگران نباشند.

تاریخچه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال گذشته به دلیل عدم پیش‌بینی منابع لازم توسط مجلس تایید نشد و به دولت ابراهیم رئیسی بازگشت. این موضوع برای مجلس بسیار اهمیت داشت که دولت ناچار شد در نسخه اصلاحی لایحه خود منابعی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، در تشریح عملکرد دولت در این زمینه گفت که بر اساس آیین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب واریز شده است. وی اعلام کرد که میزان دقیق افزایش حقوق پس از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید تعیین خواهد شد.

بر اساس اعلام دولتی‌ها، مبلغ ۳ میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب به بازنشستگان واریز شده است که تنها برای سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. آماری از صندوق بازنشستگی کشوری در دست نیست. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، این پرداخت را برای ماه‌های فروردین تا خرداد ماه تایید کرده است.

خبر مرتبط
تغییر تاریخ واریز حقوق بازنشستگان
تغییر تاریخ واریز حقوق بازنشستگان

فعالان صنفی بازنشستگان خواستار تعیین تکلیف در خصوص متناسب‌سازی حقوق‌ها شدند.

بازنشستگان نسبت به واریز مبلغ ۳ میلیون تومان انتقاد دارند. آنها می‌پرسند چرا این مبلغ از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودشان برداشت شده، باید به آنها پرداخت شود؟ پیش از این، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، از تدوین آیین‌نامه‌ای که جهرمی از ابلاغ آن خبر داده بود، صحبت کرده بود.

در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طی سه سال اجرا شود. در سال اول (۱۴۰۳) برنامه ۴۰ درصد و در دو سال بعد هر سال ۳۰ درصد انجام خواهد شد. این موضوع به نگرانی بازنشستگان تأمین اجتماعی دامن زده است.

برنامه ششم توسعه نیز سازمان تأمین اجتماعی را موظف کرده بود تا حقوق بازنشستگان را متناسب‌سازی کند. با این حال، بازنشستگان به دلیل عدم اجرای این تکلیف قانونی انتقاد دارند و آن را عامل افزایش تبعیض بین حقوق بازنشستگان و شاغلان همتراز می‌دانند.

مسئله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز است که نیاز به توجه ویژه دارد. باید دید دولت فعلی چگونه این مشکل را حل خواهد کرد.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات