تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر : 142533

فیلترینگ را بردارید، اصلاحات اقتصادی را شروع کنید

فیلترینگ را بردارید، اصلاحات اقتصادی را شروع کنید
یک روزنامه پیشنهاد کرده است که برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم، فیلترینگ اینترنت برداشته شود و آزادی‌های اجتماعی افزایش یابد.

به گزارش شهر بورس، اصلاحات اقتصادی نیازمند ایجاد یک رابطه باثبات و قابل اعتماد میان ارکان حاکمیت و همچنین بین دولت و ملت است. بدون این اعتماد، هیچ سیاستمداری مسئولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بر عهده نخواهد گرفت.

تا زمانی که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیرگذار باشند، مسیر امنی برای اصلاحات اقتصادی وجود ندارد. این نظر تا حدی منطقی به نظر می‌رسد، اما از سوی دیگر دیدگاه خطرناکی است.

انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ 15 آبان‌ماه برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور منتخب تا اواخر دی ماه در کاخ سفید مستقر خواهد شد. بنابراین، لغو تحریم‌های اصلی تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد.

اگر قرار است اصلاحات اقتصادی در دور اول ریاست‌جمهوری به نتیجه برسد، باید حداکثر در سال اول انجام شود. اصلاحات اقتصادی یک بده‌بستان زمانی است که سیاست‌گذاران باید در دوره حاضر هزینه‌های بسیاری را بپردازند تا منافع آن به تدریج در سال‌های بعدی محقق شود.

خبر مرتبط
گردشگری؛ سلاح مخفی ایران در مقابله با تحریم‌ها/ چگونه گردشگری می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد؟
گردشگری؛ سلاح مخفی ایران در مقابله با تحریم‌ها/ چگونه گردشگری می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد؟

رئیس اتاق ایران معتقد است که توسعه گردشگری می‌تواند راهکاری اساسی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی باشد.

اصلاحات اقتصادی نیازمند ایجاد یک رابطه باثبات و قابل اعتماد میان ارکان حاکمیت و دولت و ملت است. بدون این اعتماد، هیچ سیاستمداری مسئولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بر عهده نخواهد گرفت.

کاهش فیلترینگ و افزایش آزادی‌های اجتماعی

در شرایط فعلی، شاید بتوان به راه‌حل دوم بهینه دست یافت. اگر دولت بتواند در ماه‌های آینده فشارهای اجتماعی را در زمینه فیلترینگ کاهش دهد و تا حدی آزادی‌های اجتماعی بیشتری را فراهم کند، این سیاست ممکن است تا حد زیادی از تنش‌های موجود بکاهد و ظرفیت پذیرش هزینه‌های کوتاه‌مدت اصلاحات اقتصادی را فراهم سازد.

در غیر این صورت، با وجود محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی موجود، هیچ سیاستمداری حاضر به پذیرش ریسک اصلاحات عمیق اقتصادی نخواهد بود. حتی اگر این اصلاحات انجام شود و با واکنش‌های شدید اجتماعی مواجه شود، هیچ‌کس آماده دفاع از یک سیاست شکست‌خورده نخواهد بود. به قول ضرب‌المثل معروف: پیروزی هزار پدر و مادر دارد، اما شکست یک دایه هم ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ